Chiar şi cele mai notorii branduri pot plonja către dispariţie, şi când se întâmplă, poate fi cu ani de zile înainte ca publicul cumpărător să realizeze că nu mai există. Multă lume nu ştie încă faptul că străzile nu mai sunt pavate cu chilipiruri la Circuit City (retailer de electronice din SUA închis în 2009).

Vedeţi în continuare unele dintre cele mai notorii branduri care au dispărut după ce au avut momentul lor de glorie.

Pan American World Airways

Compania aeriană Pan American World Airways sau Pan Am, după cum era cunoscută de multă lume, a fost fondată în 1927. Iniţial a fost gândită pentru a transporta poşta între SUA şi Cuba, dar şi-a extins operaţiunile la nivel internaţional şi s-a întregit cu cele mai sofisticate aeronave. Pan Am a atins vârful de glorie în perioada anilor 1960-1970, iar logoul său cu globul albastru a devenit un simbol iconic al superiorităţii sale. Totuşi, atacurile teroriste din 1988 asupra zborului 103 şi saltul făcut de preţul combustibililor ca urmare a războiului din Golf a condus la o serie de probleme financiare din care compania nu şi-a mai putut reveni. Şi-a depus actele pentru intrarea în faliment în 1991.

Hummer

Hummer-ul celor de la General Motors a fost un SUV bazat pe design-ul vehiculului militar cunoscut drept Humvee (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Recesiunea însă i-a venit de hac. În 2008, viabilitatea comercială a unei asemenea capodopere a consumului izbitor a fost pusă la îndoială. GM a încercat să vândă brandul, dar nu au existat cumpărători interesaţi şi în 2010 producţia sa a fost întreruptă.

Chipwich
Chipwich a fost bucuria gustărilor de vară. CoolBrands a cumpărat Chipwich în 2002 şi ulterior l-a vândut către Dreyer în 2007. Acesta s-a doverit a fi sfârşitul bucuriei cu îngheţată. Dreyer este o subsidiară a Nestle, care vinde produse similare, precum Nestle Ice Cream Toll House Cookie Sandwich. Ne vrând să concureze cu propriile produse, Nestle a decis să oprească producţia de Chipwich.

E.F. Hutton & Co.

E.F. Hutton & Co. a fost una dintre cele mai mari şi mai respectabile firme de brokeraj din SUA. E.F. Hutton a fuzionat cu Shearson Lehman/American Express în 1988 care a rezultat într-o firmă denumită Shearson Lehman Hutton. După o serie de alte fuziuni a devenit parte a Morgan Stanley Smith Barney. Astfel, chiar dacă E.F. Hutton încă mai există din punct de vedere tehnic, zilele sale de brand notoriu au apus de mult.

Oldsmobile

Oldsmobile a fost un adevărat icon american. Brandul a fost fondat în 1897 şi istoria sa s-a întins pe 100 de ani. 35 de milioane de unităţi au fost vândute până la încetarea producţiei. Oldsmobile a raportat o scădere a vânzărilor pe parcursul anilor `90, ceea ce a determinat General Motors să anunţe în 2000 că brandul nu va mai ieşi pe piaţă. Ultimul Oldsmobile, un Alero, a ieşit de pe linia de asamblare în 9 aprilie 2004.

Bowery Savings Bank

Bowery Savings Bank a fost o instituţie din New York atât în sens literal, cât şi figurativ. Banca a fost autorizată în 1834 şi a deschis peste 34 de sucursale în New York. Instituţia financiară era atât de legată de oraş încât nimeni altul decât legendarul Joe DiMaggio, jucătorul New York Yankees, îi era purtător de cuvânt.

Banca şi-a început declinul la începutul anilor 1980 şi a fost vândută către grupul H.F. Ahmanson în 1987. De atunci a trecut prin mâinile a mulţi proprietari şi ce a rămas din ea este deţinut acum de Capital One Bank.

Wang Laboratories

Wang Laboratories a fost un producător de computere cu sediul în Massachusetts. Şi-a atins momentul de glorie în anii 1980, când avea peste 33.000 de angajaţi şi câştiga anual 3 mld. dolari. În anii 1970, Wang a creat primele procesoare inclusiv 1200, OIS şi 2200 şi concura agresiv cu rivalul IBM.
Compania şi-a început declinul când PC-urile au devenit populare. Wang a fost pur şi simplu incapabilă să facă faţă schimbărilor rapide din lumea computerelor personale şi a fost nevoită să intre în faliment în 1992. A fost achiziţionată de Getronics, o companie IT din Olanda, dar compania şi-a încheiat sprijinul pentru produsele Wang în 2008.

Amoco

Amoco a fost iniţial cunoscută ca Standard Oil Company când a fost fondată în 1889. Compania a inventat camioanele cisternă şi staţiile de benzină. În 1998, Amoco a anunţat că fuzionează cu British Petroleum. Planul iniţial era ca toate benzinăriile BP din SUA să preia logoul Amoco, iar staţiile Amoco din străinătate să îl preia pe cel al BP. Totuşi, BP a anunţat că va închide toate benzinăriile Amoco sau că le va transforma în staţii BP.

Levitz Furniture

Levitz Furniture a fost un lanţ naţional de magazine de mobilă din SUA. În 1990, cumpărătorii americani de mobilă au început să prefere să achiziţioneze mobilier din magazine care prezentau marfa ca şi cum aceasta ar fi în sufrageria cuiva şi, drept urmare, Levitz a înregistrat pierderi uriaşe. Magazinul a intrat în faliment şi şi-a lichidat inventarul în 2007.

SURSA: CNBC