Panourile solare care produc energie electrică, încălzesc apa şi reduc factura la utilităţi nu se mai utilizează doar pentru proiecte cum ar fi casa viitorului, ci, mai nou, şi pentru aşa-numita „Casă verde“.

Ştiaţi că puteţi să înlocuiţi sau să completaţi vechiul sistem de încălzire a casei, cu sisteme moderne, pe banii statului? Ei bine, da, dacă aveţi în plan utilizarea energiei solare, geotermale şi eoliene, care îmbunătăţesc calitatea aerului, apei şi a solului, apelånd la panouri termosolare, cele fotovoltaice, pompe geotermale sau mini-centrale eoliene.

Intraţi în „Casa verde“ şi beneficiaţi de finanţare nerambursabilă de pånă la 90%! Programul se adresează atåt persoanelor fizice, asociaţiilor de locatari şi proprietari, cåt şi firmelor şi unităţilor de învăţămånt. Astfel, persoanele fizice, asociaţiile de locatari şi ONG-urile beneficiază de finanţare nerambursabilă care acoperă 90% din valoarea proiectului, dar nu mai mult de 25.000 de lei pentru un sistem. Programul se desfăşoară anual, în perioada 5 ianuarie – 5 decembrie. Indiferent de cetăţenie, solicitanţii trebuie să deţină în proprietate, concesiune sau locaţie, în Romånia, imobilul unde se instalează sistemul, să acţioneze în nume propriu şi să susţină contribuţia proprie de 10% din valoarea proiectului.

În cazul companiilor se acordă 50% finanţare nerambursabilă, în valoare maximă de 250.000 de lei pentru un sistem (în cazul proiectelor din regiunea Bucureşti-Ilfov finanţarea este de 40% şi de maximum 200.000 de lei pentru un sistem). Pentru unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile de învăţămånt se acordă 60% finanţare nerambursabilă, maximum 300.000 de lei pentru un sistem. Pentru firmele, primăriile, unităţile de învăţămånt etc., care au dorit să-şi instalaze astfel de sisteme pentru a reduce facturile la utilităţi, termenul-limită pentru depunerea cererilor a fost 28 noiembrie. În schimb, pentru persoanele fizice şi asociaţiile de locatari programul începe din 5 ianuarie 2009.

Suma prevăzută anul viitor pentru derularea programului este de 520 de milioane de lei, bani alocaţi de la bugetul taxei de poluare pentru autovehicule, care se colectează la Fondul pentru mediu. Acesta este gestionat de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Din totalul de 520 de milioane de lei, 400 de milioane de lei sunt destinate finanţării proiectelor depuse de persoanele fizice şi asociaţiile de proprietari, iar 120 de milioane de lei sunt alocate pentru operatori economici, unităţi administrativ-teritoriale, unităţi de învăţămånt etc.

Paşii care trebuie urmaţi

Persoanele fizice sau asociaţiile de locatari care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, se înscriu la un singur instalator validat, după publicarea pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu (www.afm.ro) a listei firmelor agreate, depunånd o cerere de înscriere, conform modelului de pe site-ul AFM şi documentele aferente. Se aşteaptă ca această listă să fie publicată pe acest site în jurul datei de 20 decembrie. Beneficiarul, împreună cu firma agreată de AFM, stabileşte care este sistemul cel mai potrivit pentru locuinţa respectivă. Solicitantul şi instalatorul cu care acesta a decis să lucreze realizează un proiect, iar compania validată eliberează solicitantului nota de acceptare, care asigură accesul acestuia în cadrul programului. Înscrierea solicitantului se face în limita sumei contractate de către instalatorul validat cu AFM, iar responsabilitatea înscrierii solicitanţilor în program revine în exclusivitate instalatorului validat. „Banii nu sunt viraţi cetăţeanului, ci intră direct din conturile AFM în cele ale firmei care comercializează şi instalează sistemele respective“, a explicat ministrul mediului, Attila Korodi. Finanţarea se face eşalonat, pe durata de valabilitate a contractului de finanţare, şi pe măsura realizării proiectului.

Pentru instalatorul validat, termenul de realizare a proiectului nu poate depăşi 11 luni, respectiv data de 5 decembrie a fiecărui an. Dacă firma agreată nu a demarat lucrările de instalare sau nu le-a finalizat pånă la data de 5 decembrie, atunci suportă integral costurile eligibile ale lucrării, dar şi cele de achiziţie a sistemului, în proporţia care ar fi fost finanţate de AFM.

În aceste condiţii, firmele s-au arătat interesate de a participa la programul „Casa verde“? „Nu mi-am închipuit că va fi o avalanşă de dosare. Peste 800 de firme specializate, care comercializează şi instalează astfel de sisteme de încălzire, ne-au solicitat să fie validate pentru a intra în acest program. Însă aproape jumătate dintre acestea nu şi-au plătit contribuţiile la stat şi nu pot fi incluse pe lista instalatorilor agreaţi“, a precizat, pentru Capital, Mihai Toti, preşedintele AFM. Acesta susţine că, pånă în prezent, foarte multe firme au depus cereri pentru a-şi achiziţiona sistemele ecologice subvenţionate de stat şi că majoritatea acestora doresc să-şi cumpere panouri termosolare.

De reţinut!

Solicitantul persoană-fizică se înscrie la un singur instalator validat, după publicarea pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) a listei instalatorilor validaţi, completånd şi depunånd o cerere de înscriere, conform modelului din ghidul de finanţare publicat pe prima pagină a site-ului AFM

60% este procentajul cu care se estimează că se va reduce factura de apă caldă dacă se utilizează energia verde. De asemenea, se aşteaptă o reducere cu 30% a sumei plătite pentru încălzire

Acte necesare

136-22716-43_greeenhouse_48.jpgPersoane fizice
• Copie de pe actul de identitate
• Copia legalizată a actului de proprietate, contractul de concesiune etc. a imobilului
• Actul autentificat la notariat prin care proprietarul îşi exprimă acordul pentru efectuarea lucrărilor de instalare a sistemului
• Copia documentului care atestă căsătoria sau desfacerea ei, schimbarea de nume sau prenume.

Asociaţii de locatari
• Statutul asociaţiei, copie
• Documentul care atestă dobåndirea personalităţii juridice, dacă este cazul, copie legalizată
• Certificatul de înregistrare fiscală, copie
• Hotărårea adunării generale care cuprinde decizia privind participarea la program, original sau copie legalizată
• Procesul-verbal al adunării generale în care a fost ales preşedintele, original sau copie legalizată
• Procura notarială pentru împuternicirea persoanei care va reprezenta asociaţia
• Lista proprietarilor/locatarilor, copie.