Capitala ambuteiajelor: 1,23 mil. vehicule la 1,94 mil. locuitori

După un an de criză, numărul de autovehicule din România a crescut de la 5,072 milioane la 5,324 milioane de unităţi. Dintre acestea, nu mai puţin de 1,23 milioane sunt înmatriculate în Bucureşti. Raportul este de o maşină la 1,57 locuitori. Tot mai multe vehicule pe şosele. Ambuteiaje, timp pierdut în trafic, consum mare de combustibil şi emisii de noxe din ce în ce mai greu de suportat. Aceasta este, în câteva cuvinte, opinia şoferilor români despre atmosfera în care îş

După un an de criză, numărul de autovehicule din România a crescut de la 5,072 milioane la 5,324 milioane de unităţi. Dintre acestea, nu mai puţin de 1,23 milioane sunt înmatriculate în Bucureşti. Raportul este de o maşină la 1,57 locuitori.

Tot mai multe vehicule pe şosele. Ambuteiaje, timp pierdut în trafic, consum mare de combustibil şi emisii de noxe din ce în ce mai greu de suportat. Aceasta este, în câteva cuvinte, opinia şoferilor români despre atmosfera în care îşi petrec ore bune în fiecare zi.

Chiar dacă drumurile din România par să fi ajuns deja la saturaţie, indicatorul „maşini la mia de locuitori“ încă ne plasează în coada clasamentului european. Acesta este motivul principal pentru care parcul de autovehicule din România nu poate scădea, în ciuda faptului că piaţa maşinilor noi şi second-hand se prăbuşeşte vertiginos. Şi ar mai fi ceva. În România maşinile nu se casează, ci se vând. Programul „Rabla“ nu a reuşit să îi conducă pe toţi posesorii de hârburi către Remat dintr-un motiv simplu: le lipseşte diferenţa de bani pentru achiziţionarea unui vehicul nou.

În aceste condiţii, este lesne de înţeles cum se face că, după un an de criză, numărul de autovehicule din România a crescut de la 5,072 milioane la 5,324 milioane de unităţi. Desigur, creşterea parcului auto din 2009 nu a mai avut loc în ritmul ameţitor din 2006 şi 2007, dar, în unele judeţe, majorarea numărului de maşini înmatriculate este impresionantă, date fiind condiţiile economice actuale.

Media naţională: o maşină la patru locuitori

Conform Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în Ilfov şi Suceava, numărul autovehiculelor a crescut, faţă de 2008, cu 13,22%, respectiv cu 10,61%. În acelaşi timp, majorarea parcului auto este sub media naţională, de 4,96%, în Argeş, Călăraşi, Giurgiu, Hunedoara şi Olt. O situaţie singulară şi, la prima vedere, surprinzătoare, poate fi observată în Bucureşti, unde parcul de autovehicule s-a redus cu 0,6%. Înseamnă că, în Capitală, pe parcursul anului trecut au fost radiate mai multe maşini decât au fost înmatriculate.

Practic, bucureştenii au scăpat de 7.500 de maşini de pe străzi. Motivaţia acestei situaţii atipice trebuie căutată, pe de o parte, în saturarea pieţei auto şi, pe de altă parte, în rata de succes zonală a programului „Rabla“.

La sfârşitul anului trecut, în Bucureşti erau înmatriculate nu mai puţin de 1,23 milioane de vehicule, adică o maşină la 1,5 locuitori. Această valoare este mult peste media naţională, de o maşină la patru locuitori, sau, aşa cum o cere statistica, 250 de maşini la 1.000 de locuitori.

28% dintre români au carnet de conducere

De altfel, clasamentul motorizării judeţelor din România arată că Bucureştiul este lider, cu 637 de maşini la mia de locuitori, urmat de Cluj (290 maşini/1.000 de locuitori), Timiş (286 maşini/1.000 locuitori), Braşov (279 maşini/1.000 locuitori) şi Arad (273 maşini/1.000 locuitori). La celălalt capăt al clasamentului se găsesc Iaşi şi Teleorman (146 maşini/1.000 locuitori), Călăraşi (137 maşini/1.000 locuitori), Botoşani (118 maşini/1.000 locuitori). Cel mai scăzut indice de motorizare din România poate fi observat în judeţul Vaslui, unde se găsesc doar 110 maşini la mia de locuitori.

Conform DRPCIV, la sfârşitul lui 2009, numărul posesorilor de permis de conducere din România atinsese 6,06 milioane de persoane. Raportat la populaţia totală, acest număr arată că aproape 28% dintre cetăţenii români posedă un permis de conducere. Dintre cei 6.063.096 de şoferi români, 1.801.617 (29,71%) sunt femei. Statistica arată şi că grupa de vârstă 26 – 35 de ani corespunde celor mai mulţi conducători auto, peste 1,5 milioane.

Peste 37% din totalul vehiculelor se­cond-hand înmatriculate anul tre­­cut în Ro­mânia sunt mai vechi de zece ani.
Ernest Popovici, preşedinte APIA

Taxă auto fără efecte clare

Creşterea parcului de au­toturisme din 2009 a fost cauzată în spe­cial de vehicule second-hand. Conform DRPCIV, anul trecut au fost înmatriculate 116.000 de autoturisme noi şi 212.000 de ocazie. Oficialii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) susţin că aproximativ 40% dintre autoturismele de ocazie înmatriculate au o vechime mai mare de zece ani. Prin urmare, efectele actualei taxe pe poluare sunt discutabile. Continuarea acestei modalităţi de taxare pare a avea ca efect doar majorarea veni­turilor bugetare fără a stăvili cu adevărat importul de vehicule vechi şi poluante.