Sistemul informatic al CNAS nu funcționează de mai bine de două săptămâni
Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nu funcționează de la începutul acestei luni, au declarat pentru HotNews medici de familie și medici specialiști din policlinici (ambulator). Din cauza nefuncționării platformei informatice, timpii de așteptare pentru pacienți au crescut semnificativ, iar uneori aceștia sunt nevoiți să aștepte cu orele pe holurile cabinetelor.
Practic, întregul sistem al asigurărilor de sănătate este afectat: pentru a obține rețete compensate și bilete de trimitere pentru analize, pacienții trebuie să dovedească faptul că sunt asigurați, însă cardul de sănătate nu poate fi validat. Consultațiile la medicul de familie sunt gratuite doar dacă pacientul poate demonstra că este asigurat în sistemul public de sănătate.
În caz contrar, „medicul de familie este legat de mâini și de picioare”, explică medicii consultați de HotNews, adăugând că nu poate emite rețete compensate sau bilete de trimitere dacă pacientul nu poate dovedi că este asigurat.
Cum trebuie să procedeze medicii
Laboratoarele și clinicile care furnizează analize și investigații medicale în contract cu Casa de Asigurări sunt obligate să valideze biletele de trimitere și cardul de sănătate în platforma informatică a asigurărilor de sănătate.
În absența funcționării sistemului informatic, medicii pot întreba direct Casa de Asigurări dacă un pacient este asigurat sau nu. Însă, această metodă nu rezolvă problema: timpii de așteptare cresc și, de multe ori, Casa de Asigurări nu poate oferi un răspuns din cauza aceleași defecțiuni a sistemului informatic – nu are acces la informațiile necesare pentru verificare, explică medicii.
Cabinetele medicale aflate în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate – inclusiv medicii de familie, medicii specialiști din policlinici și laboratoarele și clinicile care oferă analize decontate – sunt plătite la finalul fiecărei luni în funcție de numărul de servicii acordate pacienților asigurați.
Acestea facturează serviciile către Casa de Asigurări, însă trebuie să le valideze în sistem într-un interval de cel mult 72 de ore de la acordarea acestora.
Perioada de două săptămâni, descrisă ca fiind „un record”
Dr. Cosmin Alexandrescu, președintele Asociației Medicilor de Ambulator din România, a caracterizat perioada de peste două săptămâni de nefuncționare a sistemului ca fiind „un record”, într-un dialog cu HotNews.
De asemenea, Cosmin Alexandrescu a menționat că medicii au avut, marți, o întâlnire pe Zoom cu președintele CNAS, Valeria Herdea.
Herdea le-a comunicat că una dintre componentele sistemului informatic a fost reparată în dimineața acelei zile, dar nu există o estimare privind momentul în care întregul sistem va deveni funcțional. CNAS a precizat doar că lucrează în continuare pentru remedierea problemelor.
Mentenanța va mai dura încă 7-10 zile
Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate (PIAS), care nu funcționează încă de la începutul acestei luni, a intrat în mentenanță, proces ce va dura între 7 și 10 zile, a anunțat Valeria Herdea, șefa CNAS, într-o declarație făcută în Parlament. Potrivit ei, în această perioadă vor avea loc și întreruperi ale serviciului, conform informațiilor oferite de Hotnews.
„Eu pot să scot vinovat pe oricine, dar atâta timp cât sistemul IT este foarte vechi, se vindecă și cade din nou”, a declarat Valeria Herdea.

Șefa CNAS a declarat că, marți, a avut discuții prin videoconferință cu reprezentanții Colegiului Medicilor, ai farmacistilor și ai stomatologilor, în cadrul cărora le-a comunicat că sistemul IT se află într-o perioadă de mentenanță, estimată a dura între 7 și 10 zile.
„Suntem într-o perioadă de mentenanță estimată de echipele de specialiști undeva la 7-10 zile, perioada în care se fac testări, se fac intervenții pe aceasta platformă, inclusiv s-a anunțat, cum a fost și aseară, perioadă de indisponibilitate totală.
Ce se întâmplă cu pacientul? El are nevoie de servicii medicale, se prezinta la medic și primește aceste servicii medicale. Care este riscul pentru sistem? Există posibilitatea ca aceste servicii medicale să nu fie toate validate sau să fie acordate unor persoane neasigurate. În acest sens sigur există riscul imputării”, a spus aceasta.