Se publică, pretutindeni în lume, enorm de multe cărţi de business. Ce să alegem din acest noian? Am întrebat cåţiva manageri romåni de top care sunt cărţile lor preferate – un sondaj cu scop mai degrabă ilustrativ, pentru idei de lectură în vacanţă. Iată rezultatele.

Ne aşteptam la un oarecare grad de previzibilitate în ceea ce priveşte alegerea titlurilor din partea celor contactaţi, pentru că îi rugasem explicit să se refere doar la cărţi de afaceri. Şi totuşi, selecţiile au fost nu o dată surprinzătoare: am descoperit că Manuela Necula, şeful operaţiunilor din Romånia ale grupului Ogilvy, menţionează printre cărţile sale de căpătåi „Poveste de Crăciun“, a lui Charles Dickens, un clasic al copilăriei; sau că Doru Lionăchescu, managing partner al Capital Partners, e un cititor fervent, interesat de lucruri extrem de diverse, de la istoria Imperiului Bizantin la finanţe; ori, în fine, că mulţi dintre managerii romåni sunt surprinzător de branşaţi la noutăţile editoriale de peste Ocean, ca Bogdan Georgescu, managing partner al biroului local al Colliers International. Veţi găsi, alături de opţiunile celor intervievaţi, şi cåteva recomandări din partea noastră.

Părerea lor / Lecturi

139-23670-36_manuelanecula_51_c.jpgManuela Necula, head of country, Ogilvy Group Romånia

• Ronald J. Baker, „Pricing on Purpose: Creating and Capturing Value“ (Wiley, 400 pag., 48 USD, www.amazon.com)

Am avut ocazia să-l cunosc personal pe autor, în cadrul unui modul de training dintr-un program de leadership organizat de Ogilvy la nivel internaţional. Baker reuşeşte să prezinte un punct de vedere nou, legat de faptul că modelul tradiţional de pricing „cost-plus“ ar putea fi abandonat pentru o formulă mult mai potrivită cu businessul secolului 21. Consider cartea sa captivantă, foarte bine documentată, cu exemple din categorii diverse şi prezentånd o perspectivă extrem de proaspătă asupra ecuaţiei de stabilire a preţului.

• Charles Dickens, „A Christmas Carol“ (W.W. Norton & Company, 2003, 288 pag., ediţie adnotată şi ilustrată, 19,77 USD, www.amazon.com)

Într-un mod poate paradoxal, cartea lui Dickens transmite un mesaj profund valabil: atåt în viaţă, cåt şi în business, banii reprezintă doar un mijloc, ei nu pot fi niciodată un scop în sine.

• Mark Gerzon, „Leading Through Conflict: How Succesful Leaders Transform Differences into Opportunities“ (Harvard Business School Press, 2006, 273 pag., 18,45 USD, www.amazon.com)

Una dintre problemele cu care marea majoritate a liderilor s-au confruntat de-a lungul timpului este legată de modul în care îi poţi face pe oameni să privească din nou în aceeaşi direcţie atunci cånd între ei apar conflicte majore. Mark Gerzon, specialist renumit în medierea conflictelor, prezintă cåteva instrumente prin care putem debloca diferenţe aparent ireconciliabile şi le putem transforma în căi spre progres.

RECOMANDAREA CAPITAL

Ce să-i recomanzi unui manager care citeşte şi Dickens, şi cărţi despre pricing? O idee ar fi „Freakonomics“ – o cărţulie-bombă din 2005 scrisă de Steven Levitt, profesor de economie la University of Chicago, şi Stephen J. Dubner, ziarist la „New York Times“. Tradusă şi la noi, cartea aplică analiza economică şi statistica la arii extrem de diverse, precum traficul de stupefiante, creşterea copiilor (capitolul respectiv demonstrează cu cifre că efectul celor „şapte ani de acasă“ e neglijabil) sau aranjarea meciurilor de sumo. „Freakonomics“ e o dovadă că şi economiştii au umor.

