Principala întrebare în perioadele de ploaie, gheață și zăpadă este dacă anvelope all-season sau anvelope iarnă sunt o opțiune mai bună.
Dar care sunt diferențele dintre cele două tipuri de anvelope? Îți vom explica caracteristicile fiecăreia.
Anvelope iarnă vs. anvelope all season
Când temperaturile scad, anvelopele își schimbă comportamentul. Cauciucul și celelalte componente utilizate la fabricarea benzilor de rulare (și întregul strat exterior) sunt sensibile la variațiile termice. Iarna se întăresc și își pierd capacitatea de aderență, în ciuda faptului că producătorii lucrează în mod constant la compoziții stabile.
Anvelopele moderne funcționează bine, dar există condiții pentru care încă nu sunt pregătite și de aceea există anvelope care sunt realizate cu rețete speciale pentru a rezista atunci când scade temperatura și condițiile meteo se înrăutățesc.
Vorbim de anvelope iarna și de anvelope all season, două tipuri de anvelope concepute pentru a menține aderența pe asfalt dar cu diferențe notabile. Unele sunt potrivite pentru utilizare în climate extrem de reci și umede, iar altele sunt potrivite pentru tot anul, așa cum sugerează și numele.
Pentru a ști dacă ne aflăm în fața unei anvelope iarnă, va fi suficient să căutăm în lateral simbolul care le identifică: un munte cu trei vârfuri cu un fulg de zăpadă în interior. Atât datorită compoziției lor, cât și modelului pe care îl primesc, sunt special concepute pentru utilizare în climate reci și se recomandă o adâncime minimă de cel puțin 4 mm.
În România este câteodată obligatoriu să folosim anvelope de iarnă. Deși Codul rutier și restul reglementărilor legale nu prevăd o dată de la care anvelopele de iarnă devin obligatorii, mașinile trebuie să fie dotate cu cauciucuri de iarnă atunci când șoferii circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de perioada anului.
Principalul avantaj al anvelopelor de iarnă este că sunt fabricate special pentru a obține o aderență ridicată pe suprafețe alunecoase precum apa sau zăpada, în afară de utilizarea unor compuși mai moi pentru a crește aderența la temperaturi foarte scăzute. În acest fel sunt înlocuitori direcți pentru lanțurile de zăpadă, făcând inutilă instalarea acestora.
În schimb, acest tip de anvelopă trebuie instalat la începutul sezonului de iarnă și scos când temperaturile cresc din nou, deoarece aceste tipuri de anvelope se pot degrada rapid și deveni inutilizabile atunci când sunt expuse la temperaturi mai mari. Cel mai bine este să le depozitezi într-un loc răcoros și uscat ferit de lumina soarelui atunci când nu sunt necesare și să le pui la loc cât timp au durată de viață utilă.
Cealalta optiune disponibila sunt anvelope all season. Aceste tipuri de anvelope au o gamă de acțiune mult mai largă decât anvelopele de iarnă, sunt potrivite pentru toate condițiile meteorologice și funcționează bine în circumstanțe mai mult sau mai puțin dificile, dar nu sunt specifice niciunei utilizări.
Aceasta înseamnă că pe vreme caldă nu vor oferi aceeași aderență ca o anvelopă de vară și iarna la fel se va întâmpla cu capătul opus. La fel ca la anvelope de iarnă, anvelopele all season nu necesită montarea lanțurilor de zăpadă dacă au pictograma de munte de zăpadă.
Pe scurt, o anvelopă de iarnă este potrivită pentru șoferii care trăiesc în zone reci, muntoase, cu precipitații abundente și afectate în mod regulat de nivelul de zăpadă. Pe de altă parte, anvelope all season sunt anvelope universale pe care îl putem folosi atât iarna, cât și vara.
Aceste anvelope sunt de asemenea potrivite pentru cei care doresc să evite nevoia de a schimba anvelopele de două ori pe an, dar doresc totuși să poată conduce în siguranță tot timpul anului.