Plecarea lui Patrick Pelata, numărul doi la conducerea Renault, în urma scandalului de spionaj industrial, a sporit presiunile asupra directorului general Carlos Ghosn, într-un moment crucial pentru cea mai recentă iniţiativă strategică a producătorului auto francez.
Luni, Renault a anunţat demisia din funcţie a directorului operaţional, Patrick Pelata, la sfârşitul unei şedinţe extraordinare a Consiliului de administraţie consacrată concluziilor raportului de audit cu privire la scandalul de spionaj industrial. Pelata va rămâne totuşi în cadrul alianţei Renault-Nissan.
Pelata şi-a oferit demisia în martie, dar Ghosen a refuzat să o accepte.
Marţi la prânz, acţiunile Renault au înregistrat un declin de 3,3%, la 37,72 euro, la bursa de la Paris.
Mult-aşteptatul plan strategic pe şase luni al Renault, publicat în februarie, a dezamăgit investitorii, care se aşteptau la măsuri concrete pentru a îmbunătăţi structura financiară a alianţei Renault-Nissan.
Implementarea acestui plan, care pune accentul pe creşterea pe plan internaţional în vederea majorării profitabilităţii, va fi cheia dacă Ghosn vrea să câştige preţuirea acţionarilor.
De asemenea Renault se confruntă cu o provocare majoră datorită lansării automobilului electric, cu ajutorul căruia speră să devină lider pe piaţă pe acest segment.
Acum Ghosn se va confrunta cu aceste dificultăţi fără aliatul său cheie, Patrick Pelata, şi încă nu se ştie numele noului director operaţional.
"Echipa Ghosn-Pelata a funcţionat bine până acum … deci ar putea fi dificil să se găsească rapid un înlocuitor, ceea ce reprezintă adevărata problemă", au explicat analiştii de la compania CM-CIC.
Ghosn şi Pelata s-au întâlnit la universitate şi au cooperat perfect mulţi ani, având roluri complementare, Ghosn ocupându-se de strategie şi Pelata de implementare.
"Fără Pelata la cârmă, planul acesta ar putea fi întrerupt, eventual întârziat cu şase luni, până la un an", susţin analiştii de la compania CM-CIC.
Marţi, la postul de radio RTL, purtătorul de cuvânt al guvernului, Francois Baroin, a afirmat: Statul nu a cerut niciodată capul lui Carlos Ghosn. Pe de altă parte, vrem să existe sancţiuni. Au fost investigaţii, a fost stabilit lanţul responsabilităţilor, au fost luate măsuri şi am luat cunoştinţă de ele’.
Statul francez, care deţine o participaţie de 15% în producătorul auto, a fost stânjenit de scandalul de la Renault, care a dus la concedierea a trei directori, acuzaţi de implicare într-o afacere de spionaj, posibil pentru un guvern străin, deşi aceştia nu şi-au recunoscut niciodată vina.
Scandalul s-a declanşat odată cu suspendarea din funcţie, pe 3 ianuarie, a trei directori ai Renault, bănuiţi că au divulgat informaţii despre tehnologia de fabricare a vehiculelor electrice. Măsura a fost luată după demararea unei anchete interne ca urmare a primirii unor scrisori anonime. Apoi, ancheta lansată la jumătatea lunii ianuarie nu a scos la iveală nici un cont în străinătate şi nicio dovadă de spionaj.
SURSA: Agerpres