Capital va premia cea mai bună companie din industria românească
Neașteptat de bine. O demonstrează și cifrele: cu o pondere de 30% la formarea PIB în 2013, industria rămâne ramura cu cel mai important aport pentru creștere economică. Cu alte cuvinte, din creșterea totală de 3,5% a PIB consemnată de INS pentru anul trecut, două treimi au venit din industrie, adică 2,3%, iar o treime din agricultură, echivalentul a 1,1%. Altfel, industria a avut o creştere de 8,1% anul trecut, valoarea adăugată brută fiind de aproape 190 miliarde de lei.
Să derulezi proiecte în valoare de 200 milioane de euro nu-i un lucru la îndemâna oricui. Cu atât mai mult cât ne referim la producție grea: vagoane și tramvaie pentru călători. Valer Blidar, un antreprenor din Arad, vorbea anul trecut de proiectele mari care l-au ajutat să mențină compania în rândul celor mai importanți producători locali și să apropie businessul de 60 milioane de euro, de cinci ori mai mare decât în anul anterior. Iar miza a fost pe export.
Automobile Dacia
Alro Slatina
Bosch
În 2002, Holzindustrie Schweighofer a construit prima sa fabrică din România, la Sebeș. În anii care au urmat, compania a făcut investiții masive și în alte unități de producție, ajungând astăzi la afaceri de aproape jumătate de miliard de euro. Holzindustrie Schweighofer este controlată de omul de afaceri austriac Gerald Schweighofer, care intenționează să reinvestească în România majoritatea profitului obţinut în ţara noastră. Familia omului de afaceri are o tradiţie de aproape 400 de ani în domeniul prelucrării lemnului.
Producătorul german Schaeffler România, care deţine o fabrică de rulmenţi la Braşov, estima afaceri de 1,6 mld. lei (360 mil. euro) pentru anul trecut, cu circa 12% mai mult față de anul anterior. Înfiinţată în 2002, compania prevedea realizarea unei fabrici cu trei hale de producţie, având o suprafaţă totală de 55.000 mp. Astăzi, după o investiţie ce depăşeşte jumătate de miliard de euro, fabrica ocupă o suprafaţă de 42,5 hectare, din care aproximativ 100.000 de metri pătraţi construiţi.
Transavia
Jolidon Cluj
Cum a ajuns o firmă din Cluj pe catwalkurile internaţionale? Gabriel Cîrlig a pornit afacerea cu costume de baie şi lenjerie intimă în 1993, pe când avea 24 de ani şi tocmai absolvise Facultatea de Electrotehnică din Cluj. „Aveam trei-patru maşini de cusut şi doi angajaţi“, îşi aminteşte el. După 20 de ani, grupul Jolidon a ajuns să numere 80 de magazine proprii în ţară, peste 2.500 de angajați, care fabrică anual peste 5 milioane de articole, şi patru fabrici. Criza a lovit însă serios afacerile clujenilor, care au scăzut până la 21,5 mil. euro în 2012.
Lemet
Dificultăţile cu care se confruntă mediul macroeconomic şi comerţul, precum și presiunea din partea competitorilor, au avut ca rezultat o scădere de 9% a volumelor vândute, care au ajuns la 843 mil. litri anul trecut. Chiar și așa, Coca-Cola HBC România rămâne liderul pieţei de băuturi răcoritoare. Compania a anunțat, în 2012, o creștere a volumelor cu 1%, prima după patru ani de scăderi, ceea ce a avut ca efect afaceri mai mari cu 6%, până la 435 mil. euro.
În 2013, însă, compania a revenit pe minus.