Primele decizii de pensionare emise pentru cererile depuse după 1 septembrie 2024
Casa Națională de Pensii a anunțat că primele decizii de pensionare pentru cererile depuse începând cu 1 septembrie 2024 au fost emise. Plățile aferente acestor drepturi vor fi efectuate în luna decembrie 2024, conform regulamentului în vigoare.
Începând cu 2 decembrie 2024, casele teritoriale de pensii au început să emită decizii de pensii pentru persoanele care au depus cereri în baza Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii. Drepturile curente și restante vor fi plătite în luna decembrie prin următoarele modalități:
- Mandat poștal, pentru cei care au optat pentru această variantă.
- Transfer bancar, în conturile indicate de beneficiari.
- Casieria caselor teritoriale de pensii, în cazuri excepționale.
Casa Națională de Pensii a subliniat că fondurile necesare acestor plăți au fost deja alocate, asigurând astfel continuitatea în distribuirea pensiilor.
„A început stabilirea drepturilor de pensii pentru persoanele care au depus cereri începând cu luna septembrie 2024.
Casele teritoriale de pensii au început de luni – 02.12.2024 – să emită decizii de pensii pentru persoanele care au depus cereri începând cu luna septembrie 2024, în temeiul Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii.
Pentru aceste decizii, drepturile curente și restante vor fi achitate în cursul lunii decembrie 2024 conform regulamentului de plăți (prin mandat poștal, în cont bancar sau, în situații excepționale, prin casieria caselor teritoriale de pensii).
Precizăm, cu acest prilej, că au fost asigurate toate sumele necesare plății pensiilor și celorlalte drepturi care se achită prin intermediul caselor teritoriale de pensii”, a transmis Casa Națională de Pensii.
Decizia ICCJ privind raporturile de serviciu și pensionarea
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat o problemă juridică legată de raporturile de serviciu ale funcționarilor publici care se pensionează. Tribunalul Suceava a solicitat interpretarea situației în care un funcționar public a solicitat atât emiterea deciziei de pensionare, cât și suspendarea plății pensiei, continuându-și activitatea în baza Codului administrativ.
ICCJ a stabilit că emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu, chiar dacă plata pensiei a fost suspendată la cererea funcționarului. Astfel, prelungirea raportului de serviciu la cerere devine incompatibilă cu statutul de pensionar.
Această decizie are implicații majore pentru funcționarii publici care intenționează să-și continue activitatea după îndeplinirea condițiilor de pensionare:
- Emiterea deciziei de pensionare marchează încetarea raportului de serviciu, indiferent de cererea de suspendare a plății pensiei.
- Funcționarii publici trebuie să opteze clar între continuarea activității și trecerea în rândul pensionarilor.