Conform datelor Comisiei de Supraveghere (CSA), la 18 martie 2001, Romania avea restante financiare de 3,2 milioane euro fata de partenerii din reteaua Carte Verde. Mai mult de doua treimi din total (2.306.000 USD) sunt datorii ce trebuie achitate de companiile Grup As si Metropol. Sansele sunt insa mici, pentru ca cele doua firme se afla in regim de supraveghere speciala a CSA, traversand situatii financiare delicate. Pe de alta parte, ele au fost excluse din BAAR, astfel ca nu mai au dreptul de a emite asigurari Carte Verde.
Ca urmare a acestei situatii si a reclamatiilor primite de la birourile straine, Comisia de Supraveghere a decis sa intervina in activitatea BAAR. „In urma discutiilor purtate cu presedintele Consiliului Birourilor Carte Verde, ne-am angajat sa reglementam situatia Biroului roman si pe cea a fondului de garantie”, declara presedintele CSA, Nicolae Crisan. Lucrurile nu sunt insa foarte simple. Conform Legii nr. 32/2000, BAAR este o uniune profesionala care grupeaza emitentii de polite Carte Verde. Avand acest statut, activitatea Biroului nu se afla sub autoritatea CSA, avand doar nevoie de avizul acesteia la infiintare. Astfel ca, pentru a putea controla activitatea membrilor Biroului, CSA va trebui sa obtina modificarea legii asigurarilor.
„Vom propune ca BAAR sa se subordoneze Comisiei de Supraveghere, asta insemnand faptul ca CSA va putea sa reglementeze si sa supravegheze Cartea Verde”, spune Nicolae Crisan.
O data modificata legea, Comisia intentioneaza instituirea unei garantii de minimum doua milioane euro pentru toate companiile care vor practica asigurari de acest tip. Mai mult decat atat, fiecare companie membra a BAAR urmeaza sa verse un anumit procentaj din primele incasate la aceasta categorie de asigurari, pentru a se putea constitui un fond comun de despagubiri ce va fi administrat de membrii BAAR. Acest fond exista deja din contributia de cate 75.000 euro a celor zece firme, dar suma obtinuta nu ajunge nici macar pentru plata a jumatate din datoriile acumulate. Nu in ultimul rand, trebuie spus ca, dupa noile reglementari, reasigurarea companiilor va fi obligatorie la contractele Carte Verde, fie la nivelul Biroului, fie pentru fiecare firma in parte.
Cati dintre asiguratori se vor putea incadra in noile reglementari e greu de spus in acest moment. „La datoriile de trei milioane de euro din prezent, se vor adauga, dupa estimarile noastre, alte trei milioane de la firmele care vor iesi din Birou. BAAR va trebui sa plateasca si sa-si recupereze banii pe cale de regres de la companii”, spune Nicolae Crisan.
Din asigurarile Carte Verde, companiile romanesti incaseaza anual circa 15-16 milioane USD si platesc aproximativ zece milioane de dolari despagubiri. Din dorinta de a creste incasarile, companiile au redus foarte mult tarifele in ultimul timp, motiv pentru care CSA intentioneaza standardizarea acestor polite la un nivel minim al primelor, ce va fi stabilit ulterior.
„Pana in 2004-2005 vom incerca unificarea asigurarilor Carte Verde si a celor de raspundere civila auto (RCA) si alinierea acestora la nivelul despagubirilor din afara tarii”, spune Nicolae Crisan.
Reactia membrilor BAAR la intentiile Comisiei nu a intarziat sa apara. „Asiguratorii nu vor accepta tutela CSA, pentru ca nicaieri in Europa nu se intampla asa ceva. In ce priveste impunerea unei garantii de doua milioane de euro, mi se pare o gluma proasta”, declara secretarul general al BAAR, Maria Bugeanu.
Cele mai mari datorii ale Romaniei la Carte Verde
Tara Suma (euro) Metropol Grup As
Austria 236.584 180.756 7.506
Germania 392.622 217.200 154.400
Grecia 194.239 126.965 40.068
Ungaria 1.351.795 399.097 583.249
Italia 610.919 185.561 113.067