În ultimii ani, bugetele acordate de companii pentru CSR (responsabilitate socială corporativă) au crescut considerabil. Dacă în 2011 vorbeam de 16 milioane de euro, acum, investiţiile declarate ale companiilor în proiecte CSR au ajuns la 28,5 mil. euro, potrivit CSRmedia. Acţiunile fundaţiilor sau departamentelor integrate companiilor care se ocupă de astfel de proiecte vizează diverse probleme ale comunităţilor, de la educaţie la accesul la servicii medicale până la ajutorarea persoanelor aflate în dificultate. În 2013, proiectele companiilor s–au bazat mai mult pe oricând pe stimularea iniţiativei antreprenoriale în mediul rural şi printre angajaţii proprii.

ROMPETROL

Anul 2013 a fost al cincilea în care  Rompetrol a implementat programul național „Împreună pentru fiecare“, prin care finanțează proiecte de intervenție comunitară din domeniile sănătate și mediu. Bugetul total al programului, pentru toate cele cinci ediții de până acum, a fost de 4,2 milioane de lei. Doar pentru ediția din 2013 au fost alocate 805.000 lei, sumă care nu include componenta de comunicare și de marketing asociat. Cele 87 de proiecte implementate din 2009 până în prezent au avut peste 250.000 de beneficiari direcți (35.000 în 2013), din zone rurale și urbane, în special persoane defavorizate, bătrâni și copii. Din seria proiectelor încheiate anul trecut fac parte: înființarea primului centru de servicii integrate medico-psihologice pentru pacienții cu HIV din România, la Spitalul Victor Babeș din București, înființarea unui centru de reabilitare respiratorie, în cadrul Spitalului de Pneumologie din Constanța și instalarea panourilor solare pentru iluminatul Şcolii Grigore Moisil din Năvodari. Tot anul acesta, cu ajutorul unei finanțări de 100.000 de lei prin intermediul programului, Fundația HOSPICE Casa Speranței a înființat primul centru de stimulare multisenzorială din București, pentru copiii cu dizabilităţi fizice severe sau cu boli incurabile. La nivel de Grup, în România, bugetul anual depășește un milion de dolari.

 

OMV PETROM

În 2013, „Ţara lui Andrei“, cea mai importantă platformă de CSR a Petrom, a continuat proiectele de implicare în comunitate pe trei direcții principale: mediu, educație și dezvoltarea comunității. Programul „Fabricat în Ţara lui Andrei“ este o competiție de antreprenoriat social, pentru care compania a alocat 350.000 euro privind crearea de întreprinderi sociale ce produc valoare, rezolvă probleme sociale și oferă locuri de muncă în comunitățile vizate. „Ideile mari vin de la cei mici“. Este o competiție de proiecte pentru elevi și cadre didactice, care au putut înscrie idei de afaceri prin care să contribuie la comunitatea din care fac parte. Pe lângă programele de mai sus, anul acesta, Petrom a ajutat autoritățile cu 30 de tone de carburant pentru operațiunile de deszăpezire. În perioada 2007 – 2012, Petrom a alocat aproximativ 3 milioane de euro pentru a susţine autoritățile și populația în situații de urgență. Anul acesta, peste 2.500 de locuitori din 13 comunităţi vulnerabile au beneficiat de programul de gestiune participativă a riscurilor de dezastre „Protejează-ţi căminul, pregăteşte-ți comunitatea!“ 2013-2014, derulat de Habitat for Humanity România şi Petrom. Petrom a investit în ultimii șase ani aproximativ 30 de milioane de euro în proiecte de responsabilitate socială.

