Casele de discuri fac afaceri ca la loterie

BUG Mafia, 3 Sud-Est, Parazitii, La Familia, RACLA, ASIA - sunt doar cateva nume care s-au impus fulgerator pe piata muzicala romaneasca. Succesul acestor trupe se datoreaza in mare masura si talentului managerial al producatorilor privati. Datorita lor, asistam in prezent la cea mai mare explozie de vedete muzicale din ultimul deceniu. Astazi, trupele romanesti sunt "vandute" in discoteci, la radio, in concerte si pe micul ecran, la mare concurenta cu formatiile straine care, pana acum cativa a

BUG Mafia, 3 Sud-Est, Parazitii, La Familia, RACLA, ASIA – sunt doar cateva nume care s-au impus fulgerator pe piata muzicala romaneasca. Succesul acestor trupe se datoreaza in mare masura si talentului managerial al producatorilor privati. Datorita lor, asistam in prezent la cea mai mare explozie de vedete muzicale din ultimul deceniu. Astazi, trupele romanesti sunt „vandute” in discoteci, la radio, in concerte si pe micul ecran, la mare concurenta cu formatiile straine care, pana acum cativa ani, faceau legea.
Casele de discuri producatoare se afla intr-o lupta crancena pentru a pune mana pe cele bune formatii si pe cei mai tari interpreti. Reusita afacerii inseamna discuri vandute si castigarea a numerosi fani. Pentru producator muzica este o afacere. El cauta trupe si interpreti de succes, prospecteaza piata si gusturile publicului, suporta costurile de productie pentru editarea discurilor si promoveaza marfa. Pentru ca isi risca banii, el isi aroga si dreptul de a stabili calitatea sunetului muzical.
Cel mai mare dusman al acestor intreprinzatori este pirateria. Dupa aparitia Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor, optimismul producatorilor atingea cote maxime. Din pacate, visul lor s-a spulberat. Imediat au reaparut piratii. Potrivit datelor statistice, peste 90% din vanzarile unei trupe muzicale sunt ilegale, adica opera piratilor. O caseta pirat, desi are o calitate indoielnica, se vinde cu pana la 18.000 lei, fata de cea originala cu preturi cuprinse intre 22.000 si 35.000 lei. Piratii preiau un material care nu le apartine, nu platesc taxele si impozitele, nu dau nici un ban casei de discuri si nici artistilor. „Neaplicarea legii si neimplicarea autoritatilor sunt cauzele care fac posibil un asemenea raport de vanzari fabulos in favoarea piratilor”, subliniaza Minel Stoica, label manager Zone Records.
In Romania, spre deosebire de Occident, artistul poate trai rezonabil datorita banilor castigati din concerte. Castigurile din vanzarea albumelor sunt niste „bani de buzunar”. O alta lovitura data de pirati producatorilor si muzicienilor sunt „compilatiile” – concentrari ale hiturilor pe un singur suport audio. In acest caz, prejudiciul este multiplu, pentru ca submineaza vanzarile tuturor caselor de discuri ai caror artisti sunt victimele compilatiei. In asemenea conditii, mai este profitabila aceasta afacere? „Doar speranta indreptarii situatiei ne mai motiveaza ramanerea in bransa. Concurenta nu se manifesta numai intre producatori, ci mai cu seama intre producatori si pirati. Au fost cazuri in care colegi de-ai nostri au renuntat definitiv pentru ca, jucand corect, au pierdut totul”, spune Dan Plesa, promotion manager la casa de discuri A&A Records.     

Contractele prevad clauze „penale”
Casa de discuri Cat Music/Media Services s-a lansat in 1993. In prezent, cuprinde sub egida sa peste 60 de trupe romanesti, cu aproximativ 150 de muzicieni. Cat Music produce, promoveaza si distribuie creatiile formatiilor BUG Mafia, 3 Sud-Est, La Familia, Gaz pe Foc, Latin Express, Andr