Care este prețul corect într-o parcare privată?

Investiţie Maşini multe, locuri de parcare puţine, imobiliare în scădere. Concluzia? Construiţi parcări şi faceţi profit.

Când piaţa imobiliară cade, te reinventezi. Lui Dragoş Dragoteanu, proprietarul agen­ţiei imobiliare Euroest, nu i-a luat prea mult timp ca să se gândească la cum ar putea să scoată profit din nişte terenuri destinate, iniţial, construcţiei de birouri şi aflate în zone ultracentrale ale Capitalei. Cheltuise câteva milioane de euro cu achiziţia lor, iar varianta „blocării“ era exclusă. Aşa că, a început să construiască parcări şi să perceapă tarife, în multe cazuri mai mari faţă de alte capitale europene.
După ce în 2010 a finalizat prima parcare – Fast Parking (150 de locuri) -, aflată pe strada Buzeşti, aproape de Piaţa Victoriei, printr-o investiţie de aproxi­mativ 150.000 euro, omul de afa­ceri se pregăteşte acum să mai inau­gureze una, peste o lună, de 100 de locuri, aflată tot în zona Piaţa Victoriei, printr-o investiţie de 30.000 euro.
Şi nu se opreşte aici, ia în calcul o a treia, în zona Piaţa Matache, pe care şi-ar dori să o înceapă în primăvară. Însă acest proiect din urmă este condiţionat de ritmul în care se mişcă lucrările la Bulevardul Uranus, aflat în zonă. Cu toate acestea, nu va renunţa la idee, mai ales că este un „business care aduce bani“ – „din parcări am un profit de 3.000 euro pe lună“. Şi nu este un caz singular. Celebră este şi parcarea omului de afaceri Dan Adamenscu (n.r. – acţionar la Unirea Shopping Center), în spatele magazinului Unirea, dar şi multe mai mici, care au apărut în ultimul an în zone supraaglomerate din Capitală.
Sunt şi altele care ies din tipar, cum ar fi Park & Fly, cu servicii pe termen lung – de la 48 lei pe zi pentru primele 48 de ore, chiar vizavi de aeroportul Otopeni, şi care, după numai un an de funcţionare, a ajuns la un grad de ocupare de aproape 100%. Dar, în acest caz, publicul ţintă este unul diferit. Chiar şi aşa, orice s-ar spune, parcările private din Bucureşti sau din zone care deservesc anumite puncte aglomerate, sunt o investiţie cu profit încă din primul an.
Strategie „municipală“ pentru parcări
Revenind la Dragoş Dragoteanu, acesta îşi mai doreşte ceva: intenţionează să se implice în proiectele lansate de Primăria Capitalei, care vizează construirea de parcări în parteneriat public-privat. „Vreau să particip la toate licitaţiile pe care le va organiza primăria. Mă interesează partea de administrare a unei parcări, fără să ne implicăm financiar în realizarea ei“, explică Dragoteanu, care  se bazează foarte mult şi pe segmentul de abonamente – 40% din parcarea sa înseamnă abonamente, la un tarif de circa 100 euro pe lună pentru un singur loc.
Potrivit datelor Primăriei Generale, există mai multe proiecte pentru parcări în sistem parteneriat public-privat, dar şi pentru parcări de tip „Park & Ride“ – amplasate la intrările în Capitală. Însumate, numărul locurilor de parcare cuprinse în aceste proiecte ar putea ajunge la 6.000 în următorii ani.
Ca o paranteză, din datele Primăriei reiese că în cele 128 de spaţii de parcare administrate de Administraţia Străzilor din Bucureşti există 6.308 de locuri de parcare, unde este perceput un tarif unic, de 1,5 lei pe oră. 
„Este un preţ simbolic, mult mai mic faţă de preţul pe care îl avem noi – 3,5 lei pe sfert de oră, cel mai mare tarif din România“, spune Dragoş Dragoteanu. El justifică acest tarif prin faptul că parcarea se află într-o locaţie „unică“, fiind cel puţin zece clădiri „importante“ acolo: birouri, spitale, instituţii de stat. Orientativ, în străinătate, la Viena, de exemplu, un loc se poate închiria cu doi euro pe oră, în parcare acoperită, în timp ce la Paris sau Milano, în centru, ar putea depăşi zece euro, iar la New York, 25 de dolari. Dar cum România e departe, cu siguranţă nu va ajunge curând la un astfel de tarif.