Buletin minori 2025. Condițiile pentru solicitarea primei cărți de identitate

Buletin minori 2025. Orice minor care a atins vârsta de 14 ani este obligat să solicite, într-un termen de 15 zile, emiterea primei sale cărți de identitate la primăria de care aparține.

Pentru a depune cererea, tinerii trebuie să fie însoțiți de un părinte sau de reprezentantul legal.

Tinerii care împlinesc 14 ani trebuie să facă cerere pentru obținerea primei cărți de identitate. Aceasta se poate solicita la Primărie, în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani.

Minorul va trebui să fie însoțit de unul dintre părinți sau de reprezentantul legal, fie de o persoană desemnată din cadrul unui centru de protecție socială, fie de tutorele său în cazul în care este în plasament.

buletin buletinul
SURSA FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea

Buletin minori 2025. Documentele necesare pentru obținerea buletinului la 14 ani

Buletin minori 2025. Pentru eliberarea primei cărți de identitate, minorul va avea nevoie de următoarele acte:

  1. Cerere pentru eliberarea actului de identitate.
  2. Actul de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal, care să includă dovada adresei de domiciliu.
  3. Certificatul de naștere al minorului, în original și copie.
  4. Certificatul de căsătorie al părinților, dacă este cazul, sau hotărârea judecătorească definitivă care stabilește cine are custodia copilului.
  5. Chitanța care dovedește plata taxei pentru eliberarea cărții de identitate.

În cazul în care părinții sunt separați și locuiesc în locații diferite, cererea pentru emiterea buletinului trebuie semnată de părintele la care copilul are domiciliul legal. Dacă minorul locuiește în mod permanent cu alt părinte decât cel la care este încredințat, va fi necesar acordul scris al părintele care are custodia pentru a include în actul de identitate adresa la care copilul locuiește.

buletin de identitate
SURSA FOTO: Dreamstime

Valabilitatea primului buletin

Buletin minori 2025. Cartea de identitate emisă minorilor are diferite termene de valabilitate, în funcție de vârsta acestora:

  • 4 ani pentru persoanele între 14 și 18 ani.
  • 7 ani pentru persoanele între 18 și 25 ani.
  • 10 ani pentru persoanele de peste 25 de ani.
  • Permanent pentru persoanele care au împlinit 55 de ani.

Începând cu 2 august 2021, cărțile de identitate emise pentru cetățenii români au un termen de valabilitate extins până pe 3 august 2031. După această dată, va trebui să se solicite noile cărți de identitate electronice, care vor respecta standardele europene și vor avea un format similar unui card bancar.

Taxa pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei. Plata se poate face prin transfer bancar, online pe Ghișeul.ro, sau la oficiile Poștei Române sau CEC Bank. De asemenea, în București, există posibilitatea plății prin SMS.

Pentru a dovedi adresa de domiciliu, se pot prezenta mai multe tipuri de documente, inclusiv contracte de vânzare-cumpărare, acte de închiriere, hotărâri judecătorești, sau titluri de proprietate. Lista completă a documentelor acceptate este reglementată de legislația în vigoare.