Cartea de identitate a mașinii – confirmă respectarea normelor legale. Ce documente sunt necesare pentru eliberare?

Toți deținătorii de automobile sunt obligați să obțină o Carte de Identitate a Vehiculului (CIV) pentru a putea înmatricula mașina în România.

Acest document confirmă respectarea normelor legale, de mediu și de siguranță, incluzând informații despre istoric, proprietar și date tehnice.

Legea românească stipulează că un autovehicul trebuie să aibă o carte de identitate pentru a putea fi pus în circulație.

Această carte de identitate este eliberată de Registrul Auto Român, atât pentru vehiculele noi, cât și pentru cele second-hand.

Pentru a obține cartea de identitate a vehiculului (CIV), este necesară atât verificarea mașinii, cât și prezentarea unor documente.

Documentele necesare pentru eliberarea CIV sunt:

  • cerere-tip;
  • actul de identitate al solicitantului și talonul mașinii;
  • documente care atestă calitatea de proprietar legal asupra vehiculului (act de vânzare-cumpărare, factură, act de adjudecare etc.), numai dacă solicitantul nu este cel care figurează ca deținător în evidențele autorității de înmatriculare;
  • dacă solicitantul nu este proprietarul vehiculului (persoană fizică) sau proprietarul este persoană juridică, trebuie prezentat și actul de reprezentare legală (împuternicire notarială sau delegație).

În cazul automobilelor second-hand din import, inspectorii RAR vor efectua o verificare a vehiculului pentru care se solicită eliberarea cărții de identitate.

carte-de-identitate-masina-465x215
Cartea de identitate a masinii

Aceasta implică verificarea seriilor de șasiu, motor și caroserie, urmată de o inspecție tehnică. Dacă toate aspectele sunt conforme, RAR va emite CIV, document necesar pentru înmatricularea mașinii.

Care sunt pașii de urmat în cazul pierderii documentului, pentru a obține un duplicat?

Dacă ți-ai pierdut cartea de identitate a mașinii, trebuie să te adresezi din nou Registrului Auto Român.

În acest caz, nu va fi necesară o inspecție tehnică a vehiculului și nu va trebui să prezinți toate documentele anterioare.

Se va elibera un duplicat CIV, nu o nouă carte de identitate.

Pentru a solicita un duplicat CIV, deținătorii trebuie să furnizeze anumite documente.

Documentele necesare pentru obținerea duplicatului CIV includ:

  • solicitare eliberare document nou (se completează pe loc la RAR);
  • actul de identitate al solicitantului;
  • documente care atestă calitatea de proprietar al vehiculului (act de vânzare-cumpărare, factură, act de adjudecare etc.), dacă solicitantul nu este cel care figurează ca deținător în evidențele autorității de înmatriculare.

De asemenea, va fi necesar să te prezinți cu vehiculul pentru care ceri duplicatul CIV, deoarece inspectorii RAR trebuie să efectueze o identificare a acestuia folosind seriile de caroserie, șasiu și motor.

Odată ce toate documentele sunt verificate, RAR va emite pe loc un duplicat al cărții de identitate auto.