Cumpărăturile plătite cu cardul, de debit sau de credit, pot aduce reduceri de preţ sau puncte de fidelitate.
Posesorii de carduri pot obţine discounturi dacă plătesc cu cardul la comercianţi sau la prestatorii de servicii. Numărul comercianţilor de pe piaţa autohtonă care au astfel de parteneriate cu băncile este în creştere. În plus, dacă în trecut reducerile la comercianţi vizau numai posesorii de carduri de credit, în ultima perioadă astfel de beneficii au fost extinse şi pentru cardurile de debit. Câteva dintre băncile care au parteneriate şi pentru posesorii de carduri de debit sunt BCR, Raiffeisen Bank, UniCredit Țiriac Bank, RBS. În cazul unora din instituţiile de credit menţionate, numărul comercianţilor la care clienţii beneficiază de reduceri este foarte mic. Posesorii de carduri de debit BCR obţin discounturi la doar trei comercianţi şi prestatori de servicii, iar cei cu carduri de credit, la 16. „Baza de la care se porneşte este oferirea unui discount atractiv cardurilor de credit, însă, în unele cazuri, extindem aceste facilităţi şi în zona cardurilor de debit“, explică oficialii BCR, adăugând că banca nu şi-a propus ca target un anumit număr de parteneriate cu comercinaţii. Reducerea maximă pe care o pot obţine posesorii oricărui card emis de BCR este de 20%, iar aceasta numai în cazul în care plătesc cu cardul investigaţiile medicale efectuate la Puls Medica. Cel mai cunoscut lanţ de magazine la care aceştia au discounturi este Flanco, reducerea de preţ fiind de 5%.
Discounturi şi plăţi în rate
Alte bănci au mizat pe avantajele oferite clienţilor cu carduri prin negocierea de discounturi la cât mai mulţi comercianţi. Clienţii cu carduri de credit emise de RBS pot beneficia de reduceri la peste 1.500 de comercianţi, nivelul maxim fiind de 25% pentru posesorii de carduri de debit (numai la un hotel de patru stele din Poiana Braşov), respectiv până la 30% pentru posesorii de carduri de credit. Cardurile de debit şi de credit emise de UniCredit beneficiază de discounturi de până la 25% la circa 200 de comercianţi.
Discounturile obţinute de cei care plătesc cu cardul pot veni însă şi sub formă de puncte care pot fi utilizate ulterior pentru plata bunurilor şi serviciilor oferite de comercianţii parteneri ai băncilor. Astfel de bonusuri obţin, de exemplu, posesorii de carduri de credit emise de BRD şi utilizatorii de plasticuri care poartă sigla Raiffeisen. Posesorii de carduri de credit au şi perioade de graţie de până la 60 de zile în cazul sumelor cheltuite la comercianţi. În paralel, câteva dintre băncile care emit carduri de credit au programe care le permit posesorilor de astfel de instrumente să opteze pentru returnarea sumelor cheltuite în unele magazine într-un număr fix de rate. Avantajul: costul efectiv al creditului tras de pe card este mai mic decât dacă s-ar plăti dobânda percepută de bancă după expirarea perioadei de graţie. Bănci care au dezvoltat astfel de programe sunt Credit Europe, Raiffeisen, RBS.
Numărul maxim de rate poate ajunge chiar la 36 în cazul cardurilor de credit care poartă sigla Raiffeisen Bank sau pe cea a Credit Europe Bank. Numărul minim de rate este de şase în cazul clienţilor Raiffeisen, respectiv de una în cazul posesorilor de carduri emise de Credit Europe.
Pe de altă parte, costurile aferente cardurilor de credit nu sunt de neglijat: cele mai ieftine carduri de credit în lei sunt oferite de Alpha Bank, BRD şi CEC Bank, potrivit portalului conso.ro. Dobânzile anuale efective (DAE) practicate la acestea sunt între 18,7% şi 22,1%, în cazul unei linii de credit de 4.200 de lei.
În acelaşi timp, în clasamentul celor mai scumpe carduri se situează cardul Euroline (DAE – 41,7%), Clasic MasterCard de la RIB (DAE – 35,2%), respectiv Raiffeisen Card Standard (DAE de 34,8%), potrivit portalului menţionat.
10% este reducerea de care beneficiază clienţii cu carduri de debit RBS la magazine precum Goldenpoint, Erros, Nara Camicie, Cavaliere
5% din valoarea sumelor plătite cu cardurile Raiffeisen la McDonald‘s se „întoarce“ în conturile posesorilor sub formă de puncte
Expansiune
Numărul cardurilor active emise de băncile autohtone a crescut de la 10,9 milioane, la sfârşitul lunii iunie 2008, la 11,3 milioane, la finele aceleiaşi luni din 2009