Un Curriculum vitae bine structurat este unul dintre elementele esențiale pentru succesul unui proces de recrutare. Un CV este un document care descrie parcursul profesional al unei persoane și include date esențiale despre educația, experiența și abilitățile care îl recomandă.

Indiferent de domeniul de activitate, există câteva caracteristici speciale pe care trebuie să le includă un CV pentru a se adapta cât mai bine la contextul pieței muncii din România.

Ce așteptări au angajatorii români de la candidați

Atunci când citesc CV-ul unui candidat, recrutorii români vor să găsească informații detaliate care să creeze un tablou complet al parcursului profesional al acestuia. Angajatorii apreciază claritatea și concizia, însă la fel de important este ca datele incluse să fie corecte și oneste. Un CV cu laude exagerate și realizări bombastice, care nu se pot demonstra concret, nu va crea o impresie bună și poate descuraja companiile să-și dorească o colaborare.

Angajatorii români sunt atenți la următoarele aspecte atunci când vor să-și ocupe posturile vacante :

1 . Date de contact – acestea trebuie să fie cât mai detaliate și să includă numărul de telefon, adresa de e-mail și pe cea personală și altele informații considerate relevante. Aici pot fi incluse și profile sau website-uri profesionale, care să completeze imaginea profesională a candidatului.

2 . Experiența profesională – este de multe ori cea mai importantă secțiune dintr-un document profesional. Angajatorii români se așteaptă să găsească în prim-plan experiențele de la locurile de muncă anterioare trecute în ordine cronologică inversă. Cultura companiilor din România pune accentul pe experiența practică a unui angajat, de aceea acest segment de text din CV este considerat foarte important.

3 . Date personale – includ informații detaliate, precum o fotografie, data nașterii, uneori și starea civilă, în funcție de formatul CV-ului. Deși acestea ar putea fi considerate prea personale sau că încalcă niște reguli de confidențialitate în cultura altor țări, ele sunt obișnuite pentru documentele profesionale din România.

4 . Activități extracurriculare – participarea la diverse evenimente profesionale este apreciată în cultura organizațională românească. Acest lucru demonstrează dedicarea candidaților și disponibilitatea lor spre dezvoltare profesională. De exemplu, implicarea în proiecte de voluntariat este considerată experiență de muncă valabilă de către angajatorii români.

5 . Corectitudine și concizie – un CV profesional trebuie să fie bine redactat și să prezinte informațiile esențiale clar. Documentul trebuie verificat bine la final de posibile greșeli gramaticale sau erori de logică, altfel poate crea o impresie negativă angajatorilor.

Angajatorii români preferă anumite modele de CV

Alegerea unui format de CV poate influența șansele unui candidat de a impresiona și a de a fi chemat la interviu. Cele mai des folosite modele de Curriculum vitae în România sunt modelul cronologic, modelul profesional sau CV-ul modern. Acestea au avantajul de a fi simple și clare, așadar pun informațiile esențiale despre candidat în primul plan.

1 . Modelul cronologic – este cel mai des folosit șablon de CV, unde toate informațiile sunt trecute în ordine cronologică inversă. În felul acesta, angajatorul poate vedea clar parcursul profesional al candidatului, de la începuturile educației și carierei sale până în prezent. Un alt avantaj este că informațiile prezentate arată și progresul în timp al candidatului, de exemplu evoluția rolurilor și responsabilităților sale, de la un loc de muncă la altul. Angajatorii români apreciază acest model de CV drept unul clasic, care se potrivește pentru orice profesie sau domeniu de activitate.

2 . Modelul profesional – caracteristica sa principală este designul curat și simplu, care scoate în evidență informația prezentată, fără să distragă atenția prin elemente grafice excesive. Șablonul este organizat în secțiuni bine delimitate și o structură simplă, având ca scop prezentarea datelor despre candidat într-un mod direct, pentru a fi înțelese cât mai ușor de cel care îl citește. Acest model este acceptat pe scară largă de către angajatorii români, deoarece pune accentul pe datele esențiale ale candidatului, prezentate într-un mod coerent și estetic. Aceștia pot să trieze mult mai ușor informația și să înțeleagă mai bine parcursul profesional al candidatului pe care îl evaluează pentru un potențial interviu și angajare. Modelul profesional se folosește de cele mai multe ori în industrii mai tradiționale sau corporative, care se pretează acestui tip de structură mai rigidă a acestui document profesional.

3 . Modelul modern – acesta are de obicei un design mai dinamic și neconvențional. Genul acesta de șablon este potrivit pentru domenii creative sau care țin de profesiile mai actuale, în contrast cu cele clasice, specifice unor arii de muncă mai rigide. Un CV creativ se pretează pentru cei care își caută un loc de muncă în IT, design grafic sau domenii artistice, precum artă, modă sau fotografie. Un astfel de model se caracterizează prin secțiuni bine delimitate prin elemente grafice, cum ar fi culorile vii ce pun în evidență segmentele de text. De cele mai multe ori, competențele, abilitățile și calitățile unui candidat sunt evidențiate și măsurate clar. Acesta este un model neconvențional, dar redactarea sa necesită atenție pentru ca rezultatul final să nu fie prea extravagant.

Cum se pot adapta candidații la joburi pentru piața de muncă din România

Piața de muncă din România este caracterizată de un mediu foarte dinamic, în continuă schimbare, ce cuprinde atât domenii tradiționale, cât și unele orientate spre inovație și noile tehnologii. În acest context, angajatorii români apreciază profesionalismul, claritatea și dorința candidatului de a se dezvolta profesional, pentru a ține cât mai bine pasul cu aceste trenduri.

Modelul și structura CV-ului ales pentru piața de muncă specifică din România trebuie să țină cont de aceste nevoi și particularități. Candidații pot merge pe șabloane mai clasice sau moderne, însă structura finală și felul în care prezintă informațiile pot să facă diferența pentru a atrage atenția angajatorilor și a fi chemați la interviu.