Live Text
Anul acesta se revine la stopajul la sursă pentru marea majoritate a veniturilor din punct de vedere extrasalarial. Se păstrează obligația depunerii formularului 212 până la data de 15 iulie, pentru veniturile pe anul 2017.
Formularul va putea fi depus și electronic. Tot pe 15 iulie se depune și o declarație cu estimările făcute pentru 2018. Pentru anul 2017, rămâne obligația ca ANAF să calculeze impozitele. Pentru 2018, există o modifcare structurală, iar declarația va avea obligativitatea de a fi depunsă de cei care au activități din PFA, activități agricole supuse sub tranșe de venit, activități din piscicultură și comercializarea prin dreputi de autor de sine stătător.
Potrivit ordonaței 18, pentru veniturile din investiții nu se mai depune declarația 212, dar nu specifică ce se întâmplă cu dividentele pe primele 3 luni, urmând ca probabil o altă ordonanță să clarifice aceste lucruri.
În urma modificărilor fiscale, cei mai câștigați sunt angajații din presă, cu condiția ca ei să fie salariați. Există dispoziții cu caracter general și dispoziții cu caracter tranzitoriu pentru drepturile de autor, pe anul 2018. Se păstrează deducerea de 40% din venitul brut. Pentru persoanele fizice care încasează drepturi de autor, noutatea constă în faptul că obligativitatea de reținere și plătire de contribuții revine angajatorului.
Pentru contractele part-time, se păstrează aceeași obligație. Vor plăti astfel contribuţii sociale doar pentru sumele primite, restul, până la suma aferentă salariului minim pe economie, urmând a fi suportată de angajator. Excepția este atunci când suma cumulată depășește salariul minim de 1.900 de lei.
Microîntreprinderile cu un capital social minim de 45.000 lei şi cel puţin doi salariaţi vor putea opta pentru plata impozitului pe profit. Începând din ianuarie 2018, regimul de impozitare pentru microîntreprinderi a fost modificat. Astfel, pragul veniturilor până la care o companie este considerată microîntreprindere şi, în consecinţă, impozitată pe venituri şi nu pe profit, a crescut de la 500.000 euro la 1 milion de euro. Microîntreprinderile plătesc, astfel, un impozit de 1% la venituri dacă au afaceri de până la 1 milion de euro. Înainte se putea plăti impozit pe venit de 1% pentru un angajat, 2% pentru doi angajați și 3% pentru trei angajați, acum însă s-a modificat și impozitul este fix: cotă de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au cel puţin un salariat angajat în baza unui contract de muncă și cotă de impozitare de 3% pentru acele microîntreprinderi fără salariați.
Din punct de vedere al banilor, PFA-ul este mai impozitat decât microîntreprinderile. Noul mecanism pentru PFA-uri presupune trecerea de la impunerea de către Fisc la autoimpunere. Totodată, se face trecerea de la un sistem de plăți anticipate anuale în trașe fixe la un sistem cu un termen unic anual de declarare și plată a taxelor pe veniturile independente obținute de PFA-uri – data de 15 martie. Pentru anul curent, termenul de declarare va fi, prin excepție, 15 iulie.
Deficitul din luna februarie a fost de -0.6, care ne arată premiza că va exista probabil fie o tăiere mare de cheltuieli, fie un boom în inspecții. Contribuabilii trebuie însă să fie corecți, dar și inspectorii trebuie să înteleagă că rata lor de succes este foarte mică, de aproximativ 20% și prin urmare ANAF-ul trebuie să înțeleagă și să-și însușească cadrul normativ, deoarece sunt mulți inspectori care nu știu legislația, dar și inspectori care urmăresc doar să-și facă planul de încasări.
Programul de informatizare cu Banca Mondială s-a blocat la nivel de studii de fezabilitate, iar efectele întârzierilor de ani de zile se văd în relația de zi cu zi dintre contribuabili și ANAF. Din 2013, când a fost semnat acordul de Finanțare cu Banca Mondială, de 91 milioane de dolari pentru Proiectul de Modernizare a Administrației Fiscale (RAMP), ANAF nu a alocat, potrivit unei declarații a fostului ministru de Finanțe, Ionuț Mișa, niciun leu pentru sistemul IT. Cele 23,5 procente din sumele consumate au fost cheltuite exclusiv pe consultanță.