Rolul caselor de expeditie i transporturile de marfa este deosebit de important. Practic, o casa de expeditie intermediaza legatura dintre cei care vor sa transporte marfuri si firmele de transport. Pentru acest serviciu, casa de expeditii percepe un comision care este platit de beneficiarul transportului. La prima vedere, casa de expeditii pare i plus. Utilitatea acestei verigi suplimentare itre proprietarul mijloacelor de transport si proprietarii marfurilor transportate se reflecta i economii
Rolul caselor de expeditie i transporturile de marfa este deosebit de important. Practic, o casa de expeditie intermediaza legatura dintre cei care vor sa transporte marfuri si firmele de transport. Pentru acest serviciu, casa de expeditii percepe un comision care este platit de beneficiarul transportului. La prima vedere, casa de expeditii pare i plus. Utilitatea acestei verigi suplimentare itre proprietarul mijloacelor de transport si proprietarii marfurilor transportate se reflecta i economii importante pentru ambele parti. Prin intermediul caselor de expeditii, cererea de transport a marfurilor si capacitatea existenta a firmelor de transport sunt armonizate optim. Lucrurile stau foarte simplu.
De exemplu, o firma vrea sa trimita 17 tone de marfa la Timisoara. Daca s-ar duce la un transportator, ar trebui sa plateasca drumul unui camion de 20 de tone pina la Timisoara si itoarcerea acestuia gol. Casa de expeditii dispune de o baza de date cuprinzind sute de transportatori si sute de firme care au nevoie sa-si transporte produsele. Din aceasta baza de date va gasi o alta firma care vrea sa transporte tot la Timisoara, 3 tone de marfa. Astfel, camionul va fi umplut la capacitatea maxima si fiecare dintre cele doua firme ale caror marfuri vor fi combinate i aceeasi cursa va plati mai putin. Desigur, acesta este un caz ideal, astfel de coincidente fiind rare.
Camionul transporta marfa si la itoarcere
De cele mai multe ori, itr-un camion se combina marfuri care au ca destinatie doua orase apropiate, sau aflate pe acelasi traseu. Pe linga combinarea marfurilor mai multor firme i acelasi camion, casa de expeditie gaseste si marfa pentru retur, astfel icit camionul sa nu revina gol. Nu este neaparat nevoie ca TIR-ul sa revina i punctul de plecare. Dupa ce descarca marfa, acesta poate fi reicarcat cu produsele altei firme si trimis i alt oras.
Se fac astfel circuite cu acelasi autovehicul care, practic, nu se opreste din productie. Singurele constringeri vin din necesitatea soferilor de a se odihni. Daca cei care vor sa transporte marfa reusesc sa obtina tarife mai mici, transportatorii nici macar nu pot rezista pe piata fara a colabora cu casele de expeditie. Nu pot tine legatura cu mai multi clienti astfel icit sa circule cu camioanele umplute la capacitatea maxima si sa nu aiba retururi fara marfa. in aceste conditii, costurile mari se reflecta i tarifele percepute clientilor si transportatorul este scos de pe piata de concurenta. Acelasi lucru se itimpla si i transportul international, casele de expeditii din Rominia avind fie birouri proprii i strainatate, fie colaborind cu firme similare straine. Dar nu sunt singurele servicii oferite de casele de expeditie.
De la caz la caz, acestea se ocupa si de serviciile vamale, depozitare, dislocarea marfurilor la benficiar (transportul din locul i care se face vamuirea pina i curtea beneficiarului). in Rominia exista doua case de expeditie gigant cu o anvergura deosebita a activitatilor, organizind de la transporturi de marfuri rutiere si pe calea ferata, pina la cele maritime si aeriene. Este vorba de CETA si Romtrans, descendentele itreprinderilor care activau iainte de 1990.
Pe linga acestea au aparut isa foarte multe case de expeditie noi, care, icet-icet, si-au consolidat o pozitie pe piata. Inginerul Dan Cotenescu a ifiintat firma Dacoda i 1993, iar activitatea de casa de expeditie a iceput-o absolut itimplator. „Aveam o utilitara Volkswagen LT25 cu care faceam mici transporturi de marfuri. Aveam permanent un anunt i ziarul Bursa, gen „transport de marfa local si interurban” in aprilie 1994 a aparut tiparit gresit „transport local si international”.
in urma acelei greseli am primit foarte multe telefoane care solicitau transportul unor marfuri i strainatate. Am iceput icet-icet sa intermediem aceste cereri de transport catre carausii cu capacitatea si calificarea necesara. Toata treaba era facuta „pe genunchi”, dar piata din acea perioada ne permitea acest lucru. in prezent, Dacoda este una dintre cele mai dinamice case de expeditii de pe piata. Firma are trei birouri, la Cluj, la Bucuresti si la Timisoara, 15 angajati, iar cifra de afaceri pe 1999 a fost de 950.000 USD. Firma este specializata i intermedieri de transport intern si extern. Ponderea transportului intern este de 60% din punctul de vedere al numarului de contracte.
Cursele externe
sunt mai profitabile
Cursele interne nu sunt isa la fel de banoase, din punctul de vedere al veniturilor, ponderea fiind exact inversa: 60% transporturi externe si 40% interne. Cresterile nu au fost spectaculoase, ci s-a mers treptat, fara imprumuturi la banci sau tunuri. Unul dintre secretele afcerii este dispersia mare a clientilor, nerespectarea acestei reguli fiind riscanta. „Clientii nu trebuie sa fie foarte mari si sa ocupe o pondere mare i volumul activitatii. Am avut un client mare, fabrica de pantofi Carmens, careia ii asiguram transportul pantofilor la reteaua de magazine din tara. Din acest contract provenea 20% din cifra de afaceri. Magazinele s-au desfiintat brusc si ne-a fost foarte greu sa-i ilocuim cu alti clienti”, declara Dan Cotenescu.
Activitatea se desfasoara i proportie de 95% computerizat, Dacoda ifiintind prima bursa a transporturilor din Rominia. Orice transportator sau firma care are de transportat marfuri isi poate iscrie cererea sau oferta pe site-ul firmei Dacoda, softul utilizat facind automat combinatiile optime, pentru eficientizarea maxima a transportului.
Societatea Exinterm, pe linga activitatea de casa de expeditie este si transportator de marfa cu doua camioane de 20 de tone. Firma are zece angajati si a avut i 1999 o cifra de afaceri de 1.200.000 USD, recordul fiind atins i 1998, cind cifra de afaceri a fost de 1.500.000 USD. „Cred ca suntem cea mai mare firma mica din Rominia. Am avut o cifra de afaceri itre 1997 si 1998 de 250.000 de dolari pe angajat. Lunar, Exinterm face, i medie, 400 de icarcari de camioane, cu o scadere substantiala i perioada ianuarie-aprilie. Am avut si perioade i care soferii soferii se rugau de noi sa-i aducem acasa, dupa trei saptamini i care se aflau permanent i curse”, declara Daniel Malaianu, patron al Exinterm.
Cele mai mari probleme cu care se confrunta casele de expeditii din Rominia sunt hotii care ataca camioanele, legislatia prost conceputa si lipsa unei polite de asigurare speciala pentru casele de expeditie. „Camioanele sunt atacate de tigani pe linia de centura sau linga Urziceni. Se urca din mers si arunca marfa itr-o masina din spatele camionului. Societatile de asigurari nu asigura marfa decit pentru cursele externe si nu vor sa despagubeasca furturile care au loc i Rominia”, spune Daniel Malaianu.