Care sunt directorii executivi care au schimbat cursul companiilor pe care le-au condus

Fie că au în mână frâiele unei companii multinaţionale sau ale unei afaceri de familie, pentru a fi director executiv este nevoie de un set special de abilităţi. Aşteptările sunt şi mai mari pentru cei care preiau conducerea unei companii care se zbate în probleme.

Un şef care să poată răsturna situaţia în care se află o companie trebuie să aibă un plan de acţiune şi ţinte foarte clare, plus suport din partea administratorilor companiei şi a managerilor.
Puţini sunt cei care se pot compara cu succesul lui Steve Jobs, care s-a întors la compania pe care a fondat-o, trasformând-o în cel mai profitabil jucător din industria tehnologiei din lume.
Care sunt directorii executivi care au avut succes unde alţii au eşuat?

5. Terry S. Semel, Yahoo
Durata mandatului: mai 2001 – iunie 2007

Veteranul Warner Bros. a preluat Yahoo într-o perioadă în care se anunţa implozia dot-com. Semel l-a înlocuit pe popularul director executiv Timothy Koogle şi a trebuit să răspundă la o serie de întrebări cu privire la lipsa sa de experienţă în domeniul tehnologiei. El şi-a început planul de redresare a Yahoo prin întărirea marketingului pe produse şi distribuţie. El a încercat să mute compania de la modelul de publicitate online către unul bazat pe taxe. Semel a încheiat un contrat cu gigantul telecom SBC Communications (actualul AT&T), prin care a vândut acces la internet în milioane de case americane. Semel i-a redus la tăcere pe cei care se îndoiau de abilităţile sale odată ce compania a câştigat 43 de milioane de dolari dintr-un rulaj de 953 milioane de dolari în 2002, schimbând cursul unei pierderi de 93 milioane de dolari dintr-un rulaj de 717 milioane de dolari în 2001.

4. Lee Iacocca, Chrysler Motor
Durata mandatului: 1979 – 1992

După ce a fost concediat din poziţia de preşedinte al Ford Motors în 1978, Lee Iacocca a încercat să salveze Chrysler Motor – un icon american aflat în prag de faliment. Acesta a renegociat contractele cu agenţiile de închiriat maşini, a realizat concedieri şi a securizat 1,5 mld. dolari în credite susţinute federal, ca parte dintr-o răscumpărare guvernamentală istorică. A reuşit să revitalizeze Chrysler, începând cu linia de maşini compacte şi de talie mijlocie K în 1981.

3. James R. Cantalupo, McDonald`s
Durata mandatului: 2002 – 2004
James Cantalupo, care s-a pensionat ca preşedinte al McDonald`s International în 2001, a fost rechemat la datorie pentru a schimba cursul celor peste doi ani de scădere în vânzări la nivelul SUA. Lanţul de fast-food şi-a dezvoltat o reputaţie pentru mâncarea nesănătoasă, care nu s-a potrivit cu dorinţele consumatorilor aflaţi în căutarea unui stil de viaţă sănătos. Cantalupo a întâmpinat această cerere prin introducerea salatelor, feliilor de măr şi a meniurilor reduse în calorii pe anumite pieţe. Vânzările au început un marş susţinut spre redresare, la fel şi câştigurile companiei şi preţul acţiunilor.

2. Steve Jobs, Apple
Durata mandatului: 1996 – 2001
Steve Jobs, co-fondatorul Apple, s-a reîntors în companie în 1996 pentru a deveni director executiv interimar după achiziţia NeXT. A devenit director executiv permanent abia în 2007. Jobs a modificat cursul liniei de produse, a deschis magazine prin care să vândă direct consumatorilor, a tăiat cheltuielile operaţionale şi a concentrat eforturile de marketing pe PC-uri. El a condus şi o acţiune incipientă în zona muzicii online, care a ajutat la dezvoltarea iPod şi a reinventat afacerea cu telefoane mobile prin iPhone.

1. Mickey Drexler, Gap
Durata mandatului: 1995 – 2004
Gap se confrunta cu o competiţie acerbă când Mickey Drexler a preluat conducerea în 1995. Planul său de revigorare a companiei a inclus decizia de a opri vânzările de jenşi Levi`s şi a altor produse fără brand. Drexler s-a concentrat numai pe vânzarea Gap, care se adresa consumatorilor vârstnici, cu venituri mari. A reinventat linia de produse, a redesenat magazinele de la podea la tavan şi a demarat campanii publicitare răsunătoare. Drexler a introdus îmbrăcămintea cu stil, dar accesibilă unei mase mai largi de clienţi şi a transformat Gap într-o compania de 14,5 mld. dolari.

SURSA: CNBC