Folosirea cardului de sănătate este din nou obligatorie pentru românii care l-au primit de la CNAS

În primele săptămâni ale lunii februarie 2025, Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a suferit o avarie majoră, care a dus la indisponibilitatea sistemului timp de 2-3 săptămâni. Această disfuncționalitate a determinat Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) să permită acordarea serviciilor medicale fără validarea cardului de sănătate pentru perioada în care sistemul informatic a fost nefuncțional.

Măsura a fost luată pentru a asigura continuitatea serviciilor de sănătate, însă aceasta a generat nemulțumiri considerabile în rândul medicilor, care s-au confruntat cu dificultăți majore în verificarea statutului de asigurat al pacienților. În plus, această situație a dus la creșterea timpilor de așteptare în cabinetele medicale, afectând negativ pacienții.

Reintroducerea obligativității cardului de sănătate

Pentru a restabili ordinea și a reduce disfuncționalitățile, CNAS a anunțat că, începând cu 1 martie 2025, PIAS a fost complet restabilită și va redeveni funcțională. Conform noilor reglementări, serviciile medicale vor fi acordate doar dacă sunt validate prin cardul de sănătate al pacientului.

„Vă informăm că începând cu data de 01.03.2025, dispoziţiile art. 209 – 212 din Anexa 2 la HG nr. 521/2023, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 25 – 28 din HG nr. 423/2022, cu modificările şi completările ulterioare îşi încetează valabilitatea. Începând cu 01.03.2025 serviciile medicale se acordă cu obligativitatea raportării online în 3 zile lucrătoare, precum şi cu obligativitatea semnării serviciilor medicale cu cardul pacientului, conform prevederilor legislative în vigoare.

Activitatea de monitorizare și lucrările de mentenanță proactivă continuă într-un ritm susținut, cu evaluarea permanentă a dinamicii de funcționare a componentelor sistemului PIAS”, a transmis Casa Națională de Asigurări de Sănătate.”, conform prevederilor legislative aflate în vigoare.

card de sanatate
SURSA FOTO: CNAS

În plus, CNAS a asigurat că activitatea de monitorizare și lucrările de mentenanță a sistemului PIAS vor continua într-un ritm susținut, cu o evaluare constantă a dinamicii de funcționare a acestuia, pentru a preveni eventuale alte disfuncționalități.

De asemenea, CNAS a subliniat că procesul de restabilire a PIAS și implementarea măsurilor de siguranță sunt esențiale pentru asigurarea unui flux de lucru eficient și pentru minimizarea riscurilor de erori sau întârzieri în acordarea serviciilor medicale.

Excepții de la obligativitatea utilizării cardului de sănătate

Legislația în vigoare prevede totuși anumite excepții de la obligativitatea validării cardului de sănătate. Astfel, următoarele categorii de pacienți vor putea beneficia de servicii medicale chiar și fără a prezenta cardul de sănătate:

  • Asigurații cărora nu le-a fost emis încă un card de sănătate.
  • Pacienții care prezintă adeverința de asigurat eliberată de CNAS, care atestă statutul de asigurat al acestora.
  • Serviciile medicale de urgență sau serviciile conexe acordate în regim de urgență nu vor necesita validarea cu cardul de sănătate, pentru a asigura rapiditatea și eficiența intervenției în situații critice.
  • Serviciile acordate la distanță, cum ar fi consultațiile online sau telemedicine, nu vor fi condiționate de utilizarea cardului, în concordanță cu tendințele moderne ale sistemului medical.

Măsurile anunțate de CNAS vin ca răspuns la provocările întâmpinate în urma avariei PIAS și vizează restabilirea unui sistem de asigurări de sănătate mai eficient, transparent și mai ușor accesibil pentru toți românii.