"Îmi doresc să anunţ că persoanele nu pot fi urmărite pe baza acestui conţinut din Cartea Electronică de Identitate. Acest cip poate fi accesat doar cu un echipament destinat citirii sale. Cipul este pasiv, acesta emite doar când este alimentat printr-un câmp electromagnetic produs de cititor", a declarat ministrul Afacerilor Interne.
Carmen Dan a mai spus că nu se cunosc exact costurile de implementare a Cărţilor Electronice de Identitate (CEI), acestea urmând să fie stabilite de Imprimeria Naţională. Dar, la costul efectiv al CEI se va adăuga şi suma care o va achita statul pentru sistemul de operare care va integra bazele de date.
"Se va pune problema achiziţiei unor servere, a unor sisteme de operare, dar asta se va face în completarea infrastructurii actuale, pe care MAI o deţine deja şi mă refer aici la completarea sistemului naţional de evidenţă a persoanelor, care va trebui să fie pregătit din punct de vedere tehnic cu noile funcţionalităţi specifice noii Cărţi de Identitate. Nu vor fi investiţii majore deoarece nu vrem să schimbăm cu totul infrastructura, ci exclusiv completări din punct de vedere tehnic. Deocamdată nu se poate vorbi de o estimare foarte clară a costurilor deoarece forma şi conţinutul nu au fost stabilite. În funcţie de formă şi conţinut se va face o estimare finală, Imprimeria Naţională va fi cea care va face această estimare", a declarat Răzvan Iulian Jiga, reprezentant al Direcţiei de Comunicaţii din cadrul MAI.
Ministrul de Interne estimează că primele Cărţi Electronice de Identitate vor fi eliberate la mijlocul anului 2018, iar înlocuirea actialelor CI sau BI se va face progresiv, în momentul în care vechile documente de identitate expiră. În plus, reprezentanţii MAI au precizat că cetăţenii care nu vor dori să aibă carte electronică cu cip integrat vor putea refuza noul document şi vor primi o Carte de Identitate clasică.
"Nimeni nu va fi obligat să folosească acest document. Cine nu va dori, din motive religioase, sau de altă natură, poate să refuze eliberarea Cărţii Electronice de Identitate şi va primi un document clasic, la fel ca cel din prezent. Cu ajutorul noului document ne propunem o creştere a securităţii identităţii posesorului, CEI va fi imposibil de falsificat, va avea un PIN, la fel ca un card de bancă, sau cum are în prezent cardul de sănătate, şi va aduce beneficii şi prin prisma reducerii birocraţiei, pentru că la eliberare nu vor mai fi cerute atâtea documente ca în prezent", a explicat Anca Berbecariu, director Adjunct al Direcţiei de Evidenţă a Populaţiei.
Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică, duminică, un proiect de lege privind punerea în circulaţie a unui nou document de identificare, cel electronic. Potrivit proiectului de lege, carte electronică de identitate vor avea şi minorii, la cererea părinţilor, aceasta urmând să înlocuiască şi cardul de sănătate. Astfel, de la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit sau în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă, informează ministerul.
În formatul electronic vor apărea: datele din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple.
Propunerile cu privire la acest proiect de act normativ pot fi trimise pe adresa de e-mail transparenta@mai.gov.ro, în termen de 10 zile.