România a înregistrat anul trecut o creștere economică de 3,5%, cea mai mare evoluție a economiei dintre statele membre UE. Motoarele economiei în 2013 au fost agricultura, exporturile și industria. Exporturile FOF au ajuns la nivelul-record de aproape 50 miliarde de euro (219 miliarde de lei), în creștere cu 10% față de anul precedent, conform datelor Institutului Național de Statistică. Datele INS  arată şi ponderea în creşterea PIB a exportului net (cu o contribuţie de +4,1%), consecinţă a  sporirii cu 12,8% a exporturilor de bunuri şi servicii, corelată cu o majorare semnificativ mai redusă a volumului importurilor de bunuri şi servicii cu 2,3%.

Cele mai importante ponderi în structura exporturilor au fost deținute de grupele următoare: mașini și echipamente de transport (42%), alte produse manufacturate – categorie în care intră fierul, oțelul, cauciucul, încălțămintea, îmbrăcămintea și accesorii etc. – (32,5%), produse agroalimentare, băuturi și tutun (8,5%).

 

DACIA

Este compania din România care scrie istorie în Europa și nu numai, fiind cel mai mare exportator al țării. Anul trecut, vânzările mărcii Dacia pe piețele externe au depășit 404.000 de unități, în contextul unei piețe europene anemice, în regres cu 1,7% față de anul 2012. Per total, livrările mărcii românești în 2013 au crescut cu aproape 26%. Doar pe piețele din Europa au fost înmatriculate peste 290.000 de vehicule Dacia, ceea ce corespunde unei cote de piață de 2,1%. Cifrele de mai sus spun totul despre importanța companiei românești în structura exporturilor, chiar dacă valoarea totală a exporturilor realizate de Dacia nu a fost încă făcută publică. „Vorbim de o valoare sensibil superioară celei din anul precedent, în condițiile în care producția uzinei din Mioveni a fost de circa 343.000 de unități, în cea mai mare parte destinată livrărilor pe piețele externe“, ne-au transmis reprezentanții producătorului auto din Mioveni.

În clasamentul vânzărilor pe ţări, pe prima poziţie s-a situat Franţa, cu aproape 94.000 de unităţi. Dacia ocupă, de altfel, locul cinci pe piaţă, iar modelul Sandero se află pe locul trei în topul vânzărilor din Franța către persoane fizice. Cea de-a doua piață importantă pentru Dacia a fost Germania, cu peste 47.000 de unităţi. Podiumul este întregit de Algeria (37.290). Următoarele destinații la export au fost Turcia, Spania şi Maroc, care au înregistrat, fiecare, vânzări de peste 30.000 de vehicule. Când vine vorba de modelele Dacia preferate de străini, acestea au fost Sandero, Duster și Logan. De menționat este faptul că de la lansarea mărcii pe piața europeană, în vara anului 2005, aproape 1,5 milioane de clienți au ales un model Dacia. De la privatizarea realizată în urmă cu aproape 15 ani, francezii de la Renault au realizat investiții de peste 2,2 miliarde de euro la Dacia, reușind astfel să poziționeze compania printre cele mai importante din economia românească, cu o contribuţie semnificativă la PIB şi la exporturile ţării._

 

