Ce a fost mai rău a trecut. Urmează creșteri, profit și investiții. Cel puțin așa reiese din declarațiile transportatorilor rutieri de marfă. Cu „unele mici probleme“, spre final de an
Între 2009 și 2010, câteva mii de companii de transport rutier și-au întrerupt activitatea pentru că nu au putut face față „șocului provocat de criză“, o situație caracterizată, la acea vreme, ca fiind „neașteptată“ de către reprezentanții transportatorilor. Altele au intrat în insolvență, dar s-au salvat în anii care au urmat. Și chiar au revenit pe creștere.
„Cifrele actuale generale sunt între 6 și 8 miliarde de euro pentru transportul rutier de marfă, intern și extern, aproximativ 5% din PIB-ul României estimat pe 2013, cu perspective de creștere moderată dacă vom avea producție și cerere“, oferă o imagine despre valoarea acestei piețe Florinel Andrei, secretar general al ARTRI (Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale). Mai mult decât în 2012.
Marii transportatori precum Dumagas Transport, Transcondor, Waberer’s România sau edy Internațional Spedition, au continuat să țină piața sus, o parte dintre ei investind în flote și în dezvoltarea spațiilor de lucru.
Cu o paranteză, însă: dacă în 2011 edy Internațional Spedition conducea detașat piața cu afaceri de peste 70 milioane de euro, anul trecut i-a adus un minus de 34%, coborând astfel patru locuri între companiile cu cele mai mari afaceri. Altfel spus, primul loc a fost ocupat de Waberer’s România, cu 54,8 milioane de euro. Grosso modo, din datele companiilor de transport de marfă reiese că 2013 va fi cel mai profitabil an din ultimii cinci.
Mai puține insolvențe
În plus, anul acesta a adus și o reducere a numărului insolvențelor, companiile aplicând strategii pentru creșterea profitului. „La începutul acestui an, în România funcționau 27.800 de firme de transport de marfă. Pentru majoritatea operatorilor, ținta de creștere a fost dată de situația lor financiară dinaintea crizei. Creșterile au fost moderate, în corelație cu stabilitatea economică și cu situația generală a comerțului“, mai spune Florinel Andrei, care citează datele ARR (Autoritatea Rutieră Română).
Iar pentru companiile medii s-au ivit oportunități de creștere, mai ales dacă s-au adaptat pieței și au ales trasee potrivite pentru businessul lor. De exemplu, Mercur Internațional din Reșița s-a axat pe o singură țară, pe un singur traseu și pe o relație sigură de afaceri. „Lecțiile principale pentru transportatori au fost adaptarea și moderația. Au apărut schimbări de mentalitate. După șase ani de afaceri cu Uniunea Europeană, transportatorii au înțeles cât de importante sunt viziunea pe termen lung și studiul permanent al pieței“, explică secretarul general al ARTRI. Așa că unii au investit în analize pentru reducerea costurilor la achiziții și servicii, în timp ce alții, neîmpovărați de ratele la bănci, au preluat din mers portofoliul firmelor care au cedat. A existat însă și o categorie „specială“, pentru care costurile au crescut fie din motive externe, fie din motive interne, companii care s-au extins mai mult decât le-ar fi permis situația financiară. De altfel, Gheorghe Piperea, specialist în Dreptul Transporturilor și în Insolvențe, este de părere că drama insolvențelor are multe consecințe și afectează în continuare industria transporturilor. „Transportatorii care ajung la insolvențe sunt, de obicei, persoane care au girat investiții în imobiliare cu firmele de transport“, punctează el.
Câteva repere
- 27.800 de firme de transport de marfă funcționau în România la începutul acestui an;
- 2009 este anul în care transportatorii pe segmentul de marfă au fost puternic afectați de criza economică;
- 2013 este considerat primul an, din ultimii cinci, în care companiile se pot compara cu situația profitabilă de dinainte de 2009;
- 6 mld. euro este valoarea pieței de transport rutier de marfă și de persoane evaluată pentru anul trecut de către asociațiile de profil.