Un şef care să poată răsturna situaţia în care se află o companie trebuie să aibă un plan de acţiune şi ţinte foarte clare, plus suport din partea administratorilor companiei şi a managerilor.
Puţini sunt cei care se pot compara cu succesul lui Steve Jobs, care s-a întors la compania pe care a fondat-o, trasformând-o în cel mai profitabil jucător din industria tehnologiei din lume.
Care sunt directorii executivi care au avut succes unde alţii au eşuat?
5. Terry S. Semel, Yahoo
Durata mandatului: mai 2001 – iunie 2007
Veteranul Warner Bros. a preluat Yahoo într-o perioadă în care se anunţa implozia dot-com. Semel l-a înlocuit pe popularul director executiv Timothy Koogle şi a trebuit să răspundă la o serie de întrebări cu privire la lipsa sa de experienţă în domeniul tehnologiei. El şi-a început planul de redresare a Yahoo prin întărirea marketingului pe produse şi distribuţie. El a încercat să mute compania de la modelul de publicitate online către unul bazat pe taxe. Semel a încheiat un contrat cu gigantul telecom SBC Communications (actualul AT&T), prin care a vândut acces la internet în milioane de case americane. Semel i-a redus la tăcere pe cei care se îndoiau de abilităţile sale odată ce compania a câştigat 43 de milioane de dolari dintr-un rulaj de 953 milioane de dolari în 2002, schimbând cursul unei pierderi de 93 milioane de dolari dintr-un rulaj de 717 milioane de dolari în 2001.
4. Lee Iacocca, Chrysler Motor
Durata mandatului: 1979 – 1992
După ce a fost concediat din poziţia de preşedinte al Ford Motors în 1978, Lee Iacocca a încercat să salveze Chrysler Motor – un icon american aflat în prag de faliment. Acesta a renegociat contractele cu agenţiile de închiriat maşini, a realizat concedieri şi a securizat 1,5 mld. dolari în credite susţinute federal, ca parte dintr-o răscumpărare guvernamentală istorică. A reuşit să revitalizeze Chrysler, începând cu linia de maşini compacte şi de talie mijlocie K în 1981.
3. James R. Cantalupo, McDonald`s
Durata mandatului: 2002 – 2004
James Cantalupo, care s-a pensionat ca preşedinte al McDonald`s International în 2001, a fost rechemat la datorie pentru a schimba cursul celor peste doi ani de scădere în vânzări la nivelul SUA. Lanţul de fast-food şi-a dezvoltat o reputaţie pentru mâncarea nesănătoasă, care nu s-a potrivit cu dorinţele consumatorilor aflaţi în căutarea unui stil de viaţă sănătos. Cantalupo a întâmpinat această cerere prin introducerea salatelor, feliilor de măr şi a meniurilor reduse în calorii pe anumite pieţe. Vânzările au început un marş susţinut spre redresare, la fel şi câştigurile companiei şi preţul acţiunilor.
2. Steve Jobs, Apple
Durata mandatului: 1996 – 2001
Steve Jobs, co-fondatorul Apple, s-a reîntors în companie în 1996 pentru a deveni director executiv interimar după achiziţia NeXT. A devenit director executiv permanent abia în 2007. Jobs a modificat cursul liniei de produse, a deschis magazine prin care să vândă direct consumatorilor, a tăiat cheltuielile operaţionale şi a concentrat eforturile de marketing pe PC-uri. El a condus şi o acţiune incipientă în zona muzicii online, care a ajutat la dezvoltarea iPod şi a reinventat afacerea cu telefoane mobile prin iPhone.
1. Mickey Drexler, Gap
Durata mandatului: 1995 – 2004
Gap se confrunta cu o competiţie acerbă când Mickey Drexler a preluat conducerea în 1995. Planul său de revigorare a companiei a inclus decizia de a opri vânzările de jenşi Levi`s şi a altor produse fără brand. Drexler s-a concentrat numai pe vânzarea Gap, care se adresa consumatorilor vârstnici, cu venituri mari. A reinventat linia de produse, a redesenat magazinele de la podea la tavan şi a demarat campanii publicitare răsunătoare. Drexler a introdus îmbrăcămintea cu stil, dar accesibilă unei mase mai largi de clienţi şi a transformat Gap într-o compania de 14,5 mld. dolari.
SURSA: CNBC