Alin Burcea, preşedintele ANAT, este invitatul de astazi al emisiunii CAPITAL LIVE.
Alin Burcea, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de…
Posted by capital.ro on Wednesday, April 12, 2017
Cum este astăzi turismul românesc? Care sunt armele cu care România poate să iasă în față și să atragă mai mulți turiși străini?
”Dacă vrem să ieșim la export, cu litoralul românesc nu prea avem șanse pentru că există alte litoraluri și numai să te gândești că putem concura cu litoralul turcesc este o utopie, niște vise. Noi trebuie să ieșim cu ce avem specific. Dracula e un proiect interesant, promovat încă din pe timpul domnului Dan Matei Agathon. Dracula e fenomenal în străinăinate, dar nu știm să-l folosim, din păcate. Mulți nu știu că Transilvania este în România”, spune Alin Burcea.
Mai mult, continuă acesta, trebuie să ne uităm mai atent către piețele către care ne putem duce. ”E greu să mergi pe piața est-europeană. Piețele din Rusia și China trebuie să le abordăm. Însă, pentru a face lucrul acesta, este necesar să investim. Mai e interesantă și piața Iranului, mai sunt zonele bogate arăbeȘti”, punctează Burcea.
Cu alte cuvinte, trimsul din România are nevoie de bani pentru promocare. ”Nu cred că altceva în afară de promovare ne trebuie. Am tot auzit că nu sunt autostrăzi. Dar hai să mergem în Republica Dominicană unde sunt niște cluburi fabuloase, dar dacă ieși de acolo dai cu mașina în gropi. Problema e pe promovare”, explică preşedintele ANAT.
Iar dacă ne uităm la suma alocată anul trecut, de 2 mil. euro pe promovare, aproape că îți vine să spui că totul este o glumă. ”Ce business se dezvoltă cu acești bani? E o decizie politică. Sunt bani foarte puțini”, adaugă el.
Astăzi, turismul înseamnă 2% din PIB. Cum s-ar putea dubla această pondere? ”E greu de făcut pronosticuri unde putem ajunge. Cred că poți crește, dar nu de la 2 la 4 anul viitor. Dacă vrem să dublăm ponderea în PIB, ar trebui să alocăm cite 25 mil. euro, în următorii 10 ani, pentru promovare”, declară Burcea.
TVA de 9%
”Noi, la agenții, avem 19% în condițiile în care venim cu 70% din turiști și nu cred că este bine. De 3 ani tot încerc să rezolv. Noi suntem cumva defavorizați. Am trimis nota de fundamentare ministrului finantelor, care a preluat-o. După care vor trimite la Bruxellles. Și apoi să facem lobby. La hoteluri și restautrante, impactul cu 9% a fost că toți platesc acum”, mai spune Alin Burcea.
Cresc cererile pentru destinații calde iarna
”Când e frig, românii merg în Dubai. Începând din 15 septembrie, sunt 20 zboruri spre Dubai, toate pline. Mai avem și Tenerife, sperăm că și Egipt. Sunt curse regulate, chartere pest etot. Am avut chartere în Zanzibar, în maldive”, adaugă președintele ANAT.
În afară de destinațiile calde, exotice, unde românii merg tot mai des în perioada friguroasă, au crescut mult și solicitările pentru croaziere. Numai anul trecut 16 mii de turiști au ales croazierele care, spune Burcea, sunt o variantă interesantă, ”poți merge cu 1000 de euro într-o croaziră superbă”.
Voucherele de vacanță, un business de 300 mil. euro
Da, voucherele de vacanță chiar sunt un lucru bun pentru turismul intern, deși unii angajatori nu s-au lămurit foarte bine cum stau lucrurile.
”Voucherele de vacanță au două roluri: primul să mai dea sânge stațiunilor din România, adică să crească încasările; al doilea, firma respectivă plătește mai puțin. Este avantajos pentru firmă să dea vouchere de vacanță. Va fi un business de 300 mil. euro de an”, explică președintele ANAT.
Mai mult, va fi încuraja și turismul balneo, chiar dacă sunt stațiuni la care ”îți este milă să te gandești”.
”La Herculane e o rană sângerândă. E o golăneală care s-a făcut cu vânzarea acestei stațiuni pe o sumă mică. E normal să se anuleze actul acela de vânzare, pentru ca Herculate să fie reprivatizată”, mai spune Alin Burcea.