Capital LIVE: Invitat, Mihaela Mitroi, Lider Taxe, PwC Romania
Mihaela Mitroi, Lider Taxe, PwC Romania
Posted by capital.ro on Wednesday, December 6, 2017
Mihaela Mitroi, nr. 1 la categoria consultanță din „Top 100 femei de succes”, vorbește la Capital LIVE despre cum să ai o carieră de succes în audit și consultanță. Liderul Departamentului de Consultanță Fiscală, PwC Europa de Sud-Est, analizează noile modificări fiscale și proiectul bugetului pe 2018.
Live Text
Mihaela Mitroi are o carieră de mai bine de 20 de ani în consultanță și este, de 20 de ani, alături de firma PricewaterhouseCoopers.
Este interesant să vezi cum fiscalitatea poate schimba fundamental viața tuturor. Presupune mult interes și o mare dorință de a învăța, de a fi la curent cu tot ceea ce se întâmplă. Mihaela consideră că activitatea sa se poate compara cu activitatea unui medic: necesită învățare continuă, lucrurile fiind într-o permanentă schimbare. La fel ca un medic, trebuie să știi o varietate de situații pentru a găsi soluția optimă.
Tendința unui consultant este în primul rând să vadă riscurile și să și le poată asuma. Mihaela este încântată de antreprenoriat, care presupune un exercițiu de curaj, după părerea dânsei.
Consultantul clasic este cel care, probabil, nu este pregătit pentru antreprenoriat, deoarece analizează riscurile în încercarea de a le evita, spre deosebire de antreprenori, pentru care asumarea de riscuri poate duce la rețeta succesului, deși nu întotdeauna.
Atunci când munca o faci din pasiune, nu simți că depui un efort prea mare și, de asemenea, pasiunea ajută la o bună motivație pentru a progresa în carieră și pentru a avansa pe plan personal.
Societatea este pregătită astăzi, să susțină o afacere sau un plan de afaceri. Există multe mecanisme pentru a susține și ajuta un antreprenor.
Proiectul fiscal este unul bun la noi în țară, dar se încearcă introducerea de anumite elemente care îl vor complica . Nu avem un sistem de deduceri complicat, cum ar fi cel din SUA, dar la noi contează foarte mult administrația statului, birocrația.
Modul în care este pusă fiscalitatea în practică este greșit la noi în țară. Deși avem un sistem fiscal bun, ușor, intervin anumiți factori care îl complică: birocrația, statul la cozi, diversele probleme tehnice ce țin de programele fiscale de calculator cu care operează statul.
Este extrem de dificil să motivezi niște oameni care au trecut prin anumite momente grele. Înainte de criză, toată lumea cerea consulanță, legislația era mai neclară, codul fiscal abia apăruse. După criză, te trezeai că nu mai ai ce face. O persoană care trece prin această experiență este greu de convins că viitorul va fi bine și că perioada dificilă va trece.
Din păcate, Mihaela consideră că, în mediul de afaceri, puteau fi învățate mai multe după criza de acum câțiva ani.
Meseria de consulanță era o meserie pentru bărbați, iar înainte, pentru ca o femeie să aibă același succes, trebuia să se comporte ca un bărbat. Însă acesta este un lucru greșit, întrucât cheia succesului pentru o femeie este să se comporte ca o femeie și să-și folosească propriile arme pentru sporirea activității și pentru un potențial succes.
Înainte de a lucra la PricewaterhouseCoopers, Mihaela a lucrat în Ministerul de Finanțe și la Curtea de Conturi. Deși PricewaterhouseCoopers era o companie mică acum 20 de ani, Mihaela nu regretă decizia de schimba ceva în carieră. Pentru aceasta, mediul privat este mai atractiv decât cel de stat.
În România, spre deosebire de alte state din Europa de Est, cu precădere din fostul bloc comunist, femeile au fost promovate chiar și pe poziții de conducere, astfel nu putem spune că a fost mai dificil pentru o femeie decât pentru un bărbat în a conduce o afacere.
Ne bucurăm că sfera de aplicare a split TVA a fost restrânsă, întrucât proiectul ințial nu putea fi aplicat tuturor firmelor. Pentru a face un proiect bun, trebuie foarte multe pregătiri pentru a nu se întâmpla un derapaj în modul de funcționare al sistemului.
Legat de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat, problema mare este apariția acestei legi recente prin care se obligă companiile să intre la negocieri cu angajații. Problema angajatorului este lipsa de predictibilitate în ceea ce privesc legile, în condițiile în care acestea se pot schimba oricând.