ROMPETROL

În 2012, compania a fost desemnată cel mai mare exportator de produse petroliere din România, cu o valoare totală de 1,7 miliarde de euro. În acel an, Rompetrol Rafinare a fost al treilea cel mai mare exportator al României. Anul trecut, datorită investițiilor realizate în ultimii ani la Petromidia, compania Rompetrol Rafinare a reușit să urce în clasamentul exportatorilor, poziționându-se pe locul secund, după Dacia. Conform datelor remise Bursei de Valori, cantitatea de carburanți vândută în afara granițelor a ajuns la 1,44 milioane de tone, cu 10% mai mare decât în anul anterior. O creștere semnificativă a exporturilor a fost înregistrată în ultimul trimestru, de 49% față de aceeași perioadă a anului precedent, de la 340 mii de tone la peste 500 mii de tone. Reprezentanții companiei ne-au transmis că exporturile Rompetrol sunt strâns legate de dezvoltarea rafinăriei Petromidia, dar și de extinderea activităților de trading și retail în regiunea Mării Negre. De exemplu, în 2000, când rafinăria a fost privatizată, aceasta a prelucrat 1,15 milioane tone de materie primă (980.000 țiței), iar exporturile ei a fost de 171 milioane dolari, adică o valoare de peste zece ori mai mică față de recordul obținut anul trecut. Cu sprijinul unicului acționar – KazMunayGas, capacitatea de procesare a rafinăriei Petromidia s-a majorat de la 3,5 milioane tone la peste 5 milioane tone de țiței pe an. Programul de modernizare a avut un impact major și în exporturi, de la 1 miliard dolari în 2007 (momentul achiziției de către KMG) la peste 1,7 miliarde dolari în 2013. Mai mult, pentru acest an, rafinăria și-a propus atingerea unui nivel-record de peste 5 milioane tone de materie primă procesată, față de 4,2 milioane tone în 2013, valorea totală a exporturilor urmând să crească cu aproximativ 30% comparativ cu cea raportată la finalul anului 2013. Rompetrol exportă în principal produse albe (benzină, motorină), dar și produse petrochimice (147 milioane USD în 2013) și alte produse petroliere. Rompetrol este un important contribuabil la bugetul de stat al României, plătind 1,4 miliarde dolari  în 2013.

 

FORD

Istoria Ford în România nu datează de doar șapte ani, ci din 1935, an în care producătorul auto american a deschis o uzină modernă în cartierul bucureştean Floreasca, unde peste 100 de muncitori ansamblau anual 2.500 de automobile şi camioane. Din păcate, cel de-Al Doilea Război Mondial și-a pus amprenta peste această investiție, Ford renunțând la producția din România. În 2007, Ford Motor Company a revenit în România, preluând uzina auto de la Craiova. Cu toate că criza economică și scăderea pieței auto la nivel mondial au pus sub semnul întrebării investiția Ford, americanii au reușit, în toamna anului 2009, să scoată de pe linia de fabricație primul Ford Transit Connect, după 74 de ani de la primul Ford fabricat la noi în țară. Iar lucrurile nu s-au oprit aici. A urmat intrarea în producție a motorului EcoBoost de 1,0 litri, iar mai apoi a celui de 1,5 litri (aprilie 2013). În vara anului 2012, a ieșit pe poarta fabricii și primul B-Max, iar autoturismul cu numărul 100.000 a fost scos de pe linia de producție la începutul acestui an. În prezent, la uzina auto din Bănie se produc zilnic 370 de unităţi B-Max și 1.000 de motoare pe zi, din ambele categorii. Aproape 90% din produsele fabricate la Craiova iau calea exportului, lucru care i-a permis companiei să urce în clasamentul exportatorilor nu mai puțin de opt locuri, la finele anului trecut Ford România ocupând a treia poziție pe podium.

 

OMV PETROM

Este cea mai mare companie de pe piața românească și cel mai mare contributor la bugetul de stat. Iar anul trecut a reușit performanța să încheie cu un profit de peste un miliard de euro. Compania petrolieră se află pe locul 4 în topul exportatorilor, poziție „menținută“ în decursul ultimilor doi ani, potrivit datelor INS, remise Capital. Conform datelor anuale preliminare comunicate Bursei de Valori București, OMV Petrom a înregistrat anul trecut vânzări totale de produse rafinate de 5,22 milioane de tone. Cea mai mare parte au fost vândute pe piața locală, însă exporturile au însemnat 30% din total. În timp ce vânzările de carburanți pe piața locală au consemnat o scădere de 6%, exporturile companiei au crescut cu 36%, de la 1,17 milioane de tone la 1,60 milioane de tone. O contribuție majoră a creșterii produselor exportate s-a datorat majorării vânzărilor de carburanți în Bulgaria.

