Despre piața de retail se spunea că va atinge anii de boom din 2008 abia în 2015. Doar că expasiunea lanțurilor de magazine a luat-o înaintea estimărilor analiștilor din piață: este suficient să aruncăm o privire peste proiectele dezvoltate de companii anul trecut ca să ne convingem de acest lucru. Finaliștii acestei categorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiile Capital, la finalul lunii mai.
Capital premiază performanța în business
Vă prezentăm mai jos lista cu nominalizații
Mega Image
Grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, a avut în 2014 o strategie clară pentru extindere: în total au fost deschise 114 magazine, ajungând la o rețea de 410 unități. Din totalul magazinelor deschise anul trecut, 19 sunt fostele Angst. În acest context, preluarea magazinelor Angst a reprezentat prima tranzacţie de pe piaţa de retail de anul trecut. De asemenea, numărul magazinelor de proximitate Shop&Go a ajuns la 208. Și, tot în 2014, Mega Image s-a lansat pe segmentul online, ceea ce a condus la construirea unui depozit nou, Mega Drive. Retailerul belgian a înregistrat afaceri de aproximativ 1,3 miliarde de lei în prima jumătate a anului trecut, cu 21% mai mult față de perioada similară din 2013.
Kaufland
Investiții uriașe în rețeaua de magazine din România: undeva între 600 și 900 de milioane de euro, până acum. Cel puțin așa arată calculele pornind de la o investiție medie de 6 – 9 milioane de euro pentru un magazin. Cu afaceri de peste 1,6 miliarde de euro, Kaufland a ajuns anul trecut la peste 100 de magazine și peste 15.000 de angajați. În 2014, compania a deschis 12 magazine noi, dintre care patru în Bucureşti. Cu mențiunea că fiecare nou magazin înseamnă, pentru Kaufland, crearea a 100 de noi locuri de muncă.
Lidl
Aproximativ 80% din oferta germanilor de la Lidl este reprezentată de mărci proprii. Anul trecut, rețeaua a deschis 16 magazine noi, a schimbat locaţia a trei unități şi a închis o unitate, ajungând la 184 de magazine. Pentru anul acesta, reprezentanții companiei au anunțat că vor continua să se extindă. Planurile vizează atingerea pragului de 200 de unități. Lanţul de magazine de discount Lidl a intrat oficial pe piaţa românească în anul 2011, prin preluarea reţelei Plus, și a devenit în scurt timp unul dintre cei mai mari retaileri.
eMag
2014 a fost un an plin pentru eMag, liderul pieţei locale de retail online: dezvoltarea de proiecte noi în piața locală și expansiunea internațională au dus cifra de afaceri aproape de 300 milioane de euro, mult peste estimările inițiale. Unul dintre evenimentele atent pregătite a fost Black Friday 2014, pentru care eMag a investit 5 milioane lei în servere şi 2 milioane de lei în platforma online. În total, numărul angajaților a ajuns anul trecut la 1.200, din care 250 lucrează în programare. eMag este controlat de omul de afaceri Iulian Stanciu și de grupul sud-african Naspers.
Cărturești
Lanţul Cărtureşti a ajuns la 17 librării în piaţa locală, după ce anul trecut a pregătit unul dintre cele mai mari proiecte dezvoltate pe acest segment: Cărtureşti Carusel. Proiectul a fost dezvoltat într-o clădire-monument istoric din Centrul vechi al Capitalei, confiscată de comunişti şi revendicată de proprietari în 2007. Ceea ce este spectaculos la această librărie este că ocupă şase niveluri, se întinde pe 1.000 de metri pătraţi și vinde în total 30.000 de produse, cărţi, papetărie şi muzică. Potrivit companiei, anul trecut cifra de afaceri a crescut față de anul anterior, când era de aproximativ 50 milioane de lei, conform datelor Ministerului Finanţelor.
Casa Frumoasă
După mai bine de 18 ani în industria românească a luxului, femeia de afaceri Julia Kristensen spune despre businessul Casa Frumoasă că a ajuns la maturitate, anul trecut numărând cinci magazine de lux în destinațiile-cheie de shopping ale Capitalei, cu aproximativ 20 de brand-uri de top și 40 de angajați. Iar anul acesta va continua extinderea magazinelor de fashion de lux de la Hotel Radisson Blu, dedicate atât femeilor, cât şi bărbaților. De altfel, încă de anul trecut, reprezentanții magazinului au anunțat că vor continua extinderea și în 2015 prin deschiderea unui nou magazin, Marc Cain, franciza unui brand premium de fashion feminin fondat în Germania în 1973.
Lemet
Strategic, producătorul de mobilă Lemet a realizat noi investiții în 2014, în extinderea rețelei de magazine Lem’s, ajungând la 81 de unități în România. Tocmai pentru a-și susține magazinele, reprezentanții companiei au declarat, încă din toamna anului trecut, că vor ridica o nouă hală, cu scopul de a diversifica producţia. Astfel, producătorul va finaliza, în a doua parte a acestui an, o investiţie de aproximativ 5 milioane de euro în unitatea de la Brebu, judeţul Prahova. Pentru acest proiect, suţinut parţial din fonduri europene, vor fi angajate încă 100 de persoane. În prezent, la Brebu şi în reţeaua de magazine afiliată sunt angajaţi 1.350 de oameni.
Catena
Este cea mai mare rețea de farmacii din România, în 2014 trecând pragul de 500 de unități, cu un total de 3.200 de angajați. Catena, care face parte din grupul Fildas, deţinut de antreprenoarea Anca Vlad, a deschis anul trecut 45 de noi farmacii și a creat 170 de locuri de muncă. Tot acest plan de investiții a accelerat creșterea cifrei de afaceri până la 417 milioane de euro în 2014, cu un profit net de 22,76 milioane de euro. Economist și specialist în marcheting, Anca Vlad se află printre cele mai cunoscute femei de afaceri din România, punând bazele Fildas, societate axată pe activitatea de distribuţie a medicamentelor, în urmă cu 23 de ani.
IKEA
Cu vânzări de circa 106 mil. euro, anul trecut (n.r. – 1 septembrie 2013 – 31 august 2014), într-un singur magazin din România, retailerul de mobilă IKEA este, de departe, cel mai mare vânzător pe acest segment. De asemenea, toată energia electrică consumată de magazinul IKEA provine din surse regenerabile (hidro, eolian, solar, biogaz). În anul de catalog 2014 s-au consumat 4.543 MWh energie electrică (cu 25% mai puțin față de anul anterior) și 1.657 MWh gaz (cu 32% mai puțin față de 2013). Retailerul de mobilă este controlat de miliardarul suedez Ingvar Kamprad, în vârstă de 88 de ani.
Casa Rusu
Cu o creștere a profitului de 85% față de anul anterior, 2014 poate trece ușor drept unul dintre cei mai profitabili ani pentru grupul Rus Savitar – Casa Rusu. Reprezentanții companiei spun că acest lucru a fost posibil datorită investițiilor și extinderii rețelei de magazine, pe care le vor continua și în 2015. Recent, aceștia au anunțat al 17-lea magazin propriu în urma unei investiţii de jumătate de milion de euro, în București. Această unitate va genera 42 de noi locuri de muncă. Grupul Rus Savitar-Casa Rusu desfăşoară activităţi în industria mobilei și cea retail și este controlat de familia Rusu din Timişoara.