LIVE TEXT
Toată lumea vorbește despre produsele ecologice, însă acestea reprezintă sub 2% din vânzările cumulate de retailul românesc.
În 2009, agricultura ecologică în România nu era dezvoltată, cu toate că exista potențial. Între timp, piața bio s-a mai dezoltat, iar astăzi agricultura ecologică este în continuă dezvoltare.
Vânzarea online produselor era varianta cea mai ușoară de a face comerț în momentul începerii afacerii cu produse bio, iar acum online-ul reprezintă viitorul și este în contiună creștere în România și în lume. Este un mod mai ușor din punct de vedere logistic de a face business.
Piața de produse ecologice este o piață în care în momentul de față sunt niște probleme. Una dintre probleme este reprezentată de faptul că oferta este mai mare decât cererea, deoarece intră foarte mulți pe piață care încearcă diverse artificii, însă nu rezistă prea mult pe piață, astfel 90% dintre jucătorii de piață apar și dispar într-un an, doi ani. O altă problemă este prețul. Prețurile produselor bio sunt foarte mari pentru puterea de cumpărare a românilor. Nu poți crește piața până ce produsele nu devin accesibile.
Mediul fiscal românesc nu pare să meargă spre bine, ci spre rău. Lucrurile se schimbă mereu și trebuie să te adaptezi din mers. Mai apare câte o idee, cum a fost split TVA, care ne-ar fi omorât pe toți. Ar fi trebuit să angajezi un om care să se ocupe exclusiv de asta, ceea ce ar fi mărit costurile.
O altă măsură ce pune în dificultate mediul de afaceri românesc este reprezentată de trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat. Aici depinde foarte mult de salariile angajaților, pentru că, spre exemplu, dacă lucrezi în domeniul IT sau ai angajați cu salarii medii, costul pe angajat crește în urma transferului contribuțiilor, pentru a ajunge angajatul la același salariu net pe care îl avea înainte de această măsură.
Antreprenorii se feresc să atragă atenția asupra problemelor care îi afectează cel mai mult deoarece se trezesc cu controale, fie aceastea de bună credință sau nu.
ANAF-ul este foarte prost organizat și nu din cauza anajaților ANAF, ci din cauza sistemului foarte prost organizat, lipsit de proceduri pentru rezolvarea anumitor probleme. O astfel de problemă o reprezintă mutarea sediului firmei. Activitatea firmei poate fi blocată pentru mai bine de două săptămâni atunci cand îți muți sediul firmei, din cauza birocrației, chiar dacă această mutare are loc în același sector. Poți deveni suspect de evaziune fiscală dacă îți muți sediul. Ești prezumat infractor și acest lucru nu este normal.
Rezumatul vieții românești în momentul de față e că ajungem la închisoare dacă nu plătim taxele din care conducerea țării poate fura fără să pățească nimic.
Anul acesta am investit aptroximativ 100.000 de euro în depozit. În orice fel de comerț, nu poți face rulaj fără investiții. Nu poți face import și distribuție fără stocuri, și atunci investim în marfă.
Marketingul și publicitatea sunt printre cele mai importante ingrediente ale unei afaceri de succes. Fără marketing și publicitate nu se pot vinde produse. Astfel, investim în promovare, o promovare făcută inteligent și oarecum diferit, însă cea mai eficientă metodă de promovare rămâne direct de la clienți care, mulțumiți de produsele noastre, le recomandă mai departe.
Rată de retur la magazin este aproape inexistentă, dar, având produse naturale, valabilitatea este redusă, produsele fără conservanți având un termen de valabilitate de o săptămâna și atunci trebuie să fim foarte atenți.
În viitor ne dorim să dezvoltăm partea de produse românești.
Din păcate, în România actuală, toată lumea începe să vândă deoarece piața devine nesigură. Multe firme se gandesc să își închidă porțile și să se mute în alte țări.
În contextul economic actual, mediul de afaceri are mult de oferit, iar noi idei de business sunt greu de pus în practică pentru a începe o afacere nouă.
Mediul de afaceri autohton trebuie să se unească și să se implice activ în politică. Țara are un potențial foarte mare, însă fără implicare pe partea politică, vom avea în continuare de suferit.