Dacă în trecut utilizatorii de Internet nu trebuiau să ţină minte decât o parolă, cea a contului de e-mail, în prezent sunt mai multe servicii care necesită o parolă precum blogurile, forumurile, reţelele sociale şi conturile de pe diverse site-uri de cumpărături.
Mulţi utilizatori de Internet folosesc aceeaşi parolă pentru toate site-urile pe care le accesează, însă specialişti în securitate nu recomandă acest lucru deoarece site-urile pot avea diferite niveluri de vulnerabilitate. Parolele trebuie să fie cât mai lungi şi să conţină, atât cifre, cât şi litere.
Într-un studiu recent, compania Imperva a descoperit că 1% din cele 32 de milioane de persoane intervievate foloseau ca parolă „123456”. Alte parole des întâlnite sunt „qwerty”, „abc123” sau „princess”. Astfel de parole sunt uşor de aflat de către hackeri.
Michel Cukier, profesor în cadrul Universităţii Maryland, a demonstrat că PC-urile se află tot timpul sub ameninţarea cybercriminalilor. Cukier a realizat un experiment pe patru PC-uri cu sisteme de operare Linux şi cu acces la Internet. Rezultatul, PC-urile fost atacate la fiecare 39 de secunde sau 2.244 de atacuri pe zi.
Open ID, nerecomandat
Google, Yahoo!, Facebook şi multe alte site-uri folosesc sistemul de logare OpenID. Acest lucru înseamnă că un utilizator foloşeşte o singură parolă şi un singur cont pentru toate site-urile care implementează sistemul (ex. Gmail, YouTube). Există mai multe critici la adresa Open ID şi la folosirea unei singure parole pentru mai multe site-uri, deoarece dacă un site este „spart” toate celelalte conturi sunt compromise.
În căutarea parolei perfecte
Să ţii minte zeci de parole de Internet nu este uşor, mai ales că în prezent o parolă, pentru a fi eficientă, trebuie să conţină mai multe tipuri de caractere şi trebuie schimbată destul de des. În căutarea unei parole perfecte, specialiştii iau în calcul folosirea parolelor biometrice.
Autentificarea biometrică se face utilizând caracteristicile fizice, trăsături, sau caracteristici behaviorale. Cel mai comun exemplu sunt amprentele. Autentificarea biometrică poate fi de două tipuri: recunoaşterea fizică (Phisical Characteristics Rec) sau recunoaşterea caracteristicilor behaviorale (BCR).
Prima se bazează pe caracteristici ca amprentele, scanare de iris sau retină, amprenta vocală, sau geometrie facială, iar a doua pe caracteristici behaviorale de tipul felul în care o persoană tastează, scrie sau semnează. Până la introducerea unor astfel de parole e bine să folosiţi mai multe şi cât mai complexe.