Au început lucrările la metroul din Cluj-Napoca
Lucrările de execuție pentru prima magistrală de metrou din afara Capitalei au început miercuri la Cluj-Napoca, în prezența premierului Marcel Ciolacu, președintelui Senatului Nicolae Ciucă, ministrului Transporturilor și Infrastructurii Sorin Grindeanu și primarului Emil Boc.
Acest proiect reprezintă un pas important în modernizarea infrastructurii de transport din România, având ca scop îmbunătățirea mobilității urbane în Cluj-Napoca.
Construcția metroului din Cluj-Napoca este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și derulată de Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei, din care:
- 1,48 miliarde de lei provin din fonduri PNRR;
- 41 de milioane de lei de la bugetul Primăriei;
- 10,04 miliarde de lei de la bugetul de stat.
Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Etapa 1 a proiectului se va desfășura pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești, deservind zone rezidențiale și multifuncționale, inclusiv viitorul Spital Regional de Urgență și un centru comercial din apropiere.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a semnat în regim de urgență autorizația de construire pentru acest proiect major. Lucrările sunt programate să devină complet funcționale în 2031, estimându-se că metroul va transporta aproximativ 164.000 de călători zilnic.
Linia de metrou ar urma să fie funcțională în 2031
Sorin Grindeanu a menționat că acest proiect exemplifică un parteneriat eficient între autoritățile centrale și locale, aducând beneficii semnificative pentru locuitorii din Cluj-Napoca. Contractul de proiectare și execuție a fost semnat anul trecut cu o asociere de constructori pentru suma de 10,78 miliarde de lei (cu TVA).
„Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat anul trecut (mai 2023) cu o asociere de constructori pentru suma de 10,78 miliarde de lei (cu TVA). Această linie de metrou va deveni complet funcţională în 2031 când se mizează pe un număr de 164.000 de călători/zilnic. Clujenii vor avea la dispoziţie, din acel moment, o linie de metrou uşor în lungime de peste 21 de kilometri şi 19 staţii”, a arătat Sorin Grindeanu.
Nicolae Ciucă, președintele PNL, a subliniat la rândul său că începutul lucrărilor la metroul din Cluj-Napoca marchează o nouă etapă în colaborarea între administrațiile locale și Guvern. El a apreciat că proiectul demonstrează că România se modernizează și că Clujul este un lider în atragerea investitorilor și în dezvoltarea infrastructurii necesare comunității.
Liberalul a punctat că realizarea metroului va duce la o scădere a numărului autovehiculelor care circulă în Cluj-Napoca, fapt relevant atât pentru decongestionarea traficului, cât și din perspectiva transformării verzi a orașului.