Anul trecut, economia locală a crescut cu 2,8%, România fiind printre țările europene cu cel mai mare avans al PIB. Mare parte din creștere se datorează actorilor economiei, privați sau de stat. De proiectele lor de dezvoltare, de investiții și de angajările realizate depind sute de mii de persoane sau alte firme cu care colaborează. Vă prezentăm mai jos o listă cu 10 companii care s-au remarcat anul trecut prin rezultate sau prin proiectele pe care le-au implementat. Finalistele vor fi premiate miercuri, 27 mai, în cadrul Galei „Premiile Capital“ .

Automobile DACIA 

Automobile Dacia a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 4,24 miliarde de euro, în creștere ușoară față de rezultatul înregistrat în anul precedent. Dacă ne raportăm doar la cifra de afaceri și nu luăm în calcul toate activitățile derulate de OMV Petrom, atunci se poate spune că Automobile Dacia este cea mai mare companie din România. Dacia a produs, anul trecut, 339.000 de autoturisme. Creşterea cifrei de afaceri de anul trecut vine, atât din avansul vânzărilor de componente, cât şi din vânzarea unor maşini mai scumpe, precum Duster. Dacia trimite la export 92% din producţia de la Mioveni şi 1,6 milioane metri cubi de componente. Din 2004, constructorul autohton a vândut automobile către 3,3 milioane de clienţi din 44 de ţări. Dacia reprezintă 2,8% din PIB-ul României şi 7,3% din exporturi. În 2014, Dacia vândut peste 29.600 de maşini în România şi are o cotă de piaţă de peste 31%.

 eMAG

eMAG este cel mai mare retailer online din regiune. Compania este prezentă în România, Bulgaria, Ungaria, iar în curând şi în Polonia. eMAG a depus, în decembrie 2014, o solicitare la Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorului din Polonia privind preluarea controlului asupra Agito, unul dintre cele mai mari magazine online. eMAG se aşteaptă ca, până în 2018, să atingă o cifră de afaceri de un miliard de euro. Pentru a atinge acest obiectiv, compania a intrat pe segmentele piese auto şi anvelope, produse alimentare, iar mai nou pe fashion. De altfel, retailerul online a început demersurile de preluare a Fashion Days, ambelele magazine fiind deținute de grupul sud-african Naspers. eMag a fost înfiinţat în decembrie 2001 ca un magazin online de sisteme de calcul şi birotică.

Orange România

Lider al pieţei locale telecom de peste 10 ani, Orange este şi cel mai de încredere brand de telefonie mobilă. Este al patrulea an când Orange primește această distincție, în cadrul studiului Trusted Brands 2015, reconfirmând încrederea pe care consumatorii o au în produsele și serviciile sale. Orange a investit peste două miliarde de euro de la intrarea pe piaţa din România, iar în următorii trei ani va mai investi o jumătate de miliard de euro în dezvoltarea infrastructurii şi a unor noi servicii. În prezent, rețeaua Orange oferă acces la internet mobil la viteze 4G pentru 65% din populația totală și 94% din populația urbană a României. Aplicația Netograf plasează Orange pe primul loc, cu cele mai bune viteze atât pentru semnalul indoor, în cazul abonamentelor, cât și indoor sau outdoor, pentru utilizatorii de cartele. La 31 martie 2015, Orange avea 10.364.683 de clienţi.

Fan Courier

Compania, deținută de trei antreprenori români-Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai – a înregistrat în toți anii de criză creșteri impresionante, ajungând, în 2014, la afaceri de peste 75 de milioane de euro. Cum revenirea economiei pare a fi deja o certitudine, pentru anul acesta cei trei mizează pe un scenariu cel puțin la fel de optimist: estimează o creștere de peste 15%. Pentru a susține aceste planuri, compania și-a bugetat pentru 2015 investiții de 8,5 milioane de euro.

Dedeman

Unul dintre cele mai puternice branduri din piața românească de bricolaj este Dedeman. Mișcările strategice pe care le-au făcut fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, acționarii companiei din Bacău, anul trecut, au dus la un avans de 26% al afacerilor. Dedeman a crescut repede, deschizând mai multe magazine în fiecare an și ajungând la un rulaj de peste 765 milioane de euro în 2014. De altfel, anul trecut compania a mai finalizat încă patru unități, care s-au alăturat celor 36 deja existente. Cu acest ritm susţinut de extindere, ce va duce reţeaua la un număr de 50 de magazine până la sfârşitul lui 2015, compania vizează consolidarea poziţiei actuale de lider al pieţei de materiale de construcţii şi amenajări din România.

