Capital 13.09.2017

 

Posted by capital.ro on Wednesday, September 13, 2017

 

Există un sentiment de bunăstare pe piață, toata lumea închiriază, toată lumea construiește, sunt extrem de multe construcții, simțim creșterea economică. Construcția unui depozit durează aproximativ un an, cu tot cu autorizații, de multe ori am sunat concurența pentru anumiți clienți.

Au venit oameni cu putere financiară să construiască, anual se livrează zeci de mii de mp de depozite, tot ce se construieșe acum se face la comandă, am ajuns la această situație, construcțiile sunt antamate, nu există depozie de închiriat. Contractele cu un dezvoltator de spații industriale este de un minim de 5-7 ani. Costul chirei este de 4,5-4,8 mp, fără TVA, se ajunge la circa 30.000 euro/lună pentru un depozit de 5.000 mp. Clienții rar când semnează mai mult de un an sau un an și jumătate

Industria auto are cea mai mare pondere în exporturi, urmează produse electronice, food, farma a crescut foarte mult. Pe parte de export, 80% reprezintă auto.

Negocierile cu un client pe parte de logistică durează aproape un an, ofertare, contract, partea de IT interfațare și alte amănunte. În ultima perioadă, gradul de loialitate al clientului este mult mai mare, clientul se gândește la plecare doar dacă se întâmplă ceva foare grav între noi.

Trendul pe piață este de a comasa contractul cu un siingur funizor de logistică și transport. Majoritatea clienților vor o singură companie care sa facă tot, transport, aerian, rutier și depozitare, există un singur contract, o singură factură, ei pot să-și vadă de ceea ce au de făcut. Suntem în discuții în Timișoara pentru un spațiu de 5.000 mp, în Arad avem 3.500 mp, Cluj și Deva se dezvoltă foarte mult.

 

Vechea problemă cu infrastructura, camioanele trebuie să parcurgă 2.300 km cu 10-15 camioane pe zi, se alocă anumite sloturi de timp, penalitățile curg după 15 min, un depozit din Paris stabilește o oră exactă când trebuie să ajungă un camion la descărcare.

Infrastructura este o adevărată problemă, camioanele trebuie să respecte timpii de parcurs, sperăm să vedem un prim șantier de autostradă între Pitești și Sibiu

Auto este locomotiva exportului românesc, trebuie să avem grijă de acești investitori. Zona Covasna-Harghita are potențial, centrul țării este destul de căutat pentru companii care livrează în toată țara. Este foarte convenabil pentru aceste firme, pentru o companie care distribuie din Timișoara este dezavantajos.

Costul motorinei în totalul costurilor cu un camion este de aproximativ 50%, costurile cu șoferii 20-25%, plus leasing și alte consumabile. Fiecare își transferă aceste costuri, distribuitorii la beneficiarii, transportatorul nouă, noi stăm de vorbă cu clienții. Anumite contracte prevăd clauze privind creșterea prețului motorinei, când faci un contract se stabileșete o pondere a motorinei din valoarea contractului, când sunt anumite fluctuații atunci se renegociază.