Verde, electric, conectat și autonom. La prima vedere vorbim despre un extraterestru. Ei bine în doar patru cuvinte am zugrăvit de fapt mașina viitorului așa cum s-a văzut ea de la ediția din 2016 a Geneva Motor Show.
Emisiile tot mai reduse ale motoarelor clasice alimentate cu benzină sau motorină fac deliciul ecologiștilor și induc ideea că totul se poate atunci când este ridicat stindardul apărării mediului. Chiar mai „verde” de atât, automobilul electric a devenit o constantă a zilelor noastre. De la Renault la Tesla și de la BMW la Mitsubishi, mașinile cu motoare electrice își fac tot mai des apariția pe șoselele din întreaga lume și asta arată o direcție clară. Un drum fără întoarcere. Viitorul va fi verde sau nu va exista deloc au avut chiar curajul să spună unii dintre responsabilii mărcilor care au deja în portofoliu vehicule cu emisii zero, așanumitele ZEV.
E drept că în standurile de la Palexpo din Geneva, mașinile cu propulsie hibridă sau 100% electrică au uimit asistența însă, cel puțin la fel de vizibile au fost și cele care, grație geniului inginerilor și IT-ilor, pot lua legătura cu serviciile de urgență sau atelierul service și se înțeleg tot mai bine cu telefonul inteligent sau cu tableta. Conectivitatea e deja la ea acasă în multe dintre mașinile noastre, însă și în acest caz evoluția este în plin avânt. În curând veți putea vedea chiar și în mașinile de volum sisteme care se pot conecta, via Internet, la tot ce are un creier artificial. În sfârșit, despre vehiculele care merg singure pe șosele lăsându-și șoferul să facă orice altceva am citit cu toții zeci de articole de presă sau dizertații ale unor specialiști. Deși nu împărțim încă asfaltul cu ele este limpede că în viitorul nu foarte îndepărtat vom fi depășiți pe șosea de o mașină al cărei șofer – dacă îi mai putem spune așa – stă cu un laptop în brațe și trimite mail-uri.
În acest noian de tehnologie futuristă, câțiva producători mai au curajul să prezinte vehicule cu motoare clasice care uimesc prin forță, accelerație și viteză. Probabil că în doar câțiva ani îi vom numi pe aceștia maeștri sau chiar artizani ai automobilului și îi vom prețui ca pe sfinți întocmai cum în industria ceasurilor – luată cu asalt de curentul smartwatch – maeștrilor ceasornicari care realizează doar câteva piese mecanice pe an le sunt oferite sume exorbitante pentru un „umil” orologiu mecanic. Într-o lume a tehnologiei, a „extratereștrilor”, rămâne de văzut cine își va asuma sarcina de Vacheron Constantin al mașinilor.