Infiintata in 1993, cu capital german si roman, societatea Westtim Canning Corporation a dat in folosinta la Caransebes prima linie de imbuteliere la cutie din tara. Aceasta a fost utilizata pentru imbutelierea bauturilor racoritoare din gama Pepsi, produse sub licenta de compania respectiva. Aceiasi actionari au infiintat firma Trade Venture & Projects Corporation, al carui obiect principal de activitate este administrarea noii linii de imbuteliere la doze de 0,5 litri. Inaugurata in iunie 1996, aceasta a deservit, timp de patru ani, toti producatorii de bere din tara care imbuteliau la cutii. „Investitia in cea de-a doua linie s-a ridicat la 1,4 milioane de marci germane si este aproape de a fi amortizata. Capacitatea de productie de 24.000 de doze pe ora a fost utilizata in acesti ani in proportie de 100%. „Lucram in trei schimburi, ca la furnal, pentru toti producatorii din tara”, spune Teodora Maftei, director economic la Trade Venture & Projects.
Lucrurile au inceput sa se schimbe o data cu modificarea comportamentului consumatorilor de bere. Pe langa orientarea acestora spre o bere de calitate ridicata, impatimitii berii din Romania au inceput sa devina pretentiosi si in ceea ce priveste ambalajul. Astfel, a crescut incet, dar sigur cererea pentru berea imbuteliata la doze. Avantajele cutiei de aluminiu sunt usor de sesizat: este mai usoara, mai lesne de transportat. Exista si dezavantaje: circa doua-trei mii de lei care trebuie platite in plus la o jumatate de litru de bere. Dar consumatorii nu sunt singurii care influenteaza cererea. Comerciantii prefera sa manipuleze, sa depoziteze si sa vanda bere la cutie. Dozele nu le ocupa trei sferturi din chiosc, asa cum se intampla cu lazile cu sticle, si in plus scapa de corvoada rascumpararii ambalajului.
Aceste modificari din piata au fost rapid sesizate de producatori. Urmarea: cresterea ponderii berii imbuteliate la doza in totalul volumului de bere produs. O data cu cresterea volumului imbuteliat la doza, cateva dintre firmele mari au atins pragul de rentabilitate la care se justifica investitia intr-o linie proprie in care berea sa fie ambalata in cutii de aluminiu. Astfel, Brau Union si National Distribution Company au investit in propriile linii de imbuteliere la doze, renuntand la linia de la Caransebes.
Linia proprie reduce costurile
Pentru punerea in functiune a propriei linii, in fabrica de la Craiova, compania austriaca Brau Union a investit 20 de miliarde lei. Capacitatea de 30.000 de doze de 0,5 litri pe ora acopera din plin necesarul Brau Union. Decizia de a investi in linia de productie proprie s-a bazat pe doua obiective principale, diferite in functie de categoriile de bere produse: scaderea costurilor la berea populara Golden Brau si controlul mai strict al calitatii la berea premium Silva si Kaiser. O pondere foarte importanta in pretul berii la cutie o are transportul. De la locul de fabricatie pana la linia de imbuteliere la doze, aceasta este transportata cu autocisterne, in conditii optime, care pastreaza proprietatile bauturii. Berea Kaiser, fabricata la Arad si Golden Brau, produsa la Craiova, erau transportate la Caransebes pentru imbuteliere la doze. Operatiunile de incarcare-descarcare si distantele de sute de kilometri dintre punctul de pornire si destinatie reprezentau, in cazul berii Golden Brau la cutie, 10% din costul de productie. „La berea populara urmarim obtinerea unui raport calitate-pret cat mai bun si este foarte important sa reducem costurile. Imbuteliind berea chiar in Craiova, am eliminat cheltuielile cu transportul. Costul a fost redus si cu beneficiul imbuteliatorului. La celelalte sortimente de bere cheltuielile cu transportul au ramas relativ constante, dar avem control total al calitatii”, declara Dorin Gherman, director de marketing la Brau Union.
In cazul Tuborg Romania, decizia de a investi intr-o linie de productie proprie s-a bazat pe alte considerente. „Am investit doua milioane de dolari intr-o linie de imbuteliere la doze cu capacitatea de 20.000 de cutii pe ora. Cererea pietei pentru doze a crescut mult si noi am observat acest lucru. Am decis sa investim in propria linie de productie, urmarind nu sa ne recuperam intr-un anumit timp banii investiti, ci sa avem un control total asupra calitatii berii produse si sa respectam standardele Carlsberg Tuborg”, afirma Isaac Sheps, presedinte Tuborg Romania.
Ursus SA nu considera necesara investitia intr-o linie proprie de imbuteliere. „Linia de la Caransebes asigura standardele noastre de calitate si vom continua colaborarea cu ei”, spune Steve Woodward, presedintele Ursus.
Cei de la Trade Venture & Projects nu sunt ingrijorati de aparitia noilor linii de imbuteliere la cutie. Pierderea monopolului si a unor clienti mari nu a condus la o scadere masiva a comenzilor de imbuteliere la doze. „In momentul de fata, capacitatea de productie este utilizata intr-adevar la 40%, dar va creste in viitor. Ursus imbuteliaza in continuare la noi, iar Bere Timisoreana a devenit clientul nostru. Imbuteliem la doze si bere Ciuc, care se afla in testare la Caransebes si este foarte posibil sa incheiem un contract cu Hategana”, declara Teodora Maftei.
Caransebes ramane capitala berii la cutie
15 iunie 2000, 12:00
Ultima modificare în 15 iunie 2000, 15:00
Infiintata in 1993, cu capital german si roman, societatea Westtim Canning Corporation a dat in folosinta la Caransebes prima linie de imbuteliere la cutie din tara. Aceasta a fost utilizata pentru imbutelierea bauturilor racoritoare din gama Pepsi, produse sub licenta de compania respectiva. Aceiasi actionari au infiintat firma Trade Venture & Projects Corporation, al carui obiect principal de activitate este administrarea noii linii de imbuteliere la doze de 0,5 litri. Inaugurata in iunie 1996
Etichete: arhiva,
bere,
berea,
brau,
doze,
imbuteliere,
linie
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook