Presiunile exercitate de reducerea costurilor operaţionale şi condiţionarea impusă de fluxul de numerar prefigurează două tendinţe majore pe piaţa soluţiilor informatice pentru companii, în 2012: adoptarea Supplier Relationship Management, respectiv Saas (Software as a Service).
Cu o dublare a veniturilor din SaaS în cursul anului 2011 şi o cotă de 10% din total contracte noi, Wizrom Software, unul din principalii furnizori de soluţii software şi servicii din România, estimează că acest model de licenţiere va avea o tendinţă majoră de creştere anul viitor, date fiind avantajele evidente pentru companiile utilizatoare. Saas reprezintă practic un model de licenţiere care se bazează pe „închirierea” soluţiei software, care este stocată într-un „computer cloud” şi la care utilizatorul are acces prin internet.
„Avantajul modelului Saas este că nu implică o investiţie majoră iniţială, utilizatorul plătind lunar o taxă de utilizare, şi în plus nu sunt necesare nici cheltuielile cu echipamentele hardware, pe care o implementare tradiţională le impune. Vorbim de servere, sisteme de răcire, backup pentru alimentare cu energie, personal pentru monitorizare şi mentenanţă. Wizrom Software foloseşte cu succes acest model de licenţiere”, a declarat Adrian Bodomoiu, Managing Director Wizrom Software.
Anul viitor, tot mai multe companii medii şi mari vor adopta modelul de licenţiere Saas, în timp ce modelul clasic de licenţiere „on-site” va rămâne preferatul IMM-urilor, mai ales că una dintre condiţiile de acordare a fondurilor europene pentru dezvoltare este ca beneficiarii să achiziţioneze licenţele şi echipamentele hardware aferente şi necesare.
Însă tendinţa care se manifestă deja şi care va fi evidentă în 2012 se referă la apariţia noului concept, pentru România, de Supplier Relationship Management, al cărui rol principal este similar celui al soluţiei CRM, numai că se referă la furnizori.
„Nu este suficient să creşti vânzările, o companie matură se va uita mereu şi la costuri şi mai ales la eşalonarea acestora şi gestiunea fluxului de numerar. Devine tot mai important ca o companie să îşi gestioneze cu atenţie relaţia cu furnizorii, termenele de livrare, termenele de plată, pentru a reduce costurile de achiziţie şi a scurta intervalul de timp în care livrează comenzile clienţilor”, explică Adrian Bodomoiu, Managing Director Wizrom Software.
Dacă SCM (Supply Chain Management) este soluţia care adresează componenta de inventar a relaţiei cu furnizorii, SRM are rolul de a ajuta managementul pe plan relaţionar-financiar, aşa cum soluţia CRM este concepută pentru gestiunea relaţiei cu clienţii.
„Soluţia SRM se adresează în special companiilor din producţie, care lucrează cu foarte mulţi furnizori, au procese de producţie complexe şi trebuie să îşi asigure atât o aprovizionare optimă, în funcţie de necesităţi, cât mai ales un echilibru între plăţile către furnizori şi încasările la termen de la beneficiari”, a precizat Adrian Bodomoiu, Managing Director Wizrom Software.
SRM şi Saas ar putea fi parte din soluţia pe care companiile din economia românească ar putea-o folosi pentru a traversa perioada dificilă ce se conturează: o soluţie software de gestiune a furnizorilor, pentru care nu au nevoie de o investiţie iniţială.