 

ENEL

Enel dezvoltă proiecte de CSR care vizează dezvoltarea comu­nităților prin artă, cultură, sport, educație, dar și proiecte umanitare, prin fundația Enel Cuore Onlus. În cei zece ani de activitate, organizația s-a implicat în peste 570 de proiecte şi a gestionat aproximativ 52 milioane de euro destinate ajutorării a 400.000 de persoane, printre care copii, adolescenți, oameni suferinzi de diverse boli sau dizabilități și bătrâni care trăiesc în condiții dificile. Printre proiectele CSR ale Enel se numără Play Energy, un proiect educaţional dezvoltat la nivel internaţional, în zece ţări. Prin  „City of Energy“, posturile de transformare ale companiei din cele mai mari orașe deservite (București, Constanța și Timișoara) sunt transformate în adevărate opere de artă, datorită tinerilor artiști urbani. Prin programul pentru un consum eficient de energie, dezvoltat deja de trei ani în comunitățile românești, Enel a înlocuit becurile vechi cu becuri economice în peste 4.000 de gospodării din România. În 2013, fundaţia Enel Cuore Onlus a finanțat, cu 50.000 de euro, primul centru de diagnoză timpurie și tratare a autismului din România, prin care se pot depista tulburări de tip autist înainte de a fi prea târziu.

 

CORA

Cora și furnizorii săi au oferit 7.000 de ghiozdane copiilor din 43 de școli aflate în mediul rural, în cadrul campaniei „Şcolile de la ţară“. Hipermarketul a direcționat 2% din vânzările mărcilor proprii pe luna august și a cooptat furnizorii să contribuie la campanie. Aflată la ediția a doua, această campanie a adus investiții duble față de cele de anul trecut. Inspectoratele din județele în care există magazine Cora pun la dispoziție informații despre zonele defavorizate, iar hipermarketul organizează evenimentul, alături de conducerea școlilor. Spre deosebire de alte companii, în care strategia de CSR este centralizată, Cora încurajează magazinele să identifice nevoile comunităților din care fac parte și să le vină în ajutor. În august anul trecut, hipermarketul a donat 150.000 de euro unor asociații neguvernamentale, în cadrul campaniei „Luna cora“. Acțiunile de CSR ale companiei acoperă și sfera ecologică: în primăvara lui 2013, hipermarketul a amenajat spații speciale pentru reciclare în toate cele zece magazine ale sale, în cadrul proiectului „coraVerde“, care își propunea să încurajeze colectarea selectivă.

 

VODAFONE

În cei 15 ani de activitate, Fundația Vodafone România a realizat peste 700 de programe sociale, în care a investit 15 milioane euro. În vara anului trecut, a lansat „Fondul pentru fapte bune“, un program de finanțare  de tip „cerere de propuneri“, în valoare totală de 300.000 euro. Tot în 2013, prin programul „Voluntar de profesie“, fundația a asigurat salariile curente ale persoanelor care au lucrat timp de șase luni pentru un ONG la alegere. De anul acesta, România are cea mai modernă secție de terapie intensivă pentru nou-născuți din sud-estul Europei, în urma unei donații de 2 milioane de euro din partea fundatiei. Totodată, alături de Fundația pentru SMURD, Vodafone a finanțat un nou centru de pregătire în medicina de urgență la Târgu-Mureș, în valoare de 270.000 euro.

Merită amintită și contribuția companiei la dotarea SMURD cu echipamente medicale, mașini speciale și servicii de telecomunicații, care, din 2005 până în prezent, se ridică la 1,1 milioane de euro.

 

ORANGE

Operatorul de telefonie mobilă derulează programele sale de CSR prin Fundaţia Orange România, care se implică în viaţa comunităţii prin realizarea proiectelor de filantropie menite să aducă schimbări pozitive comunităţii şi persoanelor dezavantajate. Acum un an, Fundația a lansat fondul de finanţare „Lumea prin culoare şi sunet“, în valoare de 300.000 de euro, prin care a contribuit la îmbunătățirea integrării sociale a persoanelor cu deficiențe senzoriale, acționând în domeniile: sănătate, educație și cultură. De asemenea, Fundația Orange a pus la dispoziție fonduri nerambursabile pentru proiecte coordonate de  angajați, oferind granturi de câte 32.000 de lei pentru trei proiecte câștigătoare. Fundaţia s-a implicat anul trecut în proiecte destinate îmbunătățirii vieții persoanelor cu deficiențe de auz: a finanțat cu 41.000 de euro un cabinet care poate testa auzul nou-născuților şi a finanţat un proiect prin care persoanele cu deficiențe vizuale au avut acces la patrimoniul unui muzeu.

