clientela (bugetari, studenti si pensionari, cum este cazul BCR). Cele mai mari miscari s-au observat, insa, pe piata cardurilor de credit. Datorita competitiei din partea emitentilor nonbancari si trendului descrescator al dobanzilor pe intreaga piata bancara, cardurile de credit au cunoscut cele mai multe transformari.Daca acum o jumatate de an perioada de gratie a cardurilor de credit practic nu exista, anul 2005 a inceput printr-o „batalie” a emitentilor de carduri pentru introducerea si majorarea acestei perioade de gratie, in care clientul nu plateste dobanda pentru cumparaturile facute pe credit. S-au produs miscari si la nivelul sumei minime care trebuie rambursata lunar de catre client pentru creditul accesat pe card. Daca, pana nu demult, suma minima care trebuia rambursata lunar reprezenta 20% din creditul consumat, nivelul acesteia a coborat in prezent la 5% din totalul sumei. Exista cazuri de carduri de credit nonbancare, cele de la EuroLine, pentru care suma minima lunara ce trebuie rambursata ajunge pana la 3%, sau chiar sub 3%, in functie de tipul de card ales de solicitant. Dobanzile la cardurile de credit au cunoscut si ele modificari. Daca, in 2004, dobanzile acestor produse bancare se situau cu putin sub nivelul de 40% pe an, acum, dobanzile la cardurile de credit sunt cuprinse intre 22% si 32% pe an. Cu toate acestea, „piata cardurilor de credit abia a inceput sa se miste”, subliniaza Adrian Apolzan, director carduri ING Romania. Sergiu Cone, Managing Partner la Zero Cash, explica mai clar miscarea de pe piata cardurilor de credit: „Dupa aparitia normelor de reglementare a creditului de consum emise de catre Banca Nationala, in februarie anul trecut, creditul de tip revolving prin intermediul cardurilor a migrat din zona bancara catre zona nonbancara.” Astfel, datorita conditiilor mai laxe ale emitentilor de carduri nonbancare, care nu se supun reglementarilor BNR, clientii au inceput sa se indrepte catre cardurile de gen EuroLine, al caror numar a crescut anul trecut cu o medie lunara de 20.000 de unitati in ultimul trimestru. In acest moment, tendinta de dezvoltare a pietei manifesta doua directii: „cea impusa de EuroLine, care va fi urmata de reteaua magazinelor Domo – ce vor emite un card de cumparaturi nonbancar in colaborare cu Estima Finance – si directia cardurilor de credit de tip co-branded”, estimeaza Cone. Raiffeisen a lansat un astfel de produs cu Connex, Banca Transilvania a emis unul impreuna cu Credisson International. In acest sens, urmatorul pas in piata va fi facut de BCR, impreuna cu Altex.Intr-adevar, din numarul total de carduri de credit existente pe piata romaneasca, 130.000 sunt detinute de EuroLine, in conditiile in care aceasta societate financiara abia a intrat pe piata romaneasca, la mijlocul anului trecut. Laur Emilian, director de marketing si vanzari la EuroLine Retail Service, estimeaza ca 2005 va fi anul de dezvoltare a cardurilor de credit, numarul acestora putand atinge milionul. In privinta conditiilor de dobanda, previziunile nu sunt insa la fel de optimiste ca in cazul creditelor pur si simplu, dar este posibil ca pana la sfarsitul anului, dobanzile la cardurile de credit sa scada pana la un nivel de 20% pe an.
Miscari pe piata cardurilor de credit
• Dobanzile au scazut de la 34% -39% la 22%-32%, in functie de institutia emitenta.
• Perioada de gratie aferenta cardului de credit a devenit un numitor comun pentru majoritatea cardurilor de credit. Perioada in care clientul nu plateste dobanda pentru suma imprumutata poate ajunge pana la 45 sau chiar 50 de zile.
• Suma minima pe care clientul este obligat sa o ramburseze lunar a scazut de la 20% din suma imprumutata la 5%, iar in unele cazuri chiar la 3%.
• Bancile incep sa piarda teren in fata societatilor financiare emitente de carduri.
Ghiseul cu informatii
Credit de consum cu perioada de gratie de la Volksbank
Noul credit intitulat „OPTIMUS” se poate acorda pe o perioada de maximum 15 ani. Suma maxima este de 50.000 euro sau echivalent in lei. Rata dobanzii este de 9% pe an pentru creditele in euro si 19% pe an pentru creditele in lei. Nu se solicita avans si nici giranti (garantia o reprezinta ipoteca pe un imobil – al solicitantului de credit sau al unei terte persoane). La alegerea clientului, se acorda o perioada de gratie de 12 luni (pentru aceasta, perioada clientul va plati doar dobanda aferenta creditului)Volksbank Romania ofera creditul „OPTIMUS” si in varianta in care garantia o reprezinta un autoturism. In acest caz, perioada maxima a creditului este de sapte ani, suma maxima acordata cu titlu de credit fiind 8.000 de euro.
Investitii de 30 de milioane de euro la Alpha Bank
Alpha Bank Romania planuieste investitii de 30 milioane de euro in perioada 2005-2007, in vederea extinderii retelei de sucursale, schimbarii sistemului informatic si lansarii de noi produse si servicii, a declarat presedintele executiv al bancii, Christos Giampanas. „Am inceput un proces de extindere pe piata din Romania, care se va finaliza cu deschiderea, in urmatorii trei ani, a inca 29 de sucursale”, a precizat Giampanas. Numarul sucursalelor Alpha Bank a ajuns la 21, dupa ce banca a inaugurat, miercuri, inca doua unitati in Bucuresti.
Venituri in crestere la ING Bank Romania
Veniturile totale ale ING Romania in 2004 s-au ridicat la 365,8 milioane euro, fata de 50,52 milioane euro, cat a raportat ING in 2003. Misu Negritoiu, prim-vicepresedinte ING Bank, a declarat ca banca se va extinde pe sectorul de retail, dupa o strategie inversa fata de cea aplicata la relatia cu marile companii. Astfel, banca va avea o abordare de sus in jos si va oferi, in prima faza, mai mult servicii financiare decat credite. Oficialul ING a adaugat ca, dupa formarea unei mase critice de clienti, banca va oferi o gama completa de produse bancare pentru toate categoriile de clientela, atat la nivel de firme, cat si pentru populatie. De la deschiderea ofertei pentru persoane fizice (iulie 2004), ING a atras 55.000 de clienti. Pana la sfarsitul acestui an, banca isi propune sa detina 100 de locatii ING Office si va deschide cel putin trei sucursale (Iasi, Sibiu, Arad), care sa completeze reteaua de 13 unitati.
VISA isi schimba look-ul
Visa International a anuntat ca va incepe o ampla campanie de rebranding la nivel mondial. Institutia va schimba celebrul logo cu albastru, alb si auriu si noi caracteristici ale designului cardurilor. In noua versiune, brandul se va potrivi mai bine noilor tehnologii si canale de plata, cum ar fi Internetul, telefoanele mobile si echipamentele fara fir. De asemenea, va permite realizarea unui nou design pentru carduri, care va veni in completarea brandului emitentului. Binecunoscuta holograma Visa in forma de porumbel va fi mutata pe spatele cardului si va fi integrata in banda magnetica, falsificarea cardurilor devenind mai dificila si, in acelasi timp, lasand un spatiu mai mare pe fata cardului pe care emitentii il pot folosi pentru un nou design sau mesaje.