Neașteptat de bine. O demonstrează și cifrele: cu o pondere de 30% la formarea PIB în 2013, industria rămâne ramura cu cel mai important aport pentru creștere economică. Cu alte cuvinte, din creșterea totală de 3,5% a PIB consemnată de INS pentru anul trecut, două treimi au venit din industrie, adică 2,3%, iar o treime din agricultură, echivalentul a 1,1%. Alt­fel, industria a avut o creştere de 8,1% anul trecut, valoarea adăugată brută fiind de aproape 190 miliarde de lei.

 

Astra Vagoane Călători Arad

Să derulezi proiecte în valoare de 200 milioane de euro nu-i un lucru la îndemâna oricui. Cu atât mai mult cât ne referim la producție grea: vagoane și tramvaie pentru călători. Valer Blidar, un antreprenor din Arad, vorbea anul trecut de proiectele mari care l-au ajutat să mențină compania în rândul celor mai importanți producători locali și să apropie businessul de 60 milioane de euro, de cinci ori mai mare decât în anul anterior. Iar miza a fost pe export.

Automobile Dacia

Este una dintre cele mai importante companii din economia românească, fiind cel mai mare exportator al țării. Doar anul trecut, vânzările mărcii Dacia pe piețele externe au depășit 400.000 de autoturisme. Și pe plan local, compania a reușit să-şi sporească cu 12% volumul vânzărilor, până la aproape 25.000 de unități. Acest lucru a permis companiei să-și majoreze semnificativ cifra de afaceri în 2013. Datele financiare vor fi anunțate abia în luna mai, dar din informațiile Capital afacerile pentru anul trecut ar putea depăși pragul de 15 miliarde de lei, o creștere de aproximativ 30% față de anul precedent.

Alro Slatina

Chiar dacă cifrele de anul trecut nu au arătat tocmai bine: pierdere netă ajustată de 17,6 mil. euro, faţă de profit în 2012, și afaceri în scădere cu 12%, până la 457 mil. euro, Alro rămâne totuși unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din Europa Centrală şi de Est. Aceste rezultate au fost influențate de situația internațională, în contextul în care compania activează pe o piață globală, în care preţul aluminiului este stabilit de Bursa de Metale de la Londra. În ciuda acestui context nefavorabil, anul trecut, Alro a reuşit să-şi restructureze operaţiunile, astfel încât să-şi menţină în funcţiune toate capacităţile de producţie.

Bosch

Două mii de persoane. Acesta era numărul angajaților concernului Bosch în România, la începutul anului. Iar promisiunea legată de extinderea activităţilor locale de producţie este de acum o certitudine. Fabricii Bosch din Cluj, a cărei inaugurare oficială a fost stabilită pentru data de 9 mai, i-a fost acordată prima sa distincție în „lumea Bosch“, la Reutlingen (Germania) pentru că a fost construită și pusă în funcțiune în timp-record. Compania a investit iniţial 77 de mil. euro la Cluj. Grupul Bosch este reprezentat în România în patru oraşe: Bucureşti, Blaj, Cluj şi Timişoara.

Holzindustrie Schweighofer

În 2002, Holzindustrie Schweighofer a construit prima sa fabrică din România, la Sebeș. În anii care au urmat, compania a făcut investiții masive și în alte unități de producție, ajungând astăzi la afaceri de aproape jumătate de miliard de euro. Holzindustrie Schweighofer este controlată de omul de afaceri austriac Gerald Schweighofer, care intenționează să reinvestească în România majoritatea profitului obţinut în ţara noastră. Familia omului de afaceri are o tradiţie de aproape 400 de ani în domeniul prelucrării lemnului.

 

Schaeffler România

Producătorul german Schaeffler România, care deţine o fabrică de rulmenţi la Braşov, estima afaceri de 1,6 mld. lei (360 mil. euro) pentru anul trecut,  cu circa 12% mai mult față de anul anterior. Înfiinţată în 2002, compania  prevedea realizarea unei fabrici cu trei hale de producţie, având o suprafaţă totală de 55.000 mp. Astăzi, după o investiţie ce depăşeşte jumătate de miliard de euro, fabrica ocupă o suprafaţă de 42,5 hectare, din care aproximativ 100.000 de metri pătraţi construiţi.

Transavia

Este cel mai important producător de carne din România, fiind, în același timp, și cel „mai sănătos“ business din acest sector. Pentru 2014, conducerea Transavia și-a propus ca obiectiv închiderea creditelor bancare și desfășurarea activității din surse proprii. Anul trecut, compania condusă de Ioan Popa a înregistrat o cifră de afaceri de 135 mil. euro, în creștere cu 10%, și un profit de aproape 13 mil. euro. 2013. A fost cel mai profitabil an pentru Transavia, compania derulând investiții de 10 mil. euro. Transavia este și Furnizor al Casei Regale a României.

Jolidon Cluj

Cum a ajuns o firmă din Cluj pe catwalkurile internaţionale? Gabriel Cîrlig a pornit afacerea cu costume de baie şi lenjerie intimă în 1993, pe când avea 24 de ani şi tocmai absolvise Facultatea de Electrotehnică din Cluj. „Aveam trei-patru maşini de cusut şi doi angajaţi“, îşi aminteşte el. După 20 de ani, grupul Jolidon a ajuns să numere 80 de magazine proprii în ţară, peste 2.500 de angajați, care fabrică anual peste 5 milioane de articole, şi patru fabrici. Criza a lovit însă serios afacerile clujenilor, care au scăzut până la 21,5 mil. euro în 2012.

Lemet

Creștere, investiții, proiecte noi. Așa pot fi caracterizați ultimii ani pentru producătorul de mobilier Lemet din Câmpina, controlat de omul de afaceri Alexandru Rizea. Afacerile companiei au avut un avans de 10% anul trecut, până la 231 milioane lei, unul dintre pilonii care au susținut evoluția pozitivă fiind rețeaua de magazine LEM’S. Doar în 2013 compania a investit peste 12 milioane de lei pentru deschiderea a 11 noi magazine în orașele mari.

 

 

Coca-Cola

Dificultăţile cu care se confruntă mediul macroeconomic şi comerţul, precum și presiunea din partea competitorilor, au avut ca rezultat o scădere de 9% a volumelor vândute, care au ajuns la 843 mil. litri anul trecut. Chiar și așa, Coca-Cola HBC România rămâne liderul pieţei de băuturi răcoritoare. Compania a anunțat, în 2012, o creștere a volumelor cu 1%, prima după patru ani de scăderi, ceea ce a avut ca efect afaceri mai mari cu 6%, până la 435 mil. euro.

În 2013, însă, compania a revenit pe minus.