Majoritatea retailerilor prezenţi pe piaţa românească au raportat anul trecut o scădere a vânzărilor cu 10%-30%, potrivit unui sondaj realizat de compania Colliers, din care reiese, de asemenea, că cele mai performante centre comerciale din Capitală sunt Bucureşti Mall şi Unirea. Sondajul a fost realizat în luna martie şi a testat percepţia retailerilor privind performanţa centrelor comerciale atât din Bucureşti, cât şi din restul ţării. Sondajul a fost trimis la mai mult d
Majoritatea retailerilor prezenţi pe piaţa românească au raportat anul trecut o scădere a vânzărilor cu 10%-30%, potrivit unui sondaj realizat de compania Colliers, din care reiese, de asemenea, că cele mai performante centre comerciale din Capitală sunt Bucureşti Mall şi Unirea.
Sondajul a fost realizat în luna martie şi a testat percepţia retailerilor privind performanţa centrelor comerciale atât din Bucureşti, cât şi din restul ţării. Sondajul a fost trimis la mai mult de 150 de retaileri din România cu lanţuri comerciale extinse.
Întrebaţi despre evoluţia vânzărilor, retailerii au avut o gamă largă de răspunsuri, de la reducerea bruscă la creşterea rapidă a acestora.
„În general, tendinţa dominantă rămâne cea descendentă, 60% din retailerii din Bucureşti şi 55% dintre cei din ţară observând o scădere a vânzărilor în decembrie 2009 comparativ cu decembrie 2008. În general, scăderile vânzărilor au fost cuprinse între 10% şi 30%. Este interesant de observat însă, că în ciuda acutizării crizei economice, peste 30% dintre respondenţi, respectiv 35% în Bucureşti şi 32% în ţară, au raportat o creştere a vânzărilor între 10 şi 30%”, se arată într-un raport al Colliers International.
Diferenţă de 40% între mall-urile din Bucureşti şi cele din ţară
În opinia consultanţilor Colliers, această situaţie denotă că, în ciuda perioadei dificile, unii retaileri au reuşit să crească performanţa afacerii lor atât printr-o gestionare eficientă a stocurilor, în ceea ce priveşte cantitatea şi varietatea acestora, cât şi prin adaptarea la sensibilitatea crescută a populaţiei la nivelul preţurilor.
„Cât despre vânzările pe metru pătrat, cele mai performante magazine din Bucureşti au, în medie, vânzări cu cel puţin 40% mai mari decât cele mai bune magazine situate în alte oraşe din ţară”, se afirmă în comunicat.
Astfel, din punct de vedere al vânzărilor, cele mai performante centre comerciale din Bucureşti au fost desemnate de retaileri Bucureşti Mall şi centrul comercial Unirea.
„Aşa cum era de aşteptat, există o luptă strânsă între Bucureşti Mall şi Centrul Comercial Unirea pentru titlul de cel mai bun centru comercial în ceea ce priveşte performanţa în vânzări. Indiferent de segmentul de retail, majoritatea comercianţilor poziţionează cele două centre comerciale foarte aproape unul de altul. Acest lucru vine să dovedească faptul că, în ciuda creşterii concurenţei, cele două centre profită în continuare de vechimea pe piaţa şi reputaţia consolidată în timp ca destinaţie pentru cumpărături şi divertisment”, susţin autorii sondajului.
Pe cel de-al treilea loc se află Băneasa Shopping City, care deşi relativ nou pe piaţă a reuşit, potrivit Colliers, să se poziţioneze foarte bine pentru captarea segmentului de populaţie cu venituri superioare şi de mijloc.
Acest lucru este demonstrat prin faptul că retailerii care l-au văzut ca un centru de top sunt cei din categoria de modă „high-end” sau care comercializează accesorii sau bijuterii. Locurile al patrulea şi al cincilea sunt împărţite foarte îndeaproape de Plaza România şi nou-venitul AFI Palace.
La realizarea clasamentului au fost luate în considerare doar răspunsurile retailerilor cu magazine în cel puţin trei centre diferite din Bucureşti.
Constanţa pe primul loc
În provincie, Constanţa este oraşul preferat de retaileri, deşi a fost greu să fie realizat un top clar al centrelor comerciale, datorită distribuţiei eterogene ale reţelelor respondenţilor.
Astfel, Constanţa pare a fi oraşul cu cele mai mari vânzări înregistrate în centrele comerciale, în condiţiile în care peste 40% din respondenţi au indicat centre comerciale din acest oraş pe primul loc, urmat de Timişoara şi Cluj.
Autorii raportului precizează că deoarece Timişoara a avut o istorie mai lungă decât Clujul în ceea ce priveşte centrele comerciale moderne, este dificil de evaluat care dintre cele două oraşe are un potenţial de retail mai mare.
Iaşiul a fost, de asemenea, menţionat în topul celor mai performante trei centre, dar numai de 15% din respondenţi şi niciodată pe prima poziţie.
SURSA: Mediafax