Desi, in aparenta, doar niste mici bucati rectangulare de carton, cartile de vizita pot trada anumite trasaturi de caracter ale persoanelor in cauza. Psihologii sustin ca acestea se constituie intr-un fel de „imbracaminte a celor care le etaleaza. Asadar, pentru a lasa o impresie buna interlocutorilor, intocmirea unei carti de vizita trebuie sa tina cont de anumite reguli. Arhitectul Constantin Baiesu afirma ca: „Asemenea unui tablou, cartea de vizita trebuie sa aiba o lege de compozitie. Astfel, informatia pe care aceasta o ofera trebuie ierarhizata de asa natura incat sa fie usor de citit si, nu in ultimul rand, sa corespunda rigorilor estetice.
Fie ca sunt paginate in varianta clasica, pe orizontala, sau cum se practica mai nou, pe verticala, cartile de vizita nu trebuie sa fie incarcate pe mai mult de 60% din suprafata totala. O carte de vizita clasica, asa cum sunt cele mai des intalnite, practica urmatoarele conventii:
l Numele, cu prenumele inainte, se scrie la intersectia diagonalelor, cu caractere pregnante, devenind astfel centrul de interes. Daca primeaza numele societatii sau al institutiei, atunci acesta va fi scos in evidenta si se va plasa in partea de sus, nedepasind un sfert din latimea cartii de vizita.
l Titlul sau profesia celui in cauza se scrie sub nume, cu caractere mai mici, de aceeasi factura. Pentru a lasa o impresie placuta, este indicat sa se evite abundenta titlurilor obtinute de-a lungul timpului, chiar daca acestea exista.
l Adresa si numerele de telefon se tiparesc, de regula, in treimea inferioara, cu caracterele cele mai mici. Ar fi bine sa se faca o selectie a numerelor de telefon, pentru a evita supraincarcarea spatiului.
l Daca institutia sau firma are o sigla sau un logo (un desen sau o grupare de elemente reunite, de regula, intr-o forma geometrica primara, specifica respectivei societati), acesta se situeaza, de obicei, langa numele institutiei pentru a putea fi retinuta usor.
l Alegerea materialului din care este confectionata cartea de vizita, ca si a caracterelor de litera, este la fel de importanta. Exista mai multe tipuri de carton, cu diferite texturi, plasticat sau nu. Alegerea lui tine de gustul fiecaruia. Caracterele alese si designul de ansamblu al cartii de vizita ar trebui sa tina cont de domeniul de activitate al celui care le comanda.
l Accentele de culoare sunt indicate doar in cazul in care logo-ul este color. In aceasta situatie, una dintre culorile din logo poate deveni dominanta in compozitie sau poate sublinia diverse aspecte importante privind persoana sau institutia. Pentru fond se poate alege o culoare foarte deschisa, derivata fie din culoarea dominanta, fie dintr-o alta culoare a logoului.
Regulile de mai sus pot suporta diverse modificari, in functie de stilul si imaginatia fiecaruia.
Cartile de vizita pot reflecta atat personalitatea posesorilor, cat si pe cea a profesiei acestora. Pentru institutiile oficiale lucrurile sunt mult simplificate la nivel de compozitie. Stilul este sobru, informatiile privind posesorul sunt foarte stricte, iar accentul cade pe nelipsitul insemn oficial. Intr-o situatie asemanatoare se afla si marile companii romanesti sau straine care se respecta. Preocuparea lor pentru imaginea promovata este una dintre cele mai importante. In consecinta, ele se ocupa de intocmirea cartilor de vizita pentru toti angajatii si exemplul lor ar trebui urmat.
Cei care isi sustin activitatea in diferite domenii artistice (artisti plastici, arhitecti) sau au cunostinte de arta isi pot permite tot felul de capricii, presupunand ca placerea de a studia arta stimuleaza si dezvoltarea bunului gust.
Pentru a accentua personalitatea profesiilor umaniste se recomanda folosirea unor caractere de litera inclinate sau asemanatoare cu scrisul de mana, spre deosebire de cartile de vizita ale inginerilor sau medicilor. Acestea din urma trebuie sa ofere o imagine mai ferma, oarecum in opozitie cu cele ale oamenilor de litere sau avocatilor.
O categorie privilegiata din punctul de vedere al preocuparii pentru design este mass-media. Aceasta afirmatie este valabila pentru ca sigla din coltul televizorului sau titlul ziarului se muta, micsorate de cateva ori, pe cartea de vizita devenind astfel centrul ei de interes.
Defecte des intalnite in alcatuirea
unei carti de vizita
l abundenta informatiei
l lipsa de spatii libere intre diferitele tipuri de informatie: nume, adresa, numere de telefon etc.
l mai mult de doua tipuri de caracter de litera
l folosirea aceluiasi tip de caracter, de aceeasi dimensiune si intensitate, in tot cuprinsul cartii de vizita; pe langa monotonia prezentarii, selectia informatiei este dificila
l aparitia unei linii verticale pe mijloc
l tiparirea unei fotografii de buletin
l tiparirea caracterelor de litera pe o directie care nu este paralela cu nici una din margini
Ana Cristina Moldovan