139-23672-36_richardmoat_51_rp.jpgRichard Moat, CEO, Orange Romånia

• Stephen Covey, „The 7 Habits of Highly Effective People“ (Free Press, 384 pag., 10,85 USD, www.amazon.com; tr. rom. „Eficienţa în 7 trepte“, Editura ALLFA, 336 pag., 21 lei)

• Stephen Covey, „The 8th Habit. From Effectiveness to Greatness“ (Free Press, 432 pag., 10,95 USD, www.amazon.com; tr. rom „A 8-a treaptă a înţelepciunii“, Editura ALLFA, 408 pag., 39,90 lei)

• Sun Tzu, „The Art of War“ (El Paso Norte Press, 268 pag., ediţie critică bilingvă, 19,77 USD, www.amazon.com)

Citesc ori de cåte ori am ocazia cărţi despre management şi leadership, dar şi beletristică. Cele trei volume de mai sus sunt printre lucrările de referinţă pentru mine. Am găsit lucruri interesante în aceste cărţi, care mi-au fost de folos în carieră, astfel încåt le recomand oricui.

RECOMANDAREA CAPITAL

„Arta războiului“ este singurul text antic studiat în mod serios în programele de administrare a afacerilor. Ca posibilă recomandare, iată şi propunerea noastră: Carl von Clausewitz, „On War“ (Princeton University Press, 752 pag., 26,95 USD, www.amazon.com), cea mai importantă lucrare despre strategia militară scrisă în Occident. Nu mai sunt mulţi, azi, cei interesaţi de Clausewitz, deşi cartea lui este un exemplu de rigoare şi profunzime, care serveşte drept complement excelent pentru „Arta războiului“.

139-23667-36_angelacretu_51_rp.jpgAngela Creţu, general manager, AVON Cosmetics Romånia

• A.G. Lafley, Ram Charan, „The Game-Changer: How You Can Drive Revenue and Profit Growth with Innovation“ (Crown Business, 652 pag., 18,15 USD, www. amazon.com)

Aceasta mi se pare de departe cea mai bună carte de business în contextul presiunii financiare globale. Promovează necesitatea inovaţiei în strategia de creştere a companiei şi crearea unui business model competitiv. Ajută orice manager să-şi repoziţioneze compania, printr-o diferenţiere clară faţă de ceilalţi jucători de pe piaţă, şi să-şi redirecţioneze resursele către ariile cele mai productive. O recomand tuturor celor care doresc să-şi păstreze culoarea într-o mulţime gri.

• B.J. Gallagher Hateley, Warren H. Schmidt, „A Peacock in the Land of Penguins“ (Berrett-Koehler Publishers, 168 pag., 11,53 USD, www.amazon.com)

Dacă prima carte m-a ajutat să redefinesc jocul de business, cea de-a doua mi-a adus valoare ca lider. Este o fabulă despre un păun care, ajuns în ţara pinguinilor pentru culorile sale strălucitoare şi ideile sale îndrăzneţe, nu a dorit să îmbrace haina de pinguin doar pentru a arăta şi acţiona ca ceilalţi din jurul lui – de fapt, o metaforă a situaţiei cu care se confruntă orice nou-venit în lumea managementului. M-a ajutat să fiu eu însămi „in a men’s world“ şi să nu abdic de la principiile şi valorile cu care am crescut.

RECOMANDAREA CAPITAL

Ambele cărţi alese de Angela Creţu au ca element comun strategiile de diferenţiere. Aşadar, recomandarea noastră ar fi o carte care priveşte lucrurile din partea cealaltă. „The Wisdom of Crowds“ (Anchor, 336 pag., 10,17 USD, www.amazon.com), de James Surowiecki, editorialistul pe teme economice al revistei „The New Yorker“. Cum afirmă însuşi autorul, „în circumstanţe potrivite, grupurile de oameni dau dovadă de o inteligenţă remarcabilă, adesea mai ridicată decåt a celor mai inteligenţi membri ai lor“.

139-23671-36_radulucianu_51_rp.jpgRadu Lucianu, managing partner, Eurisko

• Tom Brown, Stuart Crainer, Des Dearlove, Jorge Nascimento Rodrigues, „Business Minds: Connect with the World’s Greatest Management Thinkers“ (Prentice Hall, 256 pag., 33,85 USD, www.amazon.com; tr. rom. „Business Minds“, Editura Publica, 328 pag., 45 lei)

• Michael Maginn, „Managing in Times of Change“ (McGraw-Hill, 128 pag., 10,36 USD, www.amazon.com)

Laconic, Radu Lucianu a menţionat doar „stilul de conducere al liderului“ cånd s-a referit la preferinţele sale în ceea ce priveşte cărţile de afaceri. Aşadar, la fel de concis, iată şi sugestia noastră.

RECOMANDAREA CAPITAL

Presa a tot scris despre fenomenul economic chinez – o fantastică dinamică economică, potenţial uriaş, „a treia cale“ între socialism şi capitalism etc., etc. Problema e că nimeni nu deţine statistici precise despre economia chineză – cu excepţia Comitetului Central al Partidului Comunist, desigur. Yasheng Huang, profesor la MIT, a scris „Capitalism with Chinese Characteristics: Entrepreneurship and the State“ (Cambridge University Press, 366 pag., 23,44 USD, www.amazon.com). În acest volum, Huang foloseşte cercetări personale, derulate în arhivele publice chineze, pentru a demonstra că tranziţia către capitalism a Chinei e doar un mit, ca şi presupusa eficienţă a stilului de leadership a oficialilor de la Beijing.

139-23669-36_dorulionachescu_51_cc.jpgDoru Lionăchescu, managing partner, Capital Partners

Fiind un cititor înveterat, mi-e foarte greu să aleg una, două sau trei cărţi de care să mă simt mai apropiat. Citesc cinci-şase cărţi în acelaşi timp, din domenii foarte diferite. Ce pot spune cu certitudine este că nu mai am de multă vreme răbdare să citesc ficţiune; preocupările mele se circumscriu exclusiv zonei realiste: istorie, mai ales bizantină, finanţe, multă memorialistică, cultură populară şi spiritualitate romånească.

Principala mea arie de lectură este presa, mai ales cea cotidiană de specialitate, atåt străină, cåt şi romånească. Dacă ar fi să fac o recomandare de lectură celor aflaţi la începutul vieţii profesionale, i-aş încuraja să citească patru-cinci ani la rånd, zi de zi, pagină cu pagină, reperele presei financiare mondiale: „Financial Times“ şi „The Wall Street Journal“, dar şi „The Sunday Times“. Pentru mine, gazetăria anglo-saxonă a fost lectura definitorie în carieră.

RECOMANDAREA CAPITAL

Charles Ellis, „The Partnership: The Making of Goldman Sachs“ (Penguin Press, 752 pag., 23,64 USD, www.amazon.com). Ellis, fost angajat al Goldman Sachs, a scris o istorie a venerabilei bănci pentru care autorul a intervievat, în premieră, mai mulţi oameni din conducerea instituţiei. Este a doua istorie de acest tip, după cea a Lisei Endlich, însă adusă la zi şi mult mai bogată în informaţii.

139-23668-36_bogdangeorgescu_51_cc.jpgBogdan Georgescu, managing partner, Colliers International

• Jack Welch, „Winning“ (Collins Business, 2005, 384 pag., 18,45 USD, www. amazon.com; tr.rom. „Cåştigătorii“, Editura Finmedia, 49 lei)

• Warren Bennis, Patricia Ward Biederman, „Organizing Genius“ (Basic Books, 1998, 256 pag., 12,38 USD, www. amazon.com)

• Jim Collins, „Good to Great: Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t“ (Collins Business, 2001, 300 pag., 18,87 USD, www.amazon.com; tr. rom. „Excelenţa în afaceri“, Editura Curtea Veche, 408 pag., 35 lei)

Mi-a plăcut foarte mult „Good to Great“. De acolo am aflat despre conceptul „get the right people on the bus“, care spune că într-o organizaţie este ideal să aduci oamenii potriviţi şi abia apoi să îi direcţionezi către un anumit job. Tot de acolo am învăţat mai multe despre comunicarea transparentă. Cel mai mult citesc în vacanţe, iar majoritatea cărţilor le-am primit cadou. Aş recomanda-o pe oricare dintre ele, pentru că toate sunt bine scrise şi au multe idei aplicabile în business.

RECOMANDAREA CAPITAL

Un punct în plus pentru cartea lui Warren Bennis, cel care a inaugurat domeniul studiilor de leadership, care conţine şase studii de caz despre aşa-numitul „avantaj colaborativ“ pe care îl au unele companii atunci cånd reuşesc să coaguleze în jurul unui lider puternic grupuri de oameni talentaţi.

„Good to Great“ se bazează pe o cercetare derulată pe parcursul a cinci ani, pe un eşantion de 1.435 de companii; ideea era să se descopere cum unele companii, cu o performanţă doar OK, reuşesc să atingă un palier de excelenţă. Problema e că analiza lui Collins funcţionează doar retrospectiv. E mult mai complicat să identifici calea către un succes viitor. Aşadar, recomandarea este „The Halo Effect and the Eight Other Business Delusions That Deceive Managers“, de Phil Rosenzweig (Free Press, 256 pag., 18,46 USD, www.amazon.com), un duş rece analitic, care face praf multe mituri din lumea afacerilor.