Mai mult de jumătate din locuinţele construite în Bucureşti în perioada 2006-2007 au fost dezvoltate de companii necunoascute şi fără experienţă, la o calitate îndoielnică şi greu de vândut în această perioadă. Numărul acestor companii a început să pălească, în ultima perioadă, în detrimentul companiilor cu experienţă internaţională şi jucătorii de pe piaţă se aşteaptă ca, după criză, ponderea lor să fie una insignifiantă în piaţă.
În primul semestru al acestui an, pe piaţa bucureşteană figurau 37 de proiecte care oferă un total de 14.500 de apartamente. Dintre acestea 7.600 de unităţi (6.600 în fază de proiect şi 1.000 livrate) sunt încă disponibile pentru vânzare, potrivit ultimei analize de piaţă realizată de Colliers International.
Dacă luăm în considerare şi un număr de aproximativ 3.500 de apartamente care au fost vândute către investitori şi sunt oferite pe piaţă pentru revânzare, oferta disponibilă de apartamente noi pe piaţa din Bucureşti ajunge la 11.100 de unităţi ce fac parte din ansambluri rezidenţiale mari.
„E greu de înregistrat apartamentele construite de persoane fizice şi de altfel de companii decât cele de dezvoltare imobiliară. Dacă luâm în considerare şi proiectele anunţate, este clar că multe nu se vor mai face, iar cele care sunt în construcţie o să aibă întârzieri majore. Cred că circa jumătate dintre apartamentele aruncate în piaţă în anii 2006-2007 sunt construite de companii necunoscute. Numărul lor tinde să scadă în acest moment, dar atunci permitea piaţa. Cred că acum, o astfel de firmă, are cam 15% din şansele pe care le avea în acea perioadă, în primul rând pentru că nu pot lua un credit, neavând cu ce garanta, şi în al doilea rând nu există cerere“, a declarat pentru capital.ro Antonio Zărnescu, general manager al Adviser Management Solutions.
Rămân în oraşele mici
Maturizarea pieţei imobiliare româneşti, care se aşteaptă la finalul crizei economice, va mătura companiile fără experienţă pe acest domeniu. Firmele care au construit blocuri de locuinţe în afara Capitalei, unde riscurile erau mai mici, sunt primele care simt această presiune.
„La nivelul Bucureştiului, în ultima perioadă, s-au înmulţit numărul apartamentelor construite de firme mari, chiar dacă în 2006-2007 încă dominau unităţile livrate în blocuri de 50-60 de apartamente. Acest tip de companii vor dispărea primele pentru că nu construiesc de calitate şi nu au capacitate de finanţare. Odată cu maturizarea pieţei, astfel de companii vor mai rezista doar în oraşe mai mici şi într-un număr redus“, a explicat Adrian Crivii, general managerul companiei de evaluare Darian.
Potrivit acestuia, problema acestor companii este că nu înţeleg importanţa unor studii de fezabilitate înainte de lansarea unei construcţii noi.
„Nu poţi arunca pe piaţă orice tip de construcţie. Trebuie să ştii care este cererea, cărui segment de piaţă te adresezi. Dacă pentru un produs care costă 2,5 lei se fac studii, este clar că unul care costă zeci de mii de euro are nevoie de aşa ceva“, a completat Crivii.
Sita anului 2010
Pentru multe companii active în industrie, anul viitor va fi unul decisiv asupra firmelor care vor supravieţui crizei şi văd anul 2010 ca pe o sită care va cerne neprofesioniştii din breaslă.
„Cine reuşeşte să treacă teafăr peste 2010 va mai rămâne pe piaţă, dar cu siguranţă că multe firme mici din domeniu vor pieri. Nu am făcut o contabilitate a firmelor care construiesc 20-30 de apartamente pentru că nu sunt competitivi, însă sunt destul de mulţi. Problema unei astfel de firme este experienţa. În această perioadă este greu să vinzi şi un produs finalizat, nu mai vorbesc dacă ai un proiect în construcţie. Este clar că pe piaţă vor rezista cu precădere firmele mari, cu putere financiară şi experienţă“, a menţionat Romeo Căzănescu, directorul general al Conarg Real Estate, companie care a finalizat două proiecte rezidenţiale în Bucureşti, care totalizează peste 1.300 de locuinţe.
Episodul companiilor străine
În categoria firmelor care au construite blocuri de locuinţe de circa 50-60 de unităţi sunt incluse şi firme străine care au văzut o oportunitate de speculare a pieţei locale şi care au început să îşi strângă bagajele.
„Multe dintre aceste companii nu au o reprezentare locală, ei şi-au coordonat până acum activităţile din străinătate. Acum fără un birou local nu ai cum să reuşeşti să vinzi apartamente şi probabil de aceea au şi apărut proiecte abandonate sau care vor fi livrate cu întârzieri de 5-6 ani“, a subliniat Shay Mor, development director al fondului de investiţii Centerra Capital Partners, proprietarul fostei platforme industriale Tractorul Braşov.
Acesta a mai spus că multe companii au apelat la metoda reducerilor de personal cu scopul tăierii costurilor şi acum suferă din cauza unei lipse acute de oameni cu experienţă.
„Multe companii au dat oameni afară în această perioadă pentru a-şi reduce costurile, lucru care nu cred că o să-i ajute să iasă din criză. În asemenea momente ai nevoie de oameni cu experienţă care să te sprijine“, a conchis Shay Mor.
SURSA: Colliers International