 

BANCPOST

«The NO Project powered by Bancpost» reprezintă o campanie de sensibilizare a publicului, adresată în special tinerilor, în scopul creșterii nivelului de conștientizare vizând fenomenul traficului de persoane prin artă, sport, muzică, dans, film, activități educative și „social media“. Conform Agenţiei Naţionale Împotriva Traficului de Persoane, citată de reprezentanții Bancpost, România este țara cu cele mai multe victime ale traficului de persoane exportate la nivel european. Organizatorii au decis că cea mai potrivită abordare pentru a atrage atenţia unui public tânăr este prin stimularea creativității. Astfel, au creat numeroase evenimente artistice și sportive, la care au participat peste 9.000 de persoane. Tot în cadrul festivalului, au fost organizate opt workshopuri la care au participat 200 de liceeni, pedagogi și alți vizitatori, ateliere de desen şi sesiuni de portret realizate de artişti plastici.

 

BCR

Banca Comercială Română dezvoltă proiecte comunitare în domeniile educație, antreprenoriat și social. În 2013, BCR a câștigat Medalia de aur la Gala Romanian PR Award, care a premiat cele mai bune campanii de comunicare din ultimul an, la categoria „Comunicare internă“, pentru o competiție de finanțare a propunerilor de proiecte venite din partea angajaților. Competiția s-a numit „Brutăria de fapte bune“ și a vizat rezolvarea unor probleme ale comunităților din care fac parte angajații. Un alt proiect al BCR a fost campania de educație financiară  a tinerilor și a persoanelor defavorizate „Antrenorii de Responsabilitate  Financiară“.

Proiectul s-a desfășurat în perioada februarie-mai 2013 și a avut aproximativ 1.600 de beneficiari. În ultimii doi ani, prin „BursaBinelui“, BCR a pus la dispoziția ONG-urilor o platformă de donații online.

 

DANONE

În 2013, fermierii din trei comunități dezavantajate din România au fost sprijiniți cu un număr de 170 de vaci de rasă și 16 stații de muls, în cadrul programului de dezvoltare economică și socială  „O şansă pentru familia ta“, dezvoltat de Danone cu o investiție de 2 milioane de euro. Fermierii din cele trei zone au fost instruiți cum să hrănească, cum să îngrijească și cum să mulgă vacile, astfel încât să obțină lapte de calitate, la standarde europene. Compania, începută în 2012, și-a propus să susțină dezvoltarea micilor fermieri din zone cu potențial economic redus, pe o perioadă de trei ani. Astfel, până în 2015, circa 800 de familii ar trebui să beneficieze de animale, echipamente și instruire. Conceptul programului a fost dezvoltat de Fundația Heifer România și se numește „Dar din dar“. Astfel, unor familii de mici fermieri, care doresc să se asocieze, pentru a-și crește productivitatea, li se donează o vacă gestantă din celebra rasa Holstein, iar singura obligație pe care o au este să doneze prima junincă născută unei alte familii, multiplicând astfel efectele programului.

 

ARCELORMITTAL

Fundația Arcelor Mittal a donat anul trecut echipamente medicale în valoare de 430.000 de dolari Spitalului Municipal de Urgență Roman. Echipamentele au fost destinate în principal secției de urgențe care deserveşte aproximativ 50.000 de locuitori din Roman. Tot în 2013, combinatul a sprijinit cea mai mare unitate spitalicească gălățeană, prin furnizarea de echipamente medicale de ultimă generație, și a oferit echipamente complete de lucru pentru SMURD Galați. Înființată în 2007, Fundația ArcelorMittal este o organizatie nonprofit, care susține anual circa 600 de proiecte în campanii legate de educație, sănătate și dezvoltarea comunității. 2013 a fost un an încărcat cu acțiuni pe care voluntarii de la fundație le-au organizat în sprijinul celor aflaţi în nevoie, pornind de la inițiative de susținere a unor familii cu situații materiale dificile și până la demersuri colective, cu grupuri-țintă numeroase.