Capital LIVE: Invitat: Cristian PREOTU, Antreprenor
Invitat: CRISTIAN PREOTU, antreprenor
În ultimii 13 ani am dezvoltat foarte multe proiecte. Am reinvestit de fiecare data profitul in noi proiecte si am dezvoltat afacerea, iar acum suntem intr-un punct foarte frumos.
Noi am observat la multe personae care calatoreau in strainatate ca aduceau in bagaje branzeturi, vinuri, toata lumea era foarte entuziasta de faptul ca aceste delicatesuri se gasesc in tari precum Italia, Franta, Spania, America, etc. In Bucuresti nu aveam nimic in sensul acesta si atunci am decis sa deschidem aceasta delicaterie, acest business pe vinuri si gastronomie de calitate. Daca ne uitam pe importul de foigras in Romania, vedem ca este zero, asa ca am fost descurajat sa cred ca business-ul va fi unul de success.
Fiecare an a fost solicitant dintr-un anumit punct de vedere. In primul an si jumatate de activitate eram doar eu cu sotia si ajunsesem la cifra de afaceri de aproape 1 milion de euro. Noi ne ocupam inclusiv de ceea ce inseamna logistica, contabilitate, facturare, etc. Pana sa intram in UE, am intampinat multe dificultati din punct de vedere administrativ, probleme la vama, probleme privind importul produselor. Dupa aceasta perioada au venit anii fructuosi, 2007, 2008.
Romania este o tara foarte frumoasa, in care se traieste bine si se poate chiar si mai bine, este o tara care progreseaza foarte repede, iar romanii au minti deschise si apreciaza intotdeauna calitatea.
Concurenta nu este foarte mare, dar ar fi interesant ca mai multa lume sa fie indreptata spre calitate. In ceea ce priveste profitul, acesta nu vine imediat, ci pe termen lung, iar atunci cei care vor sa investeasca in calitate trebuia sa creada in afacerea lor.
Clientii sunt acum mai cunoscatori in domeniu. La inceput oamenii cumparau de la noi pentru a face cadouri, dar acum s-a schimbat un pic proportia iar clientii au inceput sa cumpere pentru consumul propriu. Trand-ul s-a schimbat şI din cadouri a devenit consum, ceea ce face ca piata sa fie mai apropiata de pietele occidentale. La inceput, procentul era de 80% cadouri si 20% consum propriu rezervat unor personae exclusiviste, iar acum procentul este 30% cadouri si 70% consum.
Clientii nostrii sunt si romani si straini, si companii si personae fizice, dar toti sunt cei care cauta calitatea pe care de altfel o si cunosc. Magazinele noastre arata foarte frumos, ceea ce inspira de cele mai multe ori ca produsele noastre sunt si foarte scumpe, dar nu este deloc asa. In majoritatea timpului avem preturi mai mici decat in super market-uri si astfel imaginea magazinului nostrum este in discrepant cu preturile. Cei care au curaj sa ne treaga pragul sunt incantati de acest lucru si de faptul ca timpul lor de cumparaturi devine o adevarata experienta, in sensul ca ei pot gusta, pot servi un pahar de vin. Multi dintre clinetii nostril vin pur si simplu pentru experienta.
Avem si lux romanesc. La unul dintre restaurantele noastre avem de exemplu porc de mangalita, care este pur romanesc de foarte buna calitate. In Romania descoperim din ce in ce mai mult acest lux local. De asemenea, avem trufele de Transilvania, hribi, fructe de padure, care toate se pierd la export, la preturi foarte mici. Din pacate nu exista o industrie care sa le puna la vanzare direct pentru romani. La noi delicatesele sunt mult mai ieftine decat in afara.
Avem 3 restaurante. Primul este un wine bar cu vinuri romanesti, denumit “La vinuri” si este specializat pe servirea de vinuri impreuna cu tapas, branzeturi, foigras. Incercam sa combinam tehnicile frantuzesti cu produsele romanesti de calitate. Este un loc mic de 25 mp, iar in fiecare zi avem in jur de 30 de clienti.
Mai avem un restaurant japonez care se numeste “Sushi Room”, cu un bucatar foarte priceput care foloseste cum trebuie material prima pe care noi o importam cu atentie.
Mai avem restauranul frantuzesc, “Le Bistrot Francais”, care tocmai a intrat in Relais & Châteaux, cea mai prestigioasa asociatie de restaurant si hoteluri din lume. Am pus Romania pe harta calitatii in lume, ceea ce permite turistilor sa vina in tara noastra.
Cei din asociatia Relais & Châteaux ne-au intrebat daca am fost ajutati de statul roman, insa noi nici nu ne-am gandit sa solicitam ajutor, ceea ce ne-a facut curiosiu sa aflam de ce am fost intrebati acest lucru. Am primit exemplul Croatiei unde ministrul turismului a adus Relais & Châteaux in Croatia.