Banca Transilvania

BT a urcat pe locul doi în topul celor mai mari bănci din piață după active, depășind BRD – Groupe Societe Generale, grație preluării Volksbank România. Instituția a fost, anul trecut, campioana profitului în piața bancară românească, luând locul austriecilor de la Raiffeisen, care reușiseră o performanță similară în anul anterior. Profitul brut al BT a avansat cu 17,6% faţă de 2013, la peste 521 mil. lei, în condiţiile unei creşteri a veniturilor operaţionale cu 20%. În 2014, au fost acordate, atât companiilor, cât și persoanelor fizice, 146.000 de credite noi. Instituţia a reuşit o creştere de 5,3% a soldului creditelor şi de peste 16% în cazul resurselor atrase. Rata creditelor neperformante este de 10%, sub media sistemului bancar local.

Cris-Tim

Nu orice companie se poate lăuda cu o creștere de două cifre a afacerilor. Este de apreciat acest lucru, având în vedere că o astfel de perfomanță este obținută de o companie care activează într-un sector în care o parte din concurenți apelează la fel de fel de practici la limita legii sau chiar ilegale, așa cum susține Radu Timiș, președintele grupului Cris-Tim. Explicația creșterii afacerii Cris-Tim este, însă, una simplă: calitatea. Grupul a investit milioane de euro în calitate, susține Timiș, antreprenorul român care a fondat această companie în urmă cu mai bine de două decenii. Astăzi, Cris-Tim este liderul pieței locale de mezeluri, produsele sale fiind realizate cu ajutorul celor mai moderne tehnologii de procesare şi prin sistemele de management al siguranţei alimentului. Pentru acest an, planurile sunt tot de creștere de două cifre, nivel care ar permite grupului să atingă pragul de 100 milioane de euro cifră de afaceri.

Bog‘ART

Compania de construcţii controlată de omul de afaceri Raul Doicescu a continuat să domine şantierele private ale Bucureştiului şi în 2014. Cea mai importantă lucrare realizată de Bog‘Art pe parcursul anului trecut a fost construcţia centrului comercial Coresi din Braşov, aflat în proprietatea grupului Auchan. Mallul a fost deschis în primăvara acestui an. În plus, relaţia de afaceri în care compania a intrat cu omul de afaceri Ioannis Papalekas i-a adus pe parcursul anului trecut încă trei contracte importante. Astfel, Bog‘Art a reuşit să vândă imobilul de birouri Unicredit Tower pentru 42,7 mil. euro către Globalworth; construieşte turnul de birouri Bucharest One de lângă pasajul Pipera, care după finalizare va rivaliza cu cele mai înalte clădiri din România, şi a început pregătirea şantierului pentru construcţia celui mai mare centru de afaceri din ţară.

Policolor

După încercări repetate de eficientizare a afacerii, prin vânzarea activelor imobiliare din zona Theodor Pallady a Bucureştiului, Policolor a reuşit, anul trecut, să ajungă la un acord de vânzare a terenului de 13,9 ha pe care funcţionează acum.Terenul va fi eliberat treptat, pe parcursul a trei ani, producătorul de vopsele urmând să încaseze 18,3 mil. euro.

Pentru asta, fondul de investiţii Reconstruction Capital 2, care deţine 40% din Policolor, a cumpărat un teren de 2,5 hectare în cartierul Militari, unde va construi o fabrică echipată cu o nouă linie de producţie de vopsele pe bază de apă, cu o capacitate de 5.000 de tone pe an/schimb.

Romgaz

Cel mai mare producător de gaze naturale din România a reușit anul trecut o perfomanță record: cel mai mare profit net din istoria companiei. Rezultatul net, de 1,4 miliarde de lei, a crescut cu 44% față de anul anterior. În același timp, cifra de afaceri a Romgaz a urcat cu peste 15%, depășind pragul de 1 miliard de euro. Astfel, marja de profitabilitate a Romgaz s-a îmbunătăţit la 31%, faţă de 25% în 2013. Producătorul de gaze naturale a cheltuit anul trecut 100 mil. euro pe investiţii în explorare, în special prospecţiuni seismice şi forajul a 22 de sonde de explorare. Totodată, producţia de energie a companiei a crescut cu 60%, la 1,7 TWh de electricitate.