 

ArcelorMittal Galați

Confruntat cu facturile uriașe la energie, ArcelorMittal Galați a reușit anul trecut să se mențină în primii 10 exportatori ai României. Conform datelor INS, a pierdut cinci locuri în clasament față de anul 2012, ajungând pe locul 10 în top. Reprezentanții companiei ne-au precizat că anul trecut producția a fost de aproximativ 1,6-1,7 milioane de tone de oțel, 60% din aceasta fiind exportată. “Volumul vânzărilor a scăzut comparativ cu anii anteriori din cauza schimbării complete de paradigmă din piață. Compania concurează cu producători din țări care beneficiază de prețuri mult mai mici pentru energie. De asemenea, începând cu anul 2012, Turcia a devenit din importator net de otel, producător net”, ne-au precizat reprezentanții ArcelorMittal Galați. Ei susțin că pentru a face față acestor dificultăți au fost nevoiți să-și adapteze procesul de producție, de la o capcitate de 4 milioane de tone la doar 2 milioane de tone. Totuși, compania a continuat să investească aproximativ 200 milioane de euro în ultimii cinci ani, în ciuda pierderilor financiare raportate. “În acest moment dezvoltăm noi tipuri de oțel pentru diverse aplicații: industria auto, industria navală, vase sub presiune, construcții, turbine eoliene. Anul trecut, raportul de produse noi a fost de 10% pentru sârmă și 6% pentru tablă groasă”, afirmă cei de la ArcelorMittal Galați.

 

BITDEFENDER

Este cel mai exportat produs IT românesc și este brandul autohton cu cea mai mare răspândire internațională, având clienți în absolut toate țările din lume.

„Mai bine de 95% din vânzări provin din afara României, iar cel mai mare volum de business provine din piața americană, unde vindem doar online pe site-ul nostru de peste 1 milion de dolari/lună“, ne-a declarat Bogdan Irina, Chief Operating Officer al Bitdefender. Bitdefender este creat în ţara noastră în proporţie de 99%, deşi compania are birouri şi în Statele Unite, unde lucrează circa 50 de americani. Principalele piețe unde ajung produsele Bitdefender sunt SUA, Franța, Germania și Canada. Dar compania înregistrează rate de creștere semnificative și în țările nordice, precum Danemarca sau Norvegia, unde avansul este chiar și de 100%. „Dacă în mod tradițional Bitdefender era cunoscut ca un exportator de produse pentru consumatori individuali, în ultimii doi ani avem un trend accelerat de creștere în segmentul enterprise, unde am implementat soluțiile noastre într-o serie de conturi semnificative din SUA și Europa de Vest“, precizează Bogdan Irina.

 

APIDAVA

Produsele românești bio sau ecologice sunt tot mai căutate pe piețele externe. Una dintre firmele de pe piața locală care duce brandul românesc peste hotare este Apidava. O firmă mică de la Blaj, care în ultimii 20 de ani a ajuns să exporte mai mult de jumătate din producția anuală. Doar anul trecut 52% din afacerile de 6,8 milioane de euro au reprezentat exporturile, fiind vândute în afara graniței 1.700 de tone de miere: polifloră, tei, salcâm mană de pădure și miere ecologică. „Roua Florilor“ sau „Di Melio“ se regăsesc deja în hoteluri de renume din Franța sau Germania. Ale destinații de export ale firmei sunt Japonia și China. „De trei ani suntem în relații comerciale cu China. Clienții noștri din China vor miere cu etichetă românească.

Pentru noi a fost o surpriză, însă ei apreciază foarte mult produsele românești“, spune Victor Mateș, fost profesor de fizică, devenit un manager de succes. Unul dintre cei mai importanți clienți ai companiei din Blaj este o fabrică de cosmetice din Japonia. În 2011, firma și-a extins portofoliul prin gama APIDAVA COSMETIC LINE –o linie de cosmetice care permite încorporarea ingredientelor apicole 100% natural în stare pură.