Distrugerea unor echipamente şi cabluri în urma lucrărilor de construcţie şi întreruperile în furnizarea energiei electrice sunt principalele cauze care au afectat furnizarea serviciilor de telefonie, internet sau retransmisie a programelor audiovizuale pentru cel puţin o oră în cursul anului 2012. Durata medie a unui incident a fost de 8,65 ore.
Pentru al doilea an consecutiv, ANCOM a realizat un studiu privind incidentele cu impact semnificativ asupra securităţii şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, aplicând furnizorilor un chestionar care a urmărit cuantificarea şi evaluarea acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră pe parcursul anului 2012. Studiul a inclus 44 de furnizori de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, totalizând peste 90% din piaţa de comunicaţii electronice, în funcţie de veniturile înregistrate în anul 2012.
Furnizorii chestionaţi au raportat un număr total de 165 de incidente care au afectat securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în anul 2012. Dintre acestea, aproximativ 40% au avut cauze interne furnizorilor de comunicaţii (defecţiuni ale echipamentelor, erori de software, erori umane), majoritatea de 60% fiind însă determinate de cauze externe (lucrări de construcţie şi întreruperi în furnizarea energiei electrice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.).
Astfel, cele mai multe incidente raportate au fost generate de terţe părţi în mod accidental (39%), prin distrugerea unor echipamente şi cabluri în urma unor lucrări de construcţie sau prin întreruperea furnizării energiei electrice. 37% dintre incidente au fost cauzate de erori de sistem de tipul erori software, blocarea sau defectarea unor echipamente, erori de configurare, congestii în reţea, restul incidentelor fiind generate de fenomene naturale, acţiuni rău intenţionate şi erori umane.
Numărul mediu estimativ de conexiuni afectate de fiecare incident produs în anul 2012 a fost de 72.224 de conexiuni, iar incidentele au afectat în total aproximativ 12 milioane de conexiuni. Cele mai multe incidente au afectat serviciile de telefonie fixă sau cu mobilitate limitată şi serviciile de acces la internet prin conexiuni permanente la punct fix (aproximativ 50% din incidente). În plus, resursele cele mai afectate de incidente au fost tronsoanele de fibră optică (30%) şi echipamentele reţelelor radio de acces GSM (23%).
Durata totală a incidentelor raportate pentru anul 2012 a fost de 1.428 ore, în timp ce durata medie a unui incident a fost de 8,65 ore. Incidentele cauzate de fenomene naturale (în principal cauzate de căderile masive de zăpadă din lunile de iarnă) au avut o durată mult mai mare decât oricare alt tip de incident, în medie 31 de ore. De altfel, cele mai multe incidente (15%) din cursul anului trecut au fost înregistrate în luna ianuarie.
75% dintre incidente au fost descoperite instantaneu, iar restul de 25% au avut întârzieri de descoperire între 1 şi 32 minute, cu numai trei cazuri în care incidentele au fost descoperite într-o perioadă de 2 până la 7 ore.
Aproximativ jumătate dintre incidentele raportate ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgenţă la numărul 112.
Pe baza rezultatelor studiilor realizate în 2012 şi 2013, ANCOM a elaborat şi va adopta în curând o procedură naţională de raportare periodică a incidentelor de securitate cu impact semnificativ şi, corelat, măsurile minime care trebuie luate de furnizori în vederea creşterii gradului de securitate şi integritate a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice.