investeasca impreuna in toate afacerile in care va intra unul dintre ei. Este vorba despre Ingvar Kamprad, proprietarul faimosului grup suedez de mobila Ikea, Moritz Suter, fondatorul si fostul presedinte al companiei aeriene elvetiene Crossair, si Michael Pieper, presedintele companiei Franke, cel mai mare producator de chiuvete si accesorii pentru bucatarie. Lor li s-au alaturat fratii Wiederkehr, avocati celebri in Elvetia, nimeni altii decat cei care au cumparat recent de la AVAB creanta asupra hotelului Intercontinental din Bucuresti. Familia Paunescu continua sa pastreze un pachet important de actiuni si managementul companiei Intercontinental. Grupul de oameni de afaceri elvetieni se numara printre actionarii companiei aeriene Carpatair, ce are sediul la Timisoara, dar si ai companiei similare Moldavian Airlines, din Chisinau. Ingvar Kamprad se regaseste in fiecare an in topul revistei americane Forbes, care desemneaza cei mai bogati oameni din lume. Averea sa este estimata la 13 miliarde de dolari. Povestea incepe in 1996, cand Nicolae Petrov de la Moldavian Airlines, prima companie aeriana privata din Republica Moldova, s-a gandit sa inchirieze avioane de mici dimensiuni de la Crossair. Trei ani mai tarziu, Moldavian Airlines devenea o companie mixta elvetiano-moldoveneasca, iar in acelasi an lua nastere in Romania sora sa geamana Carpatair, avand la baza aceiasi actionari. 80% din traficul companiei este businessIn ultimii trei ani, actionarii straini au pompat doua milioane de dolari in Carpatair. Nu este o cifra imensa, insa mai greu a cantarit in balanta experienta in afaceri internationale a actionarilor straini. De exemplu, faptul ca Moritz Suter este principalul expert de dezvoltare si strategie a avut drept consecinta dublarea cifrei de afaceri fata de 2002. La fel de importanta pentru dezvoltarea companiei a fost posibilitatea de a inchiria avioane Saab de la Crossair si mai apoi de la Swiss Airlines. „Initial, am optat pentru avioane de 33 de locuri, insa din decembrie 2003 Carpatair va inchiria inca patru avioane Saab 2000 de 50 de locuri, pe o perioada de cel putin trei ani, iar portofoliul de destinatii se va innoi din luna martie 2004 cu trei orase: Torino, Dusseldorf si Koln”, precizeaza Paula Ardelean, director de vanzari la Carpatair. Deocamdata, flota Carpatair este compusa din sase avioane Saab 340 si doua Saab 2000.In prezent, compania are sapte baze de operare: la Cluj, Oradea, Bacau, Iasi, Sibiu, Timisoara si Chisinau. De asemenea, Carpatair opereaza zilnic, prin hub-ul sau din Timisoara, sapte destinatii din Italia, doua din Germania, plus cursa Cluj-Budapesta, la care se adauga zboruri charter pe diverse destinatii. Din totalul pasagerilor, traficul de business reprezinta aproximativ 80%, iar factorul de incarcare a avioanelor atinge 72% pe primele zece luni din an. De mentionat ca dintr-o cifra de afaceri de 31 milioane dolari, 10-15% reprezinta cursa Cluj-Budapesta, cu o frecventa de doua zboruri pe zi. „Cursa se adreseaza oamenilor de afaceri care folosesc aeroportul din Budapesta ca punct de tranzit pentru SUA, Marea Britanie, Canada si tarile scandinave. Calatorii din Ardeal prefera transferul din Budapesta, pentru ca exista mai multe zboruri si mai multe companii”, spune Paula Ardelean. De asemenea, in perioada Sarbatorilor de iarna sunt extrem de cautate zborurile dinspre Italia si Germania, pentru ca foarte multi romani care muncesc acum in strainatate vin de Craciun in tara, iar oamenii de afaceri straini pleaca acasa. Evolutia Carpatair pare sa urmeze linia ascendenta a Crossair, fosta companie a lui Moritz Suter, care, inca de pe vremea cand statea confortabil in fotoliul de la Crossair, visa sa dezvolte o alta companie regionala.
Ingvar Kamprad
Excentricul proprietar al grupului de mobila Ikea isi conduce afacerile cu o mana de fier. Acum doi ani, Kamprad a facut un anunt demn de povestile fratilor Grimm, declarand ca va lasa cele 13 miliarde de dolari si imperiul Ikea aceluia dintre cei trei fii ai sai care va reusi sa puna pe picioare Habitat, un lant de magazine de mobila achizitionat in 1992. Nascut in Suedia si domiciliind acum in Elvetia, Kamprad a inceput sa produca mobila in anii 50, la preturi fara concurenta, ceea ce i-a atras boicotul celorlalti producatori. Asa ca el a apelat la fabricile poloneze pentru componente ieftine, care pot fi usor asamblate acasa dupa instructiuni. A luat nastere conceptul modern Ikea, grupul avand acum 140 de magazine in 29 de tari. In Romania, grupul Ikea lucreaza cu fabrica de mobila de la Siret si se pare ca intentioneaza sa cumpere alte doua fabrici, urmand ca in viitor sa deschida si un magazin.
Moritz Suter
A fondat in 1978 compania regionala Crossair si a reusit sa o dezvolte exploziv. Crossair a ajuns sa transporte 4,5 milioane de pasageri anual si a devenit, practic, o companie de talie europeana. Ca urmare, in 1992 transportatorul national elvetian, Swissair, a devenit principal actionar al Crossair. In 2002, in urma falimentului Swissair, Crossair si-a modificat numele si pozitia pe piata, transformandu-se in Swiss International Airlines. Schimbarea numelui a insemnat si schimbarea conducerii, iar Moritz Suter a fost nevoit sa plece, dupa 20 de ani, din compania pe care o crease. Nici Hans Rollin, fost director financiar al Crossair si director al Consiliului de administratie Carpatair, nu mai lucreaza la Swiss Airlines. In momentul de fata, doar prietenul lor Michael Pieper, presedintele Franke, mai face parte din consiliul director al companiei aeriene elvetiene. Cat despre Moritz Suter, el este membru al Consiliului director al altei companii aeriene, Jet Aviation, companie internationala de business-travel, si se pregateste sa scrie o carte despre viata sa.
Michael Pieper
Din 1989 este presedintele Franke, cel mai important producator de chiuvete si accesorii de bucatarie; dupa venirea sa la putere, grupul a cunoscut o expansiune globala imediata. Anul 2003 nu a fost extraordinar pentru grup, vanzarile nete situandu-se la 757 milioane franci elvetieni. De mentionat ca din Consiliul director de la Franke face parte avocatul Alfred Wiederkehr, actionar la Carpatair.