Locuitorii Capitalei vor putea depune cereri pentru noua carte de identitate electronică în aproximativ două săptămâni. Anunțul a fost făcut vineri de către secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, Bogdan Despescu, în cadrul unei conferințe de presă. Oficialul a subliniat că noul document respectă standardele europene și oferă un nivel sporit de securitate.
Carte de identitate 2025 – adaptată noilor cerințe moderne
Noua carte de identitate electronică este dotată cu un cip care permite accesul la 11 servicii digitale, facilitând astfel interacțiunea cetățenilor cu autoritățile publice.
Secretarul de stat Bogdan Despescu a clarificat că documentul nu afectează libertățile individuale și este similar cu alte modele utilizate deja în Uniunea Europeană.

„Cartea electronică de identitate este un document cu un format modern, este un document care are un cip şi în acest cip sunt 11 servicii digitale şi facilitează o interacţiune mai bună a cetăţeanului cu autorităţile publice. Nu se limitează în niciun fel libertăţile individuale ale cetăţenilor prin această carte electronică de identitate.
Similar acestei cărţi sunt alte asemenea modele în spaţiul Uniunii Europene. Este concepută pentru a oferi siguranţă, o siguranţă crescută pentru a preveni fraudele, falsurile documentelor şi, bineînţeles, furtul de identitate. Din punctul nostru de vedere, această carte de identitate oferă elemente de protecţie de ultimă oră”, a explicat Bogdan Despescu.
Planul de implementare și obiectivele asumate
Proiectul privind cărțile de identitate electronice este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform angajamentelor asumate, autoritățile își propun ca până în iunie 2026 să emită cinci milioane de astfel de documente.
Joi, la Cluj-Napoca, au fost preluate primele 67 de cereri pentru acest nou tip de buletin electronic. Următorul oraș în care va fi disponibil acest serviciu este București, iar în cel mult două luni, procesul de emitere va fi extins la nivel național, a precizat oficialul MAI.
„Următorul oraş va fi Bucureşti, undeva peste două săptămâni, iar, în maxim două luni, vom extinde în toată ţara, la cele 674 de servicii publice comunitare de evidenţă a persoanelor”, a transmis Bogdan Despescu.
Precizări privind cipul integrat în noua carte de identitate
Un subiect important abordat în cadrul conferinței a fost cel legat de funcționalitățile cipului din cartea de identitate electronică.

Oficialul MAI a dorit să elimine orice suspiciuni legate de posibilitatea urmăririi geografice a cetățenilor prin intermediul acestui document.
„Această carte nu conţine funcţii care permit urmărirea geografică. Aşa cum ştim, pe baza unor dispozitive, există posibilitate, dar această carte nu permite localizarea din punct de vedere al urmăririi geografice.
Cipul este similar cu cel din paşapoartele pe care le folosim astăzi şi pe care le folosim în deplasările în afara ţării, mai ales în zona externă Schengen. Informaţiile sunt accesibile numai titularului cărţii”, a explicat Bogdan Despescu.
Emiterea cărții electronice de identitate reprezintă un pas important în digitalizarea serviciilor publice și alinierea României la standardele europene în materie de securitate a documentelor oficiale.