Transportul rutier este cu adevarat eficient in momentul in care sunt indeplinite doua conditii. Camionul trebuie sa circule cat mai mult si sa fie cat mai plin. "In doua saptamani un camion al firmei noastre parcurge 5.000 de kilometri. La un consum de 32-35 de litri la suta de kilometri, se consuma peste 1.500 de litri de motorina", declara Daniel Malaianu, directorul companiei de transport Exinterm. Este vorba de cateva zeci de milioane, la care se adauga banii necesari soferului pentru cazar
Transportul rutier este cu adevarat eficient in momentul in care sunt indeplinite doua conditii. Camionul trebuie sa circule cat mai mult si sa fie cat mai plin.
„In doua saptamani un camion al firmei noastre parcurge 5.000 de kilometri. La un consum de 32-35 de litri la suta de kilometri, se consuma peste 1.500 de litri de motorina”, declara Daniel Malaianu, directorul companiei de transport Exinterm. Este vorba de cateva zeci de milioane, la care se adauga banii necesari soferului pentru cazare si masa. Date fiind jafurile care au loc foarte des asupra soferilor de TIR-uri, foarte putini isi iau la ei acesti bani. In cazul firmei Exinterm, problema este rezolvata cu ajutorul Postei Rapide. „Banii sunt transmisi pe loc, dar, oricum, soferul pierde timp pretios”, spune Daniel Malaianu. Dificultatile sunt cu atat mai mari cu cat camioanele grele nu au voie sa intre in centrul oraselor, unde este disponibil serviciul de Posta Rapida. Nu exista posibilitatea lasarii lor in siguranta in afara orasului, pentru ca prelatele sunt taiate imediat, iar marfa furata.
Shell a lansat in Romania cardul local euroShell, in decembrie 1999, iar pe cel international, in iunie 2000. Cardul local poate fi utilizat in toate dintre cele 80 de benzinarii Shell din tara, pentru achitarea oricaror marfuri sau servicii din statie.
Pe langa siguranta soferilor, cardul ofera un serviciu foarte valoros companiei utilizatoare. Este vorba de controlul aproape total asupra parcului de autovehicule al companiei. In momentul platii carburantului cu cardul euroShell, sistemul informatic stocheaza automat datele referitoare la momentul alimentarii, locul si suma platita. Ca serviciu suplimentar, un angajat al benzinariei citeste kilometrajul masinii. Toate aceste informatii sunt puse la dispozitia clientului care le poate folosi pentru eficientizarea activitatii. Cum cardul se emite pentru fiecare masina in parte, carburantul cumparat nu poate ajunge decat in rezervorul acesteia.
Cu cardul euroShell international se pot face achizitii din 20.000 de benzinarii europene (din care 12.000 Shell). In afara de asta, se pot plati taxe de drum, autostrada, ferry-boat, depanare, service etc. Daca achitarea se face cu cardul euroShell, TVA platita in strainatate se recupereaza rapid, la 14 zile de la data facturarii.
„Shell Romania nu a facut investitii speciale pentru programul euroShell. Sistemul informatic era deja implementat in statiile din Romania si putea fi utilizat de catre strainii posesori de carduri euroShell. Acceptarea unui client se deruleaza prin intermediul ING Barings, care ii evaluaza riscul si il preia. In functie de analiza realizata de banca, se stabileste un depozit pe care clientul trebuie sa il depuna la banca. Se mai plateste un comision, care are rolul de a acoperi devalorizarea leului din momentul in care este alimentata o masina si pana ce carburantul este platit”, declara Angelica Iva, director de comunicare la Shell Romania. In prezent, in Romania exista peste 300 de utilizatori euroShell si peste 10.000 de carduri emise.
La fel ca si Shell, lantul austriac de benzinarii OMV va introduce luna aceasta propriul card pentru achizitionarea carburantului. „OMV Card este doar un pas intermediar, urmand ca, pana la sfarsitul anului, sa introducem cardul international Routex, valabil in toata Europa, la benzinariile OMV, Aral, BP si altele”, afirma Rainer Schlang, director general OMV Romania. Cardul OMV este valabil doar in Romania si numai pentru carburant si uleiuri, in timp ce cu Routex se pot plati si marfuri din magazin, spalarea masinii etc. Compania utilizatoare a cardului va primi din doua in doua saptamani un desfasurator, fie pe tipul de carburant, fie pe fiecare masina in parte. Pe desfasurator va fi trecuta ora cand a fost realizata alimentarea, cu ce, cat a costat, la ce statie s-a facut si la ce masina. Practic, patronii tin total sub control fondurile destinate carburantului, iar pentru aceste facilitati nu trebuie sa plateasca nimic. Pentru OMV, afacerea este foarte buna. Implementarea sistemului in cele 18 statii de benzina din Romania a costat circa 20.000 USD, iar cererea de carduri este deja foarte mare. Pentru lanturile de benzinarii, avantajul implementarii acestor sisteme consta in atragerea unui numar mai mare de consumatori.
Totul este perfect, dar exista si un revers al medaliei. „Carburantul de la statiile particulare este mai scump decat la Petrom si nu se justifica sa platim cu 10% mai mult”, spune directorul Exinterm.
Dar Petrom nu are inca un astfel de program. Exista insa perspectiva unei simplificari a platii carburantului. „Am demarat, de circa doua luni, actiunea de introducere a POS-urilor, pentru acceptarea platilor cu carduri”, afirma Gabriel Nastase, purtator de cuvant al SNP Petrom. Aceasta procedura nu este o noutate, fiind introdusa in premiera in Romania de statiile AGIP.
Petrom mai ofera firmelor o varianta: bonuri de benzina care, oarecum, ar rezolva problema banilor lichizi, dar nu si pe cea a soferilor necinstiti. „Bonurile cu valoare fixa de 100.000 si 200.000 de lei pot fi cumparate de la orice sucursala Petrom. Bonul are doua parti. Matca se rupe si ramane la cumparator, pentru decont, iar bonul, cu stampila firmei, ramane la benzinarie”, explica Gabriel Nastase.
Nici acest sistem nu-i satisface complet pe transportatori. „Nu avem nici o siguranta ca motorina cumparata cu bonurile noastre ajunge in rezervoarele masinilor noastre. Vrem sa introducem acum un sistem prin care soferul sa fotografieze pompa la fiecare alimentare cu carburant”, spune Daniel Malaianu.