Casa de Pensii a luat decizia! Informația momentului pentru pensionari

casa de pensii

SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Casa de Pensii a Municipiului București nu respectă Legea 9/2023, cunoscută și ca „legea fără dosar cu șină”. Iată care a fost reacția ministrului Energiei, Sebastian Burduja, inițiatorul legii.

Casa de Pensii a Municipiului București nu respectă Legea 9/2023

De pe 4 iulie 2023, instituțiile publice, fie ele centrale sau locale, dar și persoanele juridice cu statut de utilitate publică, nu mai au voie să ceară dosar, fie el cu șină sau fără șină, și nici taxă de dosar. În realitate, însă, instituțiile române nu respectă această lege. De exemplu, Casa de Pensii a Municipiului București trimite oamenii să-şi xeroxeze buletinul şi alte documente la un copiator, deși, potrivit Legii 9/2023, acest lucru este un abuz.

În asemenea situații, oficialii români îndeamnă oamenii să îi reclame pe funcționarii publice pe site-ul web „România fără dosar.ro”. Deși legea respectivă nu prevede sancţiuni pentru cei care o încalcă, funcţionarii publici pot fi cercetaţi disciplinar, dacă sunt depuse plângeri împotriva lor.

„Fiecare instituție în parte are datoria de a-şi pune la punct aceste cereri, astfel încât sa reflecte prevederile Legii 9/2023. Dacă pentru evidenţele Casei de Pensii sau a altei instituții este necesară o copie, copia trebuie făcută de funcționarul de la ghișeu, nu de către cetățean. Va dura o perioadă inclusiv pentru instituții să afle de această lege”, a declarat, miercuri, Sebastian Burduja, ministrul Energiei.

„Instituțiile au la dispoziție 30 de zile pentru a se organiza în acest sens, voi transmite o scrisoare către toți prefecții”, a adăugat Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne, relatează Antena 3.

Legea 9/2023 a intrat în vigoare pe 4 iulie 2023

Nicio instituție publică de la nivel central și local nu mai poate impune nimănui să se prezinte la ghișeu cu celebrul deja dosar cu șină și cu copii după diverse acte în el. În plus, orice persoană juridică de drept privat care prestează servicii publice este obligată să accepte copia cărții de identitate transmisă prin e-mail.

De asemenea, documentele necesare obținerii de alte documente, cum ar fi cererile sau formularele, pot fi depuse cu semnătură electronică. Dispar și copiile în format fizic pe hârtie, care pot fi transmise tot online, iar dacă nu există această posibilitate, instituțiile publice au obligația să asigure, în mod gratuit, foto-copierea acestora.

Copia legalizată devine și ea istorie, conformitatea cu originalul fiind certificată de funcționarul competent. Totodată instituțiile publice care solicită plata de taxe aferente serviciilor publice furnizate trebuie să ofere metode alternative de plată, fie prin plata cu cardul sau alte sisteme digitale.