Piata romaneasca a serviciilor funerare creste de la an la an, atat cantitativ, cat si calitativ. Asta nu inseamna ca a crescut rata mortalitatii, ci ca romanii acorda mai multa atentie acestui tip de servicii. Primii care au intuit acest “potential” al pietei au fost investitorii straini.
In primul an in care a intrat in afacerea cu sicrie, Constantin Musescu a aflat ca, exact ca in orice alt business, exista sezon si extrasezon. Sunt unele perioade in care vanzarile sunt mai slabe, si altele in care sicriele se vand foarte bine. “Acum patru ani de zile, cand am auzit ca “incepe sezonul”, am ramas perplex. In lunile de vara, incepand cu luna mai, se inregistreaza vanzari foarte scazute. Incepand cu luna noiembrie, lucrurile se schimba. si se ajunge la un varf in luna decembrie, pe 31, si in ianuarie, pe 1-2. In saptamana Revelionului, chiar de pe 25 decembrie, vanzarile se tripleaza”, povesteste Musescu, directorul general al Robel Product, companie specializata in fabricarea de sicrie. De ce “creste piata” in lunile de iarna? “Mor mai multi oameni iarna. E frig, mor intoxicati cu gaze, aluneca pe gheata si isi sparg capul, le cad in cap crengi cu zapada, sunt mai multe accidente de circulatie…”, explica Ioan Ciocea, presedintele Asociatiei Producatorilor de Materiale Funerare si Antreprenorilor de Pompe Funebre. El completeaza schema de vanzari cu procente: de la 1 mai la 30 septembrie, vanzarile sunt reduse la 60%, iar de la 1 octombrie la 31 martie ajung la 130 – 140%.
Daca in urma cu cinci-zece ani, cand se cereau, in majoritatea cazurilor, sicrie de proasta calitate, pe care, dupa cum spune un jucator din domeniu, “le vedeam si in filmele cu Margelatu’”, acum, oamenii sunt mult mai atenti la finisaje si nu mai accepta produsele cu noduri, de exemplu. Primii care au intuit potentialul pietei si orientarea catre calitatea produsului au fost strainii, in special italienii. si ei vin aici nu doar pentru a cuceri piata interna, ci si pentru a fabrica pentru export. Intre 70% si 95% din produsele pe care le fabrica aici investitorii straini merg la export. Restul raman pe piata romaneasca si ajung in magazinele de profil la pret dublu fata de cel cu care au iesit pe poarta fabricii. “La noi, pretul unui sicriu este intre 3,5 si noua milioane de lei vechi, iar in magazine se vand incepand cu sapte milioane de lei”, spune directorul de la Robel, companie belgiana care produce in Romania 100 de sicrie pe zi.
Cel mai scump sicriu vandut in ultimii ani in Romania a costat 3.000 de euro si a fost comandat de catre familie pentru inmormantarea omului de afaceri Florin Anghelescu. Acesta este un caz particular, pentru ca, in general, cele mai scumpe sicrie sunt comandate de catre familiile bogate de rromi. “Primim si cereri bizare. Am primit un telefon de la un rrom, care voia un sicriu de 3.000 de euro. I-am spus ca nu avem asa ceva, dar ca i-l vand cu 100 de euro si el poate povesti ca a costat 3.000”, spune amuzat Constantin Musescu.
Dar, dincolo de aceste extreme, preturile medii pe piata se ridica la peste 70 de euro pentru un sicriu si la peste 700 de euro costul total al unei inmormantari, incluzand transportul, sicriul, accesoriile funerare si parastasul. tinand cont ca in Romania mor anual circa 260.000 de persoane, putem estima o piata “funerara” de peste 180 de milioane de euro. Vanzarile de sicrie depasesc, in acest caz, 18 milioane de euro. In plus, sute de mii de sicrie de lux, produse in Romania, iau drumul exportului.
Chiar daca ne trec fiorii cand ne gandim la toate acestea, in definitiv, dupa cum spun producatorii din domeniu, este o afacere ca oricare alta, iar sicriul este un simplu produs. Care, dupa aderarea la Uniunea Europeana, va trebui sa respecte reguli dure legate de grosimea si calitatea materialului din care se fabrica.
Daca diversele tipuri de afaceri, vin si dispar, si altele noi le iau locul businessul cu moartea ramane, in definitiv, singurul care spera la vesnicie.
Iarna, anotimpul propice vanzarilor
“In lunile de vara, incepand cu luna mai, se inregistreaza vanzari foarte scazute. Incepand cu luna noiembrie lucrurile se schimba si se ajunge la un varf in luna decembrie. In saptamana Revelionului, chiar de pe 25 decembrie, vanzarile se tripleaza.”
Constantin Musescu,
director general Robel Product