Camera Deputaților, în calitate de for decizional, a aprobat săptămâna trecută ordonanța de urgență a Guvernului, de anul trecut, prin care introducerea caselor de marcat electronice intră în vigoare de la 1 iunie pentru companiile mari și mijlocii și de la 1 august pentru firmele mici. Aceste termene au fost stabilite de Executiv din 2017, iar Parlamentul a decis să nu modifice calendarul. Deputații au eliminat însă din textul inițial obligativitatea prezenței unui reprezentant al ANAF la operațiunile efectuate asupra aparatelor de marcat electronice. Miotivul? Resursa umană insuficientă. Autorizarea acestor case de marcat de către o Comisie din ANAF a început de la 1 aprilie, potrivit datelor din documentul aprobat.
„Mă bucur să văd că termenul de implementare al AMEF nu a mai fost amânat. Acesta este un instrument modern de administrare fiscală, dar va ajuta și contribuabilii corecți pentru că va face mult mai dificilă neconformarea și deci concurență neloială. Sper că ANAF să își poată pune la punct sistemele informatice, fără de care noile case de marcat sunt inutile“, a declarat, pentru Capital, Gabriel Biriș, avocat specializat pe Fiscalitate. Dragoș Doroș, fost șef al Fiscului în guvernarea Dacian Cioloș, a declarat pentru Capital că, în 2016, instituția pregătea caietul de sarcini pentru achiziția softului necesar prin care Fiscul să poată monitoriza, stoca și folosi toate tranzacțiile agenților economici. „E vorba de peste zece milioane de tranzacții pe zi“, a precizat acesta.
Introducerea aparatelor de marcat electronice fiscale reprezintă un pas important pentru reducerea evaziunii fiscale, susține și Anca Dragu, fost ministru de Finanțe, cu mențiunea că „la acest proiect se lucrează de câțiva ani, dar în 2016, de exemplu, ANAF nu era pregătită să primească și să proceseze atâtea informații”
„Așa că am decis să ne „grăbim încet”, astfel încât statul sa se pună la punct cu partea de software înainte de a pune presiune pe mediul privat. Sper că ANAF a continuat munca la acest proiect și că la momentul actual este pregatită să primească și să proceseze informațiile. Și mai sper că trecerea la noile case de marcat cu memorie electronică nu reprezintă o povară disproporționată pentru mediul de afaceri și că noul calendar de implementare este suficient de flexibil astfel încât să nu creeze vârfuri de cerere și de preț pentru aceste noi case de marcat. Și dacă nu am văzut o analiză de impact ex-ante, măcar analize ex-post sper să vedem”, ne-a declarat Anca Dragu.
Obligativitatea caselor de marcat electronice
Obligația introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic va reveni tuturor operatorilor economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie.
Sunt și câteva excepții. Nu vor fi obligați să își achiziționeze o casă de marcat electronică micii fermieri care vând ocazional, din producția proprie, distribuitorii specializați de vânzare de ziare și reviste, regiile autonome și companiile de transport public pe bază de bilete (inclusiv metroul și calea ferată), teatrele și sălile de spectacol, intermedierile financiare (cu excepția activităților de schimb valutar ale instituțiilor bancare), activitățile economice ale bisericilor, agențiile de turism, operatorii de electricitate și gaze, apă canal, telefonie, cablu, internet, chiar și firmele de jocuri de noroc.
Manual de utilizare
Fiecare aparat de marcat trebuie să conțină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operațiunile specifice activității fiscalizate, precum și un modul de comunicație, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare și supraveghere al ANAF. În acest timp, prin implementarea Registrului Național de Evidență a Aparatelor de Marcat electronice fiscale se crează premisele debirocratizării procedurilor efectuate în legătură cu aparatele de marcat (fiscalizare, sigilare, schimbarea memoriei fiscale sau a jurnalului electronic, reparații etc.), înregistrarea acestora urmând să se realizeze electronic.
Totodată, va fi posibilă, la opțiunea contribuabilului, achiziționarea și utilizarea unui alt dispozitiv, de tip PC, telefon inteligent, tabletă sau POS, conectat la o imprimantă fiscală. Astfel, este eliminată obligația contribuabilului de a solicita și obține de la organul fiscal certificatul de atestare fiscalã, în vederea obținerii autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale. Rezumatul bonului fiscal care se transmite la ANAF va cuprinde: valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora și minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA, pe cote ale acesteia.
Termenul de valabilitate a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale a fost majorat de la 3 ani la 5 ani. Totodată, a fost introdusă noțiunea de reautorizare, aceasta putând fi solicitată cu cel puțin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizației. Principalul avantaj al sistemului de monitorizare este obținerea mai rapidă de către ANAF a datelor din bonurile fiscale, cu costuri mai mici atât pentru autoritatea fiscalã, cât și pentru contribuabili. Mai mult, se crează premisele reducerii semnificative a evaziunii fiscale din domeniul comerțului cu amănuntul și serviciilor, care ar putea avea efecte imediate în creșterea veniturilor bugetare.
Acest articol a fost publicat în numărul 16 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 23-29 aprilie 2018