Un manager privat se va instala pe scaunul de director general al companiei feroviare de călători numai dacă managementul privat va da roade la celelalte companii de stat, se arată în memondumul convenit de România cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), publicat miercuri seară de instituţia financiară internaţională.
Potrivit documentului, CFR Marfă și Tarom ar trebui să beneficieze de management privat până la sfârşitul lunii ianuarie a anului viitor. La operatorul feroviar de marfă ar trebui desemnat un manager privat până la finele lunii decembrie sau până în luna ianuarie 2012, dacă un pachet minoritar semnificativ va fi vândut până la sfârşitul acestui an.
În ceea ce privește compania aeriană, memorandumul prevede reducerea costurilor prin renegocierea contractelor, reduceri voluntare de personal şi creşterea veniturilor prin tehnici alternative de vânzare, optimizarea politicilor de preţuri, reducerea costurilor prin extinderea programului de economisire a consumului de carburanţi. La șefia operatorului aerian ar trebui instalat un manager privat selectat de o firmă de recrutare internațională până la finalul lunii ianuarie.
În ceea ce privește privatizarea, Tarom a demarat deja licitația în vederea selectării brokerului care va pregăti, promova şi intermedia oferta publică secundară de vânzare de acţiuni deţinute de Ministerul Transporturilor.
MTI controlează în prezent 96,7% din capitalul Tarom, restul de acţiuni fiind deţinut de Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti şi de SIF Muntenia. Ofertele vor fi deschise pe 18 octombrie.
Şeful misiunii Fondului Monetar Internaţional (FMI) în România, Jeffrey Franks, declara, în august, că un număr de 15 companii controlate de stat care nu sunt pregătite să-şi vândă pachetul majoritar de acţiuni ar urma să aibă manageri privaţi selectaţi de către firme de resurse umane recunoscute la nivel mondial.
Companiile de stat monitorizate în acordul cu FMI trebuie să-şi reducă pierderile până la 4 miliarde de lei la finele lui 2011, de la 6,6 miliarde de lei la finele lui 2010. De asemenea, arieratele companiilor de stat trebuie să coboare la 16 miliarde de lei la sfârşitul acestui an, de la 19,7 miliarde lei la finele lunii iunie 2011, informează Agerpres.
Trei categorii de tarife pentru biletele de tren, din decembrie
Memondumul convenit de România cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), publicat miercuri seară de instituţia financiară internaţională, prevede diferenţierea costurilor biletelor de tren pe categorii, trenuri Intercity, trenuri de lung parcurs (inter-regionale) şi trenuri rapide, potrivit Agerpres.
De asemenea, memorandumul prevede fuziunea diviziilor de mentenanţă ale CFR Marfă şi CFR Călători, precum și transformarea societăţilor Telecomunicaţii CFR şi GEI Palat, care administrează Palatul CFR – sediul ministerului, în subsidiare ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, până la finalul lunii octombrie.
Potrivit înțelegerii cu FMI, Metrorex va trebui să fie inclus pe lista companiilor din transporturi eligibile să atragă fonduri europene.
Următoarea misiune a experţilor instituţiei financiare internaţionale se va afla în România la sfârşitul